Avatar billede traeger Nybegynder
15. januar 2009 - 01:25 Der er 2 kommentarer

Hvordan kan jeg rette registreringsdatabasefilfejl?

Jeg har et meget stort problem. I løbet af det seneste års tid har min computer pludselig - efter noget tid - når jeg starter den op, før den går ind i windows kommer der en helt blå skærm  og i 1-2 sek. vises en melding fra windows og så genstarter computeren og man kan vælge enten at starte den i fejlsikret tilstand, normal eller med sidste indstillinger hvor computeren fungerede, men lige meget hvad kommer samme blåskærm op med følgende meddelelse:

stop: c0000218 {registreringsdatabasefilfejl}
registreringsdatabasen kan ikke indlæse hivet-filen:
\systemRoot\system32\config\SOFTWARE
eller dets log eller kopi
Filen er beskadiget, ikke til stede eller der kan ikke skrives til den.
Starter lagring af den fysiske hukommelse.
Lagring af fysisk hukommelse fuldført.
Kontakt systemadministrator eller teknisk support for at få yderligere hjælp.

Jeg har et ægte Windows og har aktiveret det. Hvad kan jeg gøre for at afhjælpe dette problem.
Idet der nu kun er gået en uge siden jeg fik samme melding og hver gang er nødt til at formatere hele mit system...

Hjælp please...
Avatar billede off-line Nybegynder
15. januar 2009 - 02:00 #1
Du kan prøve at reparere windows:
http://support.microsoft.com/kb/307545/da

Eller du kan lave en "Repair" hvor du geninstallerer windows, uden at miste det du selv har installeret. Det foudsætter, at du har en Windows CD:
Boot op med Windows CD. Ved valget mellem at trykke på "R" for
for at gå i konsollen, og at "Trykkke på Enter" for installation,
trykkes der på "Enter".
Ved installationen vil Windows fortælle, at der allerede er et
styresystem installeret, og man bliver spurgt, om man vil forsøge,
at reparere, eller om man vil foretage en nyinstallation.
Denne gang skal man så vælge "R" for reparation. Windows vil så
installere et nyt styresystem, uden at slette de eksisterende data.

Hvis den Windows CD man benytter kræver nøgle, så hav den parat.
Hvis man foretager en "Repair"for at bruge Windows på et nyt bundkort,
skal man huske, når Windows starter op, at installere den CD, som
fulgte med bundkortet, og som indeholder alle bundkorts driverne.
Hvis det er et helt andet bundkort, dvs. med et andet chipset, skal
man ikke forsøge at starte windows, men bare boote op på winCDén.

Da den Windows som bliver installeret er ny, har den ingen
opdateringer. D.vs. Man er nød til at tage en tur rundt om Microsoft,
for at hente dem alle igen.

Under "Repair" som jo er en "ny" installation, bør man tage sin
internet forbindelse fra.
Avatar billede langbein Nybegynder
15. januar 2009 - 21:44 #2
Har gode erfaringer med ccleaner i mange sammenhenger.

Ellers så er jo neste metode å kjøre en "system restore" der man setter windows tilbake til slik den var tidligere en gang. Noen gang så vil system restore reparere registerdatabasen, og dette er meget lett å utføre. Tror det heter system gendanelse eller noe slikt på dansk.