Avatar billede dennism Nybegynder
11. januar 2009 - 18:45 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Bog om foto

Kan I anbefale en bog, som lærer en at tage bedre billeder med digital kameraet? Jeg har pt. kun et kompakt kamera (Canon IXUS 860 IS) - men vil med tiden investere i et bedre spejkreflakskamera. Jeg søger en bog som bl.a. fortælle hvordan man fanger det bedste motiv, men den må også gerne indeholde tekniske vejledninger.

På forhånd tak for svaret.
Avatar billede milter Ekspert
11. januar 2009 - 19:30 #1
"Politikens Foto" er i mine øjne en klassiker. Det er en serie af flere bøger, som desværre ser ud til at være udsolgte, og de har også et par år på bagen efterhånden.

Men, men, når det drejer sig om at komponere billeder, finde den rigtige vinkel, lyssætning, optageafstand, osv., osv. er der ikke megen forskel mellem 1959 og 2009. Teknikken har gjort nogle situationer lettere, men den grundlæggende forståelse for, hvordan man får "et godt billede", har ikke ændret sig. De fleste af dem kan findes hos antikvarboghandlere.

Hvis man vil have lidt mere opdateret læsning, er bogen "Den store bog om digital foto" en af de bedre. Den kan vist også være svær at få fat i, men igen burde antikvarboghandlerne kunne hjælpe.
Avatar billede daphne Novice
13. januar 2009 - 12:57 #2
Politikens Store Fotobog af Thomas Nykrog er absolut den bedste. Men det skal være versionen, hvori der står beskrevet om analog foto, eftersom at der i denne version er en mere udførlig beskrivelse af en masse funktioner i kamera, opsætning, foto-komponering etc., end der er i fotobogen der alene omhandler digitalt fotografi.
- Jeg fik selv fat i bogen, og den er fantastisk i forhold til de tekniske vejledninger, som du efterlyser.

Det er stadig muligt i perioder at få den på nettet, eller du kan evt. kontakte en antikvar-boghandler, og bede dem holde øje med om de får én af slagen på lager, og så sætte sig i kontakt med dig.

Med venlige hilsner
Gitte Daphne
Avatar billede justrace Novice
18. januar 2009 - 00:08 #3
Men husk: En bog kan ikke lære dig "at se". Det kan kun du selv lære dig selv. Og det kommer af erfaring. Når du en dag inde bag øjnene kan se det samme som et objektiv, eller i samme "perspektiv" begynder der at ske noget med dine billeder, men det kræver en masse praktisk øvelse.

En bog kan kun give retninglinier, og en del om teknik. Men et godt billede er ikke altid et "korrekt" exponeret motiv.