Avatar billede scientific Praktikant
08. januar 2009 - 14:40 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor så langsom Thinkpad med Vista?

Jeg købte for et år siden en IBM Thinkpad T61 med Windows Vista præinstalleret.
Den var langsom fra dag 1 (langsommere end min daværende 3 år gamle, billige bærbare med XP) og den er blevet langsommere siden.
Specs:
-Intel T7500 2,2 Ghz
-2,00 Gb ram.
-Styresystemet er opgivet til at være "32 bit".

Med langsom mener jeg opstart og almindelig brug, som internetsurfing mv.
Jeg bruger i øvrigt Norton 360.

Er der noget jeg kan gøre(som ikke er superavanceret og tidskrævende) for at speede tingene op ?
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2009 - 15:05 #1
groft sagt

vista 32 bit op til 4 gb ram (viser 3.143.804)
vista 64 bit over 4 gb alt efter hvor meget bundkortets bios understøtter

den kan ifølge microsoft support bruge 4 gb ram - læg mærke til det.

ram er ikke så dyre mere så måske det var det du skulle gøre.

ud over det skal man jo servicere sit legetøj engang i mellem. defrargmentere og så videre.

her er et gratis på dansk renseprogram med en ramoptimizer indbygget under tilbehør smartram - husk du skal selv opdatere det FØR brug
adwanced systemcare free fra iobit

http://www.iobit.com/advancedwindowscareper.html?Str=download

de har også et gratis defragmenteringsprogram der er ganske godt

så er norton jo ikke det hurtigste virus program der er opfundet.
der er mange af dem og hastigheden kan svinge fra program til program

min favorit er avast
Avatar billede scientific Praktikant
10. januar 2009 - 21:38 #2
Jeg prøver at smide 2gb ekstra ram i computeren. Har fundet ud af hvordan jeg installerer det ved at søge lidt på nettet.

Hvordan ved jeg hvilken type ram jeg skal have fat på ? der står ikke mhz på dem, der sidder i computeren i forvejen.
crucial.com har angivet af jeg skal bruge "DDR2 PC2-6400,DDR2 PC2-5300 speeds." Men mangler som sagt mhz ! ?

Jeg defragmenterer løbende, men har haft computeren fyldt helt op i et par måneder, hvilket gør at der er nogle ikke-flytbare filer, som er fragmenterede.
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2009 - 09:11 #3
hent det her program og under spd står hvad de hedder

http://www.cpuid.com/cpuz.php

1.49

i øverste venstre hjørne og pak det ud i en af dig valgt mappe
Avatar billede scientific Praktikant
11. januar 2009 - 13:54 #4
"DRAM Frequency - 332,8 MHz."
Vil det sige at jeg skal gange med 2 og købe 667 MHz ram ?
Avatar billede scientific Praktikant
11. januar 2009 - 20:06 #5
Jeg køber det her: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=312109&Specs=true
2gb corsair 667 MHz ram - SODIMM 200 pin må være det rigtige.

Lenovo oplyser på hjemmesiden at alle T61 kører med 667 MHz ram.

Poster du et svar, treatmenice, så jeg kan afslutte tråden?

Tak for din hjælp.
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2009 - 09:51 #6
ok og tak - min manglende respons skyldes ingen svar fra eksperten i de spørgsmål jeg deltager i - beklager
Avatar billede scientific Praktikant
09. april 2009 - 14:32 #7
Jeg har nu skiftet mit Norton ud med AVG og windows egen firewall fordi jeg alle steder læser at Norton sluger så meget computerkraft.
Resultatet er, at min computer er blevet marginalt LANGSOMMERE målt på, hvor længe systemet/computeren tager om at starte op og lukke.

Kæft, hvor nederen.

Næste skridt bliver gennemgang af msconfig, hvor jeg må google alle linier for at finde ud af om der er noget unødvendigt, der starter op.

Hvorfor virker en pc fra IBM til 11.000 kr. ikke bare out-of-the-box ?????? argh..
Avatar billede Slettet bruger
09. april 2009 - 16:04 #8
nu kommer det jo også an på hvad du har i din pc af programmer.

jo flere og tungere jo mere tid skal den bruge på opstart. men måske er dine drivere ikke optimale så den bruger nogen tid på dem. et eller nadet forsinker den jo.

vi kan prøve secunia for så er du sikker på det ikke er et program.

det er gratis og når du har testet og optimeret kan du bare slette det hvis du ønsker det.

til højre

http://secunia.com/vulnerability_scanning/personal/

efter det skal du på producenten af bundkort og kigge efter opdat. drivere til det. eventuelt bios opdatering men tror ikke det hjælper på opstarts hastigheden.
Avatar billede scientific Praktikant
10. april 2009 - 12:47 #9
Hm.. det vil ikke installere. Den fejler på "installer integrity check". Har prøvet at slette og gendownloade + genstarte uden held.
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2009 - 12:53 #10
hent programmet ned på pc og instaler det derfra
Avatar billede scientific Praktikant
10. april 2009 - 12:58 #11
Det er også det jeg forsøger :/

Ved at google lidt på mine msconfig-opstarts-ting er jeg stødt på det her link:
http://www.hardforum.com/archive/index.php/t-1277697.html

Det lader til at det er samme problem med en langsom lenovo/ibm-laptop.

Til orientering kører der 102 processer, når jeg starter jobliste. Jeg tænker, at det kan være vejen til mærkbar forbedring af ydeevne.
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2009 - 08:17 #12
ja så skal du nok kigge lidt på det. det lyder som lidt mange.

i min vista står der 77.

m.v.h