Avatar billede givskud Nybegynder
08. januar 2009 - 12:38 Der er 5 kommentarer

Kan en installation af Linux fjerne nuvære filer?

Jeg må først annoncere, at jeg ikke ligefrem er nørdernes nørd med en computer, men here goes...

Jeg har kørt en AVG free antivirus scanning på min computer. Den fortæller mig at der er en trojansk hest i system32. Er det ikke en såkaldt rodfil, eller tager jeg helt fejl her?

AVG-programmet kan ikke smide den i karantæne eller helbrede filen, selvom jeg beder den forcere processen. Den kommer i hvert fald hele tiden igen.

Filnavnet er C:\WINDOWS\system32\cmuti.dll

Mit spørgsmål er nu som følger; vil man kunne fjerne alle filer, deriblandt den inficerede fil ved at installere Linux på computeren og formatere den den vej igennem? Det skal siges, at mit spørgsmål nok er lidt farvet af, at jeg er ret motiveret for at bruge Linux af - et yderst tiltalende koncept, som det kom mig for øre i DRs forbrugermagasin Kontant. Jeg ser en mulighed for at slå to fluer med et smæk. Være nærmest tvunget til at sætte mig ind i Linux, og dermed få en "ren" computer.
Avatar billede givskud Nybegynder
08. januar 2009 - 12:38 #1
Det skulle nautrligvis være "nuværende filer"...
Avatar billede lassebm Nybegynder
08. januar 2009 - 14:03 #2
Jeg er ikke den store ekspert på vira, trojaner, spyware osv. Men får at besvare dit spørgmål så vil en formatering uanset hvilket styresystem du så vælger at installere "rengøre" din computer.

Men der er nok en grund til den kommer igen og igen, meget ofte er det ikke nok bare at slette/sætte filen i karantæne.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. januar 2009 - 14:04 #3
Hvis du vil prøve at fjerne den fil, kan du måske gøre det i fejlsikret tilstand.
Ellers skal du finde en Linux med en Live-CD, der ikke ændrer noget på din harddisk - før du be'r om det.
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2009 - 22:25 #4
Jeg ville da anbefale dig at kigge på http://www.helgec.dk/virus_etc.html men da jeg samtidig er Linux-bruger ville det da glæde mig om du ville tilslutte dig den lille exclusive klub dog ville jeg anbefale OpenSuSe og ikke Ubuntu
Avatar billede pimanx Nybegynder
09. januar 2009 - 07:47 #5
Hvis du formaterer din harddisk og lægger fx Ubuntu på maskine, så vil din virus naturligvis blive slettet. Den vil heller ikke komme tilbage, selvom du ikke behøver antivirus, da virus stort set er et Windows fænomen. Der vil da nok komme dagen, hvor man vi også får virus til Linux.

Jeg vil klart anbefale Ubuntu, som familien også brugte i DRs udsendelse. Du kan downloade Ubuntu på http://www.ubuntu.com/getubuntu/download, og altid få hjælp til alting med Ubuntu på http://ubuntudanmark.dk/forum