Avatar billede s.b.a Nybegynder
06. januar 2009 - 21:19 Der er 59 kommentarer og
1 løsning

Bedste Firewall?

Hej alle

Ja overskriften siger sig selv.jeg er på udkig efter Den "bedste" firewall, som beskytter godt mod hackere osv.

Hvad skal jeg vælge? det behøver ikke at være en gratis firewall, bare den er god og sikker. pris er underordnet.

Håber på hurtigt svar.

På forhånd tak S.B.A
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
06. januar 2009 - 21:25 #1
Online Armor. Så bliver det ikke bedre IMHO. Både gratis og betalt version http://www.tallemu.com/

Outpost kommer tæt på http://www.agnitum.com/products/outpost/
Avatar billede justrace Novice
06. januar 2009 - 21:44 #2
Den eneste firewall der virker er en hardware firewall.

Alle de softwarebaserede firewalls er ikke meget bevendt hvis en hacker vil ind. Tænk på det er et stykke software der ligger inde i din maskine.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
06. januar 2009 - 21:57 #3
justrace, det er nye tider ;)

En hardwarefirewall er ikke til meget nytte, når hackerne smider deres skidt ind via nettet, eller brugerne selv downloader det. Der er vist ingen hackere der gider brække ind i services via portene mere.

Softwarefirewalls med HIPS skal forhindre skidtet i at køre på maskinen, og forhindre det sender noget ud. Det kan en hardwarefirewall ikke.
Avatar billede s.b.a Nybegynder
06. januar 2009 - 22:04 #4
Flere forslag er velkommene  hvis muligt :).

Og iøvrigt har jeg lige et spm mere.

Hvad med antivirus ?
Avatar billede justrace Novice
06. januar 2009 - 22:08 #5
Omvendt firewall? nu har jeg s'gu da aldrig... Havde det været 1. april ville min venstre langfinger have stået ret. :)

Hmm, nu har jeg haft pc siden 82 og aldrig brugt antivirus, og heller aldrig haft brug for det.

Det er endda kun få år siden jeg begyndte at bruge firewall. Ellers har jeg altid haft maskinen direkte på nettet.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
06. januar 2009 - 22:13 #6
Avatar billede s.b.a Nybegynder
06. januar 2009 - 22:21 #7
Er avira noget af det bedste købe anti virus på markedet?
Avatar billede s.b.a Nybegynder
06. januar 2009 - 22:22 #8
Avast proffesionel edition ? nogen erfaringer?
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
06. januar 2009 - 22:22 #9
justrace, har du aldrig hørt om SQL Injection? http://blog.tmcnet.com/blog/rich-tehrani/security/half-a-million-hacked-websites.html og tallet er lavt sat. Der er mange tusinde alene i Danmark.

Så det jeg skriver korrekt. Truslen kommer fra nettet, og ikke igennem portene.

Muligt du ikke TROR du fået skidt ind, for det meste af det ser du slet ikke. Det ligger og venter på at du indtaster dine passwords og kontooplysninger ;)
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
06. januar 2009 - 22:27 #10
http://www.av-comparatives.org/

http://www.virusbtn.com/news/2008/03_13a.xml

Det kan ikke svare sig at købe Avast. Der er næsten ingen forskel på det gratis.
Avatar billede justrace Novice
06. januar 2009 - 22:31 #11
Dem kan de ringe og få, men mine bankkonti er nu aldrig blevet lænset.

Og jeg har da nogle enkelte gange troet den var gal, men har så brugt nortons onlinescanner, både hardware og software, og der har aldrig været noget.

Den største fare er den der sidder ved tastaturet. :)
Avatar billede s.b.a Nybegynder
06. januar 2009 - 22:39 #12
Der følger vist en firewall med i avira premium security suite. kan man deaktivere den? og hvordan ?
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
06. januar 2009 - 22:59 #13
Jeg ved ikke mht den indbyggede i Avira, men man plejer at kunne deaktivere enkeltdele. Men som altid, så udnyt demoerne inden du køber noget. Det er så ærgeligt at købe noget der ikke virker på din maskine
Avatar billede s.b.a Nybegynder
06. januar 2009 - 23:31 #14
Super. tak :). Ja prøver lige en demo et par dage. lader lige spm stå åben indtil imorgen, hvis nu der skulle komme andre kommentare.

Godnat
Avatar billede Jensen DK Novice
07. januar 2009 - 08:03 #15
Du kan roligt bruge Avast antivirus på Dansk og denne Firewall som er det bedste gratis program efter test.Sygate Personal Firewall 5.6 du kan downloade den her.
http://programmer.downloadcentral.dk/?FireWalls/kategori/3/0
Avatar billede s.b.a Nybegynder
07. januar 2009 - 20:23 #16
Hey
tak for Hjælpen. jeg har valgt at bruge Avast. & prøver at køre firewall,outpost fra agnita..

firewallen sagde under installationen noget med at den kunne komme i konflikt med avast ? kan de ikke køre sammen ?
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
07. januar 2009 - 20:36 #17
Hvilken version af Outpost? Forhåbentlig ikke den gratis, for den duer ikke mere. Du er måske kommet til at hente suiten, som har antivirus indbygget, og det vil konflikte med Avast.
Avatar billede justrace Novice
07. januar 2009 - 20:40 #18
Jeps, to antiterrorkorps vil se hinanden som fjenden. :)
Avatar billede s.b.a Nybegynder
07. januar 2009 - 20:51 #19
ja det er suiten?. Jeg har bare deaktiveret Antivirusen i den. Eller der står ihvertfald at den er slået fra. Når jeg går ind i windows sikkerhedscenter. Der står outpost FRA.
Avatar billede s.b.a Nybegynder
07. januar 2009 - 20:55 #20
2009 version. har hentet den på download.com
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
07. januar 2009 - 20:58 #21
Hvis du vil bruge Avast, så syntes jeg du skulle vælge firewallen alene. Avast har noget webbeskyttelse, der sikkert vil konflikte med den lignende funktion i suiten. Ellers brug suiten som den er. Antivirus er ikke helt så godt som Avast, men der er så mange andre funktioner, der gør at helheden yder en virkelig god beskyttelse
Avatar billede s.b.a Nybegynder
07. januar 2009 - 20:59 #22
Vil du så anbefale at jeg kun bruger outpost, altså både som firewall og antivirus ?
Avatar billede s.b.a Nybegynder
07. januar 2009 - 21:02 #23
Hm kan bare ikke finde nogen steder hvor jeg kan slå antivirusen til i outpost. og der er heller ikke nogen steder i programet hvor der står noget med antivirus
Avatar billede s.b.a Nybegynder
07. januar 2009 - 21:05 #24
hm tror faktisk kun at der er anti-malware i. det er nemlig den del af den som at der er deaktiveret. og der står at den er af denne grund -> "turned off to provide compatibility with third-party software"
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
07. januar 2009 - 21:16 #25
Der er skam et rigtigt antivirus i Outpost suiten. Det hedder Virusbuster. Som sagt, ikke det bedste, men det er bygget sammen med deres eget antispy/antimalware program, og tilsammen virker det faktisk ok.

Men som sagt, enten det ene eller det andet. Jeg har selv en licens til suiten, og jeg vil ikke have noget problem ved at bruge den som den er.
Avatar billede s.b.a Nybegynder
07. januar 2009 - 21:20 #26
okay. Takker :)

smid lige et svar så du kan få din fortjente points :)
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
07. januar 2009 - 21:22 #27
Velbekomme
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
11. januar 2009 - 02:59 #28
Outpost har i øjeblikket et tilbud om livstidslicenser for 3 maskiner, for både firewallen og suiten http://www.agnitum.com/lp/lifetime_for_1year_price_2008.php
Avatar billede arne_v Ekspert
11. januar 2009 - 03:40 #29
Der er jo nok en grund til at alle større server løsninger forbundet til internettet bruger
hardware firewall og ikke software firewall.

De bedste firewall produkter må være Cisco og Nokia/Checkpoint highend produkterne.

Software firewall er et produkt som primært henvender sig til dem der ikke aner hvad en service og
en port er.

Dem er der så nok ca. 800 millioner af på denne jord.

Men jeg synes at der er et stykke vej fra det og så til at kalde noget bedst.

Software firewalls bliver ofte solgt på den med udgående traffik. Hvilket for det
første er lidt mystisk, da en hardware firewall også normalt har den slags
muligheder. Men for det andet mangler noget dokumentation. Der er ikke ret mange
"min PC er vist blevet inficeret" der starter med at brugeren er blevet gjort
opmærksom på suspekt udgående traffik af en software firewall. Muligvis fordi
bruger gruppen ret systematisk bare vælger OK ved diverse popups.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
11. januar 2009 - 12:03 #30
arne_v nu er der også en stor forskel på en hjemmebruger, og en stor server. Det er vidt forskellige forhold der gør sig gældende.

Enig i, at mange selv får lukket skidtet ud på nettet, men årsagen ligger også i kvaliteten af firewallen. På nær de rigtigt gode, som også har et HIPS, så virker de fleste alt for dårligt ;) http://www.matousec.com/projects/firewall-challenge/results.php
Avatar billede justrace Novice
11. januar 2009 - 18:29 #31
Hmm, jeg har nu kun brugt hardwarefirewalls, og er helt enig med arne_v. Og når man alligevel har en router med firewall, så bytter man bare rundt på begreberne og køber en firewall med router. Til almindeligt "husmorbrug" findes der mange gode til priser der er til at betale.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
12. januar 2009 - 18:12 #32
Ja, men igen, hvis Windows er opdateret, og der ingen sårbare services er, så en hardwarefirewall ikke mere nyttig end en software. Måske ofte tværtimod, når man tænker på de ufatteligt mange brugere, som kører med svage passwords. Mange endda med standard password.

Iøvrigt en tankevækkende artikel her http://www.version2.dk/artikel/9553-din-firewall-redder-dig-ikke
Avatar billede justrace Novice
12. januar 2009 - 18:26 #33
.... øh og? Du kan jo kun bruge det på indersiden.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
12. januar 2009 - 18:41 #34
Avatar billede justrace Novice
12. januar 2009 - 18:49 #35
I det første link er det på routere hvor fjolser ikke skifter deres routers default password.

Det sidste beviser bare at jeg har ret.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
12. januar 2009 - 19:04 #36
Præcis ;)

Beviser hvad?
Avatar billede justrace Novice
12. januar 2009 - 23:49 #37
Jamen hvad usædvanligt er der ved det sidste? Jeg har da tit været udsat for forsøg, men det er der da ikke noget usædvanligt i. Det har de fleste, de opdager det bare ikke.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
13. januar 2009 - 00:07 #38
Tror ikke du helt fangede pointen. Prøv at klikke på ipadressen nederst på siden. Så kommer du til det login der er vist i post nummer 1. Altså et login der er helt åbent. Jeg gætter på at du bare skal skrive Zyxels standard login, så er du inde.
Avatar billede justrace Novice
13. januar 2009 - 00:39 #39
Nu bruger jeg ikke tid på at rode i andre folks ting, det siger min moral mig meget imod at prøve. Men hvis det er tilfældet, hvilket jeg betvivler, så er det jo hans eget problem. Men når han har lavet så man kan se routeren udefra, må man formode der er en grund til det, og at han så også ved hvad han gør.

Nu fortæller historien jo heller ikke noget om hvorfor de to ip-adresser pinger hinanden.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
13. januar 2009 - 01:16 #40
Du kan da ikke for alvor mene, at en der flasher sin router, ved hvad han/hun gør ;)
Avatar billede justrace Novice
13. januar 2009 - 01:30 #41
Nu kan han jo have brug for at tilgå den udefra? Hvem ved. Men det er da ikke klogt hvis ikke det er noget man skal bruge dagligt. Men det kunne jo være han har sat den til kun at acceptere en bestemt ip adgang, og så er det jo ved at ligne noget der er sikkert nok.

Så er det jo ikke meget værre end en VPN-tunnel.
Avatar billede coderdk Praktikant
24. januar 2009 - 21:37 #42
Avatar billede arne_v Ekspert
01. februar 2009 - 22:40 #43
Hvis man læser andet end overskriften af den V2 artikel, så bør man indse at han snakker om HW firewall og andre sikkerheds
foranstaltninger - jeg ser ikke nogen som helst anledning til at tro at han anbefaler en SW firewall.

Hvilket ikke er overraskende. SW firewall er primært hjemme PC software (eneste firmae relevans jeg kan komme i tanke på er laptops der bruges
på hoteller.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. februar 2009 - 22:43 #44
Og jeg kan heller ikke se den kendsgerning at et antal routere fejlopsættes skulle
være et argument mod at bruge dem som sikkerhed. Hvis man ikke vil bruge HW eller SW
som kan fejlopsættes, så er der ikke meget man kan bruge.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
01. februar 2009 - 23:08 #45
Nej, han snakker om virksomheder, og der er behovet helt anderledes end for hjemmebrugeren. Hos hjemmebrugeren er der ikke den store fare for, at nogen prøver at gå ind igennem portene. Der er den interne sikring imod at uautoriserede processer kan køre, og evt sende oplysninger ud, meget vigtigere.

Min pointe er også, at jeg ikke syntes man skal fortælle en hjemmebruger, at en router giver bedre sikring. Jeg kan ikke se hvordan den egentlig kan gavne. Den kan faktisk i nogle tilfælde være ringere, hvis der ikke er lavet et solidt password, eller opsætningen er forkert.
Avatar billede justrace Novice
01. februar 2009 - 23:25 #46
>forevernewbie: Den kolde krig er for længst slut, og spørgsmålet gik ikke på hvad andre har gjort eller ikke gjort, eller fejlopsat. Spørgsmålet gik på hvilken firewall der er det bedste valg.

I det her tilfælde er det totalt irrellevant om der er en der flasher sin router, ikke ændrer password, og du siger selv her i det sidste indlæg at der ikke er den store chance for at nogen prøver at trænge ind gennem portene hos den enkelte bruger????

PS: De fleste amerikanere anede faktisk ikke hvad en kommunist var, kun at man skulle være bange for det.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
01. februar 2009 - 23:39 #47
Kører vi ikke i ring? Du har givet dit bud, og jeg har givet mit, og argumenteret for det. Jeg mangler at høre hvorfor du mener en router bedst for en hjemmebruger
Avatar billede justrace Novice
01. februar 2009 - 23:53 #48
...har jeg det? En hardwarefirewall har jeg anbefalet, ikke en router. Og ja, den gør gavn, også hvis man har pillet ved windows firewall.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
01. februar 2009 - 23:59 #49
Avatar billede justrace Novice
02. februar 2009 - 06:35 #50
>?
Avatar billede aners Nybegynder
15. marts 2009 - 12:32 #51
Pris underordnet? Så synes jeg du skal smide en TippingPoint IPS op, efterfulgt af en managed firewall, f.eks. en Juniper kasse fra SRX serien, med IDP - men i virkeligheden er prisen vel ikke underordnet? :)
Avatar billede SWnet Nybegynder
09. april 2009 - 00:06 #52
Er alle firewalls ikke softwarebaserede?

Har en Zyxel 35 UTM den er softwarebaserede.
Og en ISA Server 2006 (bag Zyxel), den er også softwarebaserede, men hardwaren i server, er lige til at udskifte, hvis eller når noget brænder af, det er det ikke i Zyxel, der er det en ny Zyxel box.
Avatar billede coderdk Praktikant
09. april 2009 - 00:13 #53
Nej, firewalls er ikke kun software - Du kan få mange forskellige hardwarefirewalls. Ja, der er software inde i en hardware firewall, men det er jo noget andet ;P
Avatar billede SWnet Nybegynder
09. april 2009 - 00:33 #54
Og der skal da noget software, der køre på noget hardware, for at få en hardwarefirewall?

Derfor kan en ISA Server da være lige så gode som en Cisco ASA box eller en ny Zyxel USG som køre Linux, det er jo en  hardwarefirewall?

Hvorfor er en ISA Server så ikke en hardwarefirewall?
Avatar billede arne_v Ekspert
09. april 2009 - 03:02 #55
En HW firewall kører også software. Både et styre system og en applikation.

Men forskellen er at en SW firewall er et stykke software der installeres på en generelt styre system, som er designet til at køre mange forskellige applikationer og have nydelig brugergrænseflade etc..

En HW firewall kører enten et styresystem der er skræddersyet til netværks boxe (som Cisco IOS) eller en stripped down og hardened version af et gængs styre system (NetBSD, Linux etc.) og en enkelt applikation nemlig firewallen.

Et lille styre system som er skræddersyet til firewall brug er mere sikkert end et fuldt styre desktop eller server styre system.

Og en løsning hvor det der skal beskyttes er et separat system bag firewallen er også mere sikkert end end SW firewall der kører på maskinen som skal beskyttes.
Avatar billede coderdk Praktikant
09. april 2009 - 10:26 #56
En gris med sminke er stadig en gris ...hvis du forstår ;)
Avatar billede justrace Novice
09. april 2009 - 10:39 #57
Jeps, et stykke hardware der KUN er konstrueret til at undersøge trafikken, og softwaren dertil er KUN til at opsætte regler for hvad hardwaren skal gøre, og ikke som en softwarebaseret der er blevet lagt ovenpå et styresystem, og til dels styres af noget af alt det andet software der også smides på maskinen, og derved får en langt større grad af usikkerhed, da alt trafik skal gennem styresystemet som er beordret af softwarefirewallen til at lede trafikken til firewall-softwaren, som så skal beslutte om det må komme tilbage til styresystemet til videre behandling. På den måde ER den evt. skadelige kode allerede langt inde i maskinen, hvor det på HW-firewallen, ikke kan komme gennem uden godkendelse.

Det med grisen beskriver det ret godt. :) *GG*
Avatar billede SWnet Nybegynder
09. april 2009 - 21:07 #58
Hvad med sådan en MSA8000 Security Appliance den er skræddersyet, og sættet op via, en web browser
http://www.celestix.com/products/msa/msa8000.html

justrace, kan en HW-firewall så ikke brydes?
Du smider jo ikke noget andet ind på din firewall server, så kan du jo lige så godt skyde dig i foden,
der er heler ikke noget uden godkendelse, der kommer gennem ISA Srv.
Hvis du bruger Gfi Web & Mail Security, så kan en ISA Srv, det samme som en Zyxel 35 UTM.
http://www.gfi.com/

En Windows 2003 Server er nu også lidt sikker, alle de Services der ikke bruges skal jo væk.

En gris er en  gris, og en firewall er en firewall.
Avatar billede justrace Novice
09. april 2009 - 21:37 #59
Nu får du mig ikke til at sige at en HW firewall ikke kan brydes, for der findes jo også her nogle mindre seriøse produkter, men af de nævnte ZyXel og Cisco vil jeg påstå det vil være så tæt på umuligt som det kan lade sig gøre. Jeg turde i hvet tilfælde godt opbevare et dokument på en pivåben maskine bag sådan en, hvor mine bankoplysninger står skrevet på.

Nu er der forskel på, hvad en firewall kan på papiret, og rent faktisk gør, så hvis det skal være sikkert, så HW-Firewallen.

Jeg kender ikke de ting der linkes til, så dem springer jeg over at kommentere på.

Jo da, en gris er en gris, men de kan godt smage forskelligt. En firewall er heller ikke altid en god firewall.
Avatar billede Kasniedk Nybegynder
20. september 2012 - 08:47 #60
Router firewall.. Du kan vælge at blokere diverse i router firewall'en (Java og andet usikkert software) og deaktivere fjernstyring i windows/routeren. Har du flere routere opsat mellem computeren kan du gøre det på dem alle så det er langt svære at komme ind på dit netværk overhovedet.. angiv f.eks. en MAC sikkerhed til dine enheder.. beskyt evt. også din computer med en firewall og antivirus da du stadigvæk kan hente skadelige filer.

Anti virus: MS Essentials, Avast Antivirus.

tjek evt. dette link for gode råd med hensyn til firewalls.

http://lifehacker.com/5061933/five-best-windows-firewalls

God fornøjelse.