Avatar billede dresen Nybegynder
30. december 2008 - 12:09 Der er 1 kommentar

Performance monitorering + optimering

Hej eksperter

Jeg har fået en opgave der omhandler at undersøge og evt. optimere performance for en større asp.net 1.1 web applikation.

For at investere min energi nogenlunde fornuftigt, henvender jeg mig nu til jer i håb om, at I kan være med til at udstikke nogle overordnede retningslinier for, hvilke opgaver jeg bør udføre og i hvilken rækkefølge. Herudover håber jeg også I vil give anbefalinger i forhold til hvilke værktøjer der er gode at benytte.

Helt overordnet ser jeg to typer af opgaver der skal udføres: 1) monitorering 2) tuning/optimization. For at begrænse omfanget af mit spørgsmål, fokuserer jeg i første omgang på monitorerings-delen.

Arkitektur:

Systemet indbefatter:
-    Webserver : IIS + Microsoft CMS
-    Sql Server
-    Biz talk server

Monitorering - baseline

Af det jeg har læst mig frem til, så er det hensigtsmæssigt at skabe en performance ”baseline”, hvoraf evt. flaskehalse kan identificeres og dermed udgøre grundlaget for identifikation af områder i løsningen der kandiderer til optimering/tuning.

Jeg forestiller mig at skulle indsamle historiske data omkring ram-forbrug og processor udnyttelse for hver enkelt server involveret i arkitekturen.

?? Hvad mener I der skal inkluderes i min ”baseline” måling for at give et tilstrækkeligt beslutningsgrundlag til at arbejde videre med?

?? Hvilke værktøjer anbefaler I at jeg benytter mig af?

På forhånd tak

/dresen
Avatar billede gyxi Nybegynder
28. januar 2009 - 12:49 #1
Jeg har anvendt ANTS Profiler (http://www.red-gate.com/products/ants_profiler/index.htm) til at analysere en kompleks ASP.NET-applikation. Det klarede den rigtig, rigtig godt.