Avatar billede 140wx2 Nybegynder
25. december 2008 - 15:41 Der er 7 kommentarer

Rediger filer online

Hej.

Er der nogen der kender/kan lave et lille system der gør det muligt at oprette/uploade/rette/slette filer/mapper online?

Der er ikke så mange krav kun at:

1. Der skal IKKE være login på.
2. Jeg skal kunne angive startmappen.
3. Der skal sikres sådan at man IKKE!!!! kan gå ud af startmappen ved f.eks. at skrive "../" foran.
4. Mulighed for at lave en liste over hvilke filer den IKKE skal vise/rette/slette osv. Altså når den står der, så skal man heller ikke kunne rette eller slette den.

Mvh. 140wx2. :)
Avatar billede nicklasw Nybegynder
25. december 2008 - 15:46 #1
mener at havde noget kode, som jeg lavet engang der kunne nogenlunde det du skriver. prøver at finde den lidt senere ;)
Avatar billede 140wx2 Nybegynder
25. december 2008 - 15:49 #2
Lækkert. :)
Avatar billede nicklasw Nybegynder
25. december 2008 - 17:02 #3
Kan simpelthen ikke finde det lige nu.
Er det fordi du ikke selv kan finde ud af det, eller er det fordi du vil spare tid? (begge ting er i orden :)  )

Hvis det er fordi du ikke kan finde ud af at lave et sådanne system, kan jeg godt hjælpe dig på vej, hvis det er. (det er jo ikke så avanceret)

Mvh.
Nicklas Warming Jacobsen
Avatar billede 140wx2 Nybegynder
25. december 2008 - 18:34 #4
Dovenskab er en ting vi aldrig helt kan komme ud af.

Jeg kan godt finde ud af:

Lave hvilken mappe der er startmappen
Kigge mappen igennem - Gå videre til næste mappe
Rette/slette
Upload er jo bare et almindeligt uploadscript

Er usikker på:
gør at man ikke kan gå længere ud end startmappen
fjerne de filer i "query" af mappen

Det er sådan kun de to ting jeg er lidt usikre på. Har du en idé til hvordan? Jeg kan godt lige bikse alt det andet sammen, og så smide det op her, og så kommer du med forslag til de sidste to ting?
Avatar billede nicklasw Nybegynder
25. december 2008 - 18:41 #5
Altså den mest ligetil løsning er jo at tjekke string'en der holder stien for om det indgår "ulovlige" tegn og tegn kombinationer såsom /../ og sådan.

altså i det system jeg engang lavet havde man ikke mulighed for at skrive rodstien direkte. så det problem havde jeg ikke.
Avatar billede 140wx2 Nybegynder
25. december 2008 - 19:14 #6
Hvordan gjorde du det?

Fordi det undre mig lidt, fordi at når han så vælger en ny mappe vil adresselinjen jo se sådan her ud: blabla.php?a=vis&dir=140wx2/Mappe2
Avatar billede nicklasw Nybegynder
28. december 2008 - 19:31 #7
det rigtig nok, sådan kunne man selvfølelig cracke systemmet. Det system jeg lavede skulle kun bruges af mig, så jeg sikkerhedstestede det ikke særligt godt.

Men du kan jo som jeg skrev tidelig lade vær med at sætte sti adressen direkte ind, men tjekke den først for om du vil tillade den.
Det er aldrig en god idé at sætte noget direkte fra url'en ind i systemmet, om det så er en database eller en adresse til en fil.