Avatar billede moxtell Nybegynder
17. december 2008 - 22:30 Der er 5 kommentarer

Dualboot XP og Vista Business 64

Hejsa

Har en PC med XP Pro, og vil gerne installere Vista Business 64 bit (OEM) på maskinen også, men så jeg stadig kan boote i XP Pro. Har læst at jeg skal oprette en partition til Vista. SÅ nu har jeg først lavet en backup af hele maskinen for en sikkerheds skyld. Så vil jeg oprette en partition på 20 GB med EASEUS Partition Manager.

Mine spørgsmål:
1. Er det rette fremgangsmåde og hvordan installerer jeg så Vista på partitionen? Bare fra XP eller booter jeg DVD´en og kører en almindelig install?
2. Hvad med alle mine programmer som er på PC´en? Skal jeg reinstallere dem i Vista eller finder Vista dem selv fra XP installationen? ALtså m.a.o. skal jeg installere alle programmer igen inde fra Vista eller finder Vista selv ud af det? Lidt usmart med to versioner af alting på maskinen jo....
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2008 - 23:47 #1
Avatar billede moxtell Nybegynder
18. december 2008 - 01:20 #2
Hmmm...det er en guide som viser hvodan man installerer XP efter Vista. Jeg skal installere Vista efter XP...Der som jeg kan se det en forskel?

Der er desuden ikke svar på spørgsmål 2?
Avatar billede jenscarlo Juniormester
18. december 2008 - 19:08 #3
20 GB er ikke nok du skal op mindst 40GB alene Vista instalationen fylder over 20GB,og når der er en XP instalation også vil Vista Oprette en mappe der hedder old Windows eller noget i den retning og den kan godt fylde 5-8GB,den kan dog slettes senere uden problemer.
Avatar billede mireigi Novice
18. december 2008 - 19:12 #4
Jeg mener ikke at det er nødvendigt med en masse fiks-fakserier for at dualboote XP og Vista når du allerede har XP installeret.

jenscarlo har ret. Minimum 40GB til Vista.
Avatar billede sveegaard Nybegynder
19. december 2008 - 13:59 #5
1) Giv Vista 40-60 GB at arbejde på. Dernæst installerer du blot Vista som du plejer at installere Windows. Når Vista spørger efter, hvor den skal installeres, vælger du den dedikerede partition.

Vista overskriver/overrrider XP's boot-menu, så der kommer til at stå noget a la at vælge mellem at starte Vista eller en ældre version af Windows.

2) Som regel skal du installere/reparere programmerne igen, da Vista får sig sin helt egen registreringsdatabase. Det er altid der, der er bøvl. Et uprøvet tip kunne dog være, at du tager backup af din registreringsdatabase i XP (via regedit) - eller dele af den - og importerer igen i Vista.