Avatar billede ilithanos Nybegynder
16. december 2008 - 02:49 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Problem med vista install.

Har lige stødt på det mest mærkelige problem jeg endnu har haft med en helt ny pc.

Sagen er den, alt hardware er helt nyt.

Beder maskinen starte op, med vista OEM home basic i drevet, booter fra CDen loader fint ser det ud til, og bang, så går den kold lige inden det punkt hvor den burde vise install på skærmen, har prøvet bare at lade den stå og køre, men til ingen nytte.

Har derefter prøvet med andre ram, andet DVD drev , andre harddiske ja selv anden cpu og strømforsyning men problemet er der stadig, her er det så jeg begynder at tænke det kan sku ikke passe det er en eller anden fejl på bundkortet og prøve at smide en xp skive i drevet, den vil heller ikke boote op den stopper ved den blå skærm lige efter loadning af standard drivers. hvilket jeg umiddelbart vil tro er ca samme position i install som vista skiven gør.

Kan umiddelbart ikke se noget forklaring på hvorfor den gør det overhovedet, alt ser ud til at virke som det skal, har testet vista skiven i en anden pc for at se om den virkede der var der ingen problemer.

Så er lidt i tvivl om jeg skal sende bundkortet retur, eller om det kan være et driver problem i forhold til vista, et bios config problem eller noget helt tredje, så det mit spg egentlig lyder på her er løsningsforslag til at finde frem til hvad der er galt, så alle forslag er velkomne.
Avatar billede mireigi Novice
16. december 2008 - 08:13 #1
Hvis du har 4 Gb ram eller mere i, kan du prøve at pille 2 Gb ud. Vista laver nogle gange problemer der (også i x64), indtil man har installeret SP1 eller dette horfix:
http://support.microsoft.com/kb/929777/en-us
Avatar billede realbeekay Nybegynder
16. december 2008 - 08:23 #2
Prøv at slå AHCI fra i BIOS. Det er en indstilling under IDE / SATA.
Avatar billede ilithanos Nybegynder
16. december 2008 - 14:53 #3
har prøvet at gå ned på 2 gb ram, har også haft prøvet med et helt andet sæt ramblokke.

prøver lige det med at slå ahci fra i bios senere idag.
Avatar billede ilithanos Nybegynder
15. januar 2009 - 02:50 #4
endte med at skifte bundkortet.