Avatar billede khauge Nybegynder
12. december 2008 - 11:03 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

USB Raid-5

Hej!

Er interesseret i at vide, om det findes sådan en boks, hvori jeg kan isætte 5 SATA-diske, tilslutte den computeren med USB, og konfigurere dem som et RAID-5 med paritet.

Ved ikke om der findes sådan en, men er interesseret i at vide det hvis der gør!

På forhånd tak!
Avatar billede Beach Mester
13. december 2008 - 02:29 #1
Øhh... Hvad skal du bruge Raid5 til hvis du vil køre det hele igennem en USB -port?

Det svare lidt til at have en vandslange med en diameter på 20cm men kun en hane med en åbning på 1cm. Du får aldrig mere vand igennem slangen end det der kan komme igennem hanen på 1cm!

//Beach
Avatar billede arne_v Ekspert
13. december 2008 - 04:11 #2
RAID-5 giver jo redundans ikke performance, så ...
Avatar billede Beach Mester
15. december 2008 - 00:44 #3
Hvis man kun går efter redundans er Raid1 vel et bedre træk eller?
Har selv 5 diske i R5 og skrivning til dette Array er noget langsommere end hvis jeg skriver til én disk magen til, men direkte sat op til controlleren.
Læsning derimod er mærkbar hurtigere og virkelig noget jeg kan mærke når der trækkes data til flere kilder samtidig. Om det så kun skyldes Raid5 tør jeg ikke sige;-)

Men uanset dette, så kan jeg jo se at flere og flere NAS-servere tilbyder RAID i forskellige grader, og her er der godt nok også "kun" 100 eller 1000Mbit netværk i rumpen, så om det er nemmere at sætte op i RAID for at skabe sikkerhed... Tja, måske.

Man må bare ikke tro at fordi man kører noget RAID op, så kan man hive en heavy hastighed ned igennem en USB port!

//Beach
Avatar billede arne_v Ekspert
15. december 2008 - 02:26 #4
RAID-5 vælger normalt over RAID-1 fordi effektiv diskplads er større.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. december 2008 - 02:28 #5
Den blev lidt tvetydig.

Hvis man vælger RAID-5 fremfor RAID-1 så er det normalt fordi effektiv diskplads er større.
Avatar billede Beach Mester
02. januar 2009 - 05:20 #6
Noget nyt under solen?

//Beach
Avatar billede khauge Nybegynder
06. maj 2009 - 11:07 #7
Nej, har droppet det igen. Man kan tilsyneladende opsætte Raid-5 med kun 4 diske, troede der skulle 5 diske til et raid-5 (står der i hvert fald i mine mcse-bøger)...
Avatar billede ksoren Nybegynder
06. maj 2009 - 11:45 #8
Der skal minimum 3 diske til. Hvor mange du kan tilslutte afhænger nok af raid controlleren.