Avatar billede enan2n Nybegynder
05. december 2008 - 19:07 Der er 46 kommentarer og
1 løsning

Langsom, hakkende PC

Min PC har i lang tid været temmelig langsom - selv efter at jeg for omkring 1 måned siden gennemførte en omfattende oprydning og fulgte de fleste af rådene fra nedenstående hjemmesider:
http://www.komputer.dk/Crosslink.jsp?d=140
http://netnyt.tdconline.dk/publish.php?id=9946#1
De seneste dage er PCen dog blevet helt umulig - alle processer er utroligt længe om at køre (fx tager det omtrent 5 minutter, at åbne min browser) og ofte lyder det som om den arbejder helt vildt, samtidig med at den slet ikke reagerer på, når jeg f.eks. klikker på musen for at skifte fra et vindue eller en fane til en anden. Når jeg opdaterer Norman Virus Kontrol, vil dette iøvrigt heller ikke køre - uden at jeg først gennemfører en automatisk reparation. Siden igår har jeg ikke kunnet få mine Microsoft Office Programmer som Windows, Outlook og Excel til at virke.

Jeg ved ikke, om alle de nævnte problemer hænger sammen eller om der er tale om en tilfældig sammenhobning af problemer. Jeg ved kun, at jeg har brug for nogle kvalificerede råd om, hvad jeg kan gøre. Jeg håber, at I er nogen herinde, der kan hjælpe mig - også mht. i hvilken rækkefølge, jeg bør forsøge at løse de forskellige problemer.

Mvh. Søren
Avatar billede master_f Nybegynder
05. december 2008 - 19:49 #1
Det lyder som sådan en pc min far plejer at servere for mig hver 2-3. måned. :) Den lyder til at være befængt med både det ene og det andet. Min erfaring med Norman antivirus er altså heller ikke den bedste. Vil næsten sige at det gratis AVG fungerer mindst lige så godt. At begyndet at finde fejl i sådan et system, og rent faktisk rette dem, kan godt blive lidt af en opgave. Hvis du har mod på så vil mit råd til dig være at formatere hele skidtet. Se om du ikke kan få så meget liv i maskinen at du kan kopiere dokumenter, billeder og andet du absolut skal gemme over på en anden disk eller cd/dvd og så formater skidtet og windows på igen. Det kan måske virke lidt drastisk men det kan blive svært at hjælpe dig igennem det andet remote da det meget hurtigt kan vise sig at blive ret omfattende. MEN gå nu endelig ikke igang med at geninstallere windows og formatere hvis du ikke ved lige præcis hvordan! For hellere en langsom pc der KAN køre. End en hurtig pc der IKKE kan køre. :)
Avatar billede smirge Nybegynder
05. december 2008 - 20:19 #2
jeg vil ikek anbefale med at starte med at formattere. Gør istedet sådan her :

Åbn Denne Computer - højreklik på dit C drev(som formentligt indehodler din windows installation) - Vælg her Egenskaber

I det vindue der komemr op vælger du fanebladet Funktioner - og klik så på knappen Undersøg Nu. Sæt hak i begge flueben, og vælg start

Windows fortæller dig nu - efter et klik på ok knappen - at den ikek kan fuldføre det planlagte kontrol nu, men om du vil planlægge en kontrol næste gang windows startes - vælg her JA - eller Planlæg kontrol(kan ikke huske hvilken det er) og genstart derefter PC'en

Når den nu starter op næste gang, vil den gennemføre en kontrol af disken - bemærk dette kan godt tage noget tid. Jeg anbefaler at se nyhederne eller en film på TV'et imens. Afhængig af størrelsen på din boot disk kan det godt tage en times tid - sommetider mere

Når den er færdig vil PC'en genstarte. Se nu om det hjalp

Endvidere kan jeg anbefale dig at defragmentere din harddisk - det gøres også via fanebladet fra før - bare en anden knap. Det vil også tage noget tid

Ligeledes kan jeg anbefale dig at slette dine temporære internet filer - kan gøres via et par forskellige måder :

Internet explorer - funktioner - Indstillinger - Knappen SLET

Alternativt kan hentes Cleanup! 4.5.2 (Søg på google og du skal finde) - den sletter alle midlertidige filer, men kan godt være lidt aggresiv(den spørger kun i begyndelsen om du vil slette - derefter sletter den ALLE midlertidige filer)

Skriv gerne hvis ovenstående har hjulpet dig...

/Smirge
"It's ok to bend the rules - just don't break them!!!"
Avatar billede master_f Nybegynder
05. december 2008 - 20:35 #3
Mja det er da helt klart et forsøg værd. En fragmenteret disk eller lign. får dog ikke maskinen til at være 5 minutter om at starte explorer og det får ikke antivirusprogrammet til slet ikke at virke. Eller officepakken til at dø for så vidt.
Avatar billede smirge Nybegynder
05. december 2008 - 20:54 #4
nu er det heller ikek defragmentering der vil gøre udslaget - men den chkdsk allerførst til at rette fejl på disken

Noget jeg har haft gode erfaringer med masser af gange

defragmenteringen er bare for at sætte prikken over i'et
05. december 2008 - 21:45 #5
Så vil jeg også 'bidrage' til samlingen *S* ->

Hent og instalér CCleaner http://www.ccleaner.com/ + http://www.spywarefri.dk/manualer/ccleaner-manual.htm
Under installationen får du tilbudt [Yahoo Toolbar]. Du kan sige ja eller *NEJ* til den.
Lad programmet foretage en oprydning...

Hent Malwarebytes Anti-Malware herfra:
http://www.besttechie.net/tools/mbam-setup.exe
Eller herfra ->
http://www.majorgeeks.com/Malwarebytes_Anti-Malware_d5756.html

Installer programmet - når det er gjort skal du lade programmet opdatere sig. Herefter åbner et vindue, hvor du skal flytte prikken til "Kør et fuldstændigt systemscan" - klik på Skan Knappen - lad programmet arbejde. Når det er færdig (det tager lidt tid afhængig af hvor meget du har på computeren).
Derefter - Tryk på "Vis resultater" knappen efter scanningen - og herefter tryk på "Fjern det valgte" - nu åbnes log'en og du skal gemme den et sted, hvor du kan finde den igen.
Kopier indholdet herind sammen med en frisk log fra HiJackThis...

...og her er omtalte HiJackThis ->
http://www.spywareinfo.dk/index.htm#/manualer/hijackthis.htm

Bemærk at HiJackThis.exe programmet skal gemmes i en dertil oprettet mappe og IKKE køres direkte fra nettet...

PS: Brug denne version af HJT -> http://www.trendsecure.com/portal/en-US/_download/HiJackThis.exe

(Jooo - jeg har 'virus' på hjernen...)
Avatar billede enan2n Nybegynder
05. december 2008 - 22:29 #6
Jeg forsøger mig lige med en diskkontrol, som smirge foreslår...
Avatar billede realbeekay Nybegynder
05. december 2008 - 22:32 #7
Har du andre antivirus-programmer installeret end Norman?
Jeg har flere gange været ude for at det har fået Norman til at gå i knæ, og endda også at Norman har låst systemet selvom der ikke har været andet antivirus.
Det var måske et forsøg værd at afinstallere det, men husk at koble fra internettet imens.
Avatar billede dragonknight Juniormester
06. december 2008 - 02:30 #8
Inden du kører diskdefragmentering, så lav lige en diskoprydning.
Avatar billede off-line Nybegynder
06. december 2008 - 12:41 #9
En computer, ser kører så sygt, kan det jo tage flere dage at få til at køre bare
nogenlunde. Først bør du undersøge dine ram, for ligger fejlen (en af dem) her,
kommer du aldrig videre. http://www.softpedia.com/get/Tweak/Memory-Tweak/Microsoft-Windows-Memory-Diagnostic.shtml
Hvis ram er i orden, så gør som master f har foreslået. Tag backup af dine private
data, og formater den partition hvor på windows ligger.
Avatar billede enan2n Nybegynder
06. december 2008 - 13:36 #10
Det tager LIDT mere end en time med den diskkontrol. Den har varet siden 22.30 i aftes - og har indtil nu nået 77 % af step 4 ud af 5. Bare hvis nogen af jer skulle blive utålmodige efter en tilbagemelding ;O)
Avatar billede smirge Nybegynder
06. december 2008 - 15:22 #11
det lyder godt nok som om at din disk har det rimeligt svært...

Efter den er færdig vil jeg klart anbefale dig som minimum at tage en god backup af hvad du vil gemme fra den disk - for når det varer så længe, er det som regel fordi
1) der er overordentligt mange fejl og/eller filer på din disk
2) det er en hamrende stor disk...Når jeg laver en chkdsk på en 500GB disk tager det som regel en times tid eller 2 - og det er med en windows installation + programmer installeret - dvs. måske ca 50% brugt

jeg er rimelig sikker på at du vil mærke en forskel når den er færdig...og det til det bedre
Avatar billede enan2n Nybegynder
07. december 2008 - 00:19 #12
Efter diskkontrol får jeg sort skærm med følgende meddelelse:
"Reboot and Select proper Boot Device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key"
Hvad gør den kloge mand nu?
Avatar billede off-line Nybegynder
07. december 2008 - 00:34 #13
Piller harddisken ud, og lader den køre som slave på en anden computer. Dels for
at redde eventuelle data og dels for at finde ud af, om harddisken er syg.
Avatar billede smirge Nybegynder
07. december 2008 - 04:42 #14
100% enig med jasveg...
Avatar billede smirge Nybegynder
07. december 2008 - 04:43 #15
den disk har det ikke godt...
Avatar billede enan2n Nybegynder
07. december 2008 - 11:09 #16
Efter at have haft slukket for computeren i nat, kunne jeg her til morgen opstarte helt normalt. Norman Virus Control (NVC) gav dog en besked om at genstarte computeren for at geninstallere en fjernet komponent. Efter genstart fungerer NVC tilsyneladende OK. Mine Office-programmer kunne dog først fungere, efter at jeg vha. Office installations-cd'en lod Word og Outlook køre en automatisk geninstallation af manglende komponenter.

PCen er dog fortsat temmelig langsom - og kommer med flere hakkende lyde indimellem end jeg synes den plejer. Jeg vil prøve at undersøge min ram, som jasveg foreslår - og derefter prøve mig med nogle af de andre råd, jeg har fået af jer. Jeg vil dog lige vente med at gøre noget så drastisk som at formatere disken - for så skal jeg først have anskaffet mig en ny harddisk, hvor jeg kan kopiere alle mine filer over (144 GB).
07. december 2008 - 11:41 #17
Når du kommer til _det_ punkt så læs og forstå ->

http://www.eksperten.dk/artikler/1104

Styresystem+programmer på én partion/harddisk.
Din egne filer på en anden partion/harddisk.
Avatar billede off-line Nybegynder
07. december 2008 - 12:43 #18
Hvis de hakkende lyde kommer fra harddisken, så er det virkelig en hastesag.
Så kan den holde op med at fungere når som helst. I en sådan situation ville
jeg lade den være i fred til jeg havde købt en ny.
Avatar billede enan2n Nybegynder
07. december 2008 - 13:21 #19
Jeg har forsøgt at installere og køre Microsoft Windows Memory Diagnostic, som jasveg foreslog, men jeg kan tilsyneladende ikke få programmet til at køre. Der sker tilsyneladende ingenting, når jeg genstarter computeren med programmet installeret. Er der en anden måde jeg kan undersøge min ram?
Avatar billede off-line Nybegynder
07. december 2008 - 13:38 #20
Du må have båret dig forkert ad. Testen fungere skam godt nok, har selv, som
utallige andre prøvet den. Brændte deu den til en boot-disk?
Avatar billede off-line Nybegynder
07. december 2008 - 13:46 #21
Men ellers er her en anden test. Det er en Iso som skal brændes til en Bootdisk.
Den hedder "Mentest" ved siden af har jeg lagt et program, som kan brænde bootdiske
fra Iso, hvis du ikke har en i forvejen.http://www.sitecenter.dk/jasveg/nss-folder/downloads/
Avatar billede enan2n Nybegynder
07. december 2008 - 14:38 #22
Jasveg, når du taler om en bootdisk, er der så ikke tale om en ganske almindelig skrivbar cd? Og er Nero Express ikke god nok som brænder til dette formål? Jeg har selv downloadet Pre-Compiled Bootable ISO
(.zip) for Windows users fra programmets hjemmeside, udpakket  og brændt det som imagefil med Nero Express. Men selvom der ligger en fin BOOT-mappe med filerne BOOT og MEMTEST, sker der ingenting, når jeg genstarter computeren. Såvidt jeg har forstået skulle MEMTEST køre automatisk fra cd'en, når man genstarter computeren. Eller er der noget, jeg har misforstået eller gjort forkert?
Avatar billede off-line Nybegynder
07. december 2008 - 14:47 #23
Jo det er en almindelig skrivebar disk og jo Nero Express er fin til det.
Altså du har puttes en CD i brænderen, og på harddisken ligger den Iso du vil brænde:
jasveg:
Brænde Isofil til bootfil.
Nero Express, nederst
Image,project,copy. Klik.

I højre side, for neden: disk image or saved project. Klik.
Forneden i filtype, skiftes til: image files (*.nrg;*.iso;*.cue;*.img) Klik.
Så peger du med musen på din Iso fil og klikker.
Navnet på Iso filen vil så stå i "filnavn", som ellers var blankt.
Nero vil så automatisk skifte til den side du kan brænde fra
Og så er du klar til at brænde din bootfil.

Hvis du vil sikre dig, at brædingen er vellykket, så sæt flueben
i det lille felt forneden, hvor der står:
"Verify data on disc after burning".

Så er det bare at genstarte med CD'en i drevet, så skulle det kør.
Avatar billede enan2n Nybegynder
07. december 2008 - 17:15 #24
Nu har jeg flere gange forsøgt at genstarte computeren med enten Microsoft Windows Memory Diagnostic eller MEMTEST brændt på en bootcd efter jasvegs forskrifter. Men det ser altså ikke ud til, at nogen af programmerne kommer igang - i hvert fald er det ikke synligt... Kan det foregå via nogle processer i baggrunden, som jeg på en eller anden måde skal have åbnet for? Eller skal jeg gøre noget under opstart, inden jeg kommer ind i windows?

Indtil jeg får svar på ovenstående, vil jeg forsøge at fjerne midlertidige filer og følge nogle af karise_larrys råd...
Avatar billede off-line Nybegynder
07. december 2008 - 17:53 #25
Har du husket at sætte dit CD/DVD drev, i Bios, til 1.ste boot?
Avatar billede off-line Nybegynder
07. december 2008 - 17:55 #26
Ps. der foregår ikke noget i baggrunden. Du kommer ind i et program, som du starter.
Hvis den klarer den korte test, så prøv med den lange.
Avatar billede enan2n Nybegynder
07. december 2008 - 19:27 #27
Hvad skal jeg helt konkret gøre for at sætte mit CD/DVD drev, i Bios, til 1.ste boot? Jeg har ingen ide om, hvad det er, jeg skal gøre... Så en køreplan for dummies, tak! ;O)
Avatar billede off-line Nybegynder
07. december 2008 - 19:59 #28
Under genstart trykker du på "Enter" (på nogle PC er det F2) Så snart den booter op,
trykker du løs. Bare tryk flere gange, så du er sikker på at ramme det rigtige
tidspunkt. Så kommer du i Bios. Der til højre er der et felt som hedder "boot"
Der går du ind, og så kan du se, hvordan du ændrer, så du booter på dit CD/DVD.
Altså 1.ste boot = CD/DVD 2.den boot = HD.
Avatar billede off-line Nybegynder
07. december 2008 - 20:01 #29
VIGTIG RETTELSE!!! Du skal Trykke på "DELETE"
Avatar billede enan2n Nybegynder
07. december 2008 - 22:26 #30
Tak. Jeg prøver at sætte CD/DVD drev, i Bios, til 1.ste boot, når den skanning, jeg er igang med, er færdig - engang imorgen...
Avatar billede enan2n Nybegynder
09. december 2008 - 09:58 #31
Nu har jer været inde i bios og sætte CD/DVD drevet til 1.ste boot, men der sker stadig ingenting, når jeg genstarter computeren med bootcd'en i drevet. Så vidt jeg har forstået skulle programmet åbne af sig selv - eller er der noget, jeg har misforstået?
Avatar billede off-line Nybegynder
09. december 2008 - 13:18 #32
Du har fulgt min anvisning på hvordan man brænder en Iso til bootdisk. Forudsat, at
du har gjort det, har du en bootdisk som er i orden. Så må fejlen jo ligge i Bios
opsætningen. Huskede du, efter at du havde sat CD/DVD drevet til 1.ste boot, at
trykke på F10 for at gemme og lukke? Har du, eller kan du låne en windowdCD? Så
kan du se, som en prøve, om du kan boote op på den.
Avatar billede enan2n Nybegynder
09. december 2008 - 17:02 #33
Til karise_larry
Her er en log fra Malwarebytes' Anti-Malware 1.31:

Database version: 1471
Windows 5.1.2600 Service Pack 3

mbam-log-2008-12-08 (03-31-12).txt

Skan type: Fuldstændig skanning (C:\|E:\|F:\|)
Objekter skannet: 148025
Tid tilbagelagt: 6 hour(s), 34 minute(s), 14 second(s)

Inficerede Hukommelses Processer: 0
Inficerede Hukommelses Moduler: 0
Inficerede Registeringsdatabase Nøgler: 3
Inficerede Registeringsdatabase Værdier: 0
Inficerede Registeringsdatabase Filer: 0
Inficerede Mapper: 0
Inficerede Filer: 1

Inficerede Hukommelses Processer:
(Ingen mistænkelige filer fundet)

Inficerede Hukommelses Moduler:
(Ingen mistænkelige filer fundet)

Inficerede Registeringsdatabase Nøgler:
HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Ext\Stats\{6860a44b-5d3e-433d-a7b5-d517f810d0e7} (Trojan.Zlob) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Ext\Stats\{1c3c4699-b285-475f-be47-0b26088ce876} (Trojan.Zlob) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Ext\Stats\{f06e2abe-3a50-4079-be25-fc100d9eaa25} (Trojan.Zlob) -> Quarantined and deleted successfully.

Inficerede Registeringsdatabase Værdier:
(Ingen mistænkelige filer fundet)

Inficerede Registeringsdatabase Filer:
(Ingen mistænkelige filer fundet)

Inficerede Mapper:
(Ingen mistænkelige filer fundet)

Inficerede Filer:
C:\Programmer\setup.exe (Rogue.Installer) -> Quarantined and deleted successfully.
Avatar billede enan2n Nybegynder
09. december 2008 - 17:04 #34
Og her er en log fra Trend Micro HijackThis v2.0.2:

Scan saved at 16:54:51, on 09-12-2008
Platform: Windows XP SP3 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v7.00 (7.00.6000.16735)
Boot mode: Normal

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\csrss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\Programmer\Norman\Npm\bin\ELOGSVC.EXE
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\Programmer\Norman\Npm\Bin\Zanda.exe
C:\Programmer\Norman\npm\bin\nvoy.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\Programmer\Lavasoft\Ad-Aware\aawservice.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Apple\Mobile Device Support\bin\AppleMobileDeviceService.exe
C:\Programmer\Bonjour\mDNSResponder.exe
C:\WINDOWS\system32\cisvc.exe
C:\WINDOWS\system32\CTsvcCDA.EXE
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\Programmer\Java\jre6\bin\jqs.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Microsoft Shared\VS7Debug\mdm.exe
C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe
C:\Programmer\Windows Media Player\WMPNetwk.exe
C:\Programmer\Norman\Npm\bin\NVCSCHED.EXE
C:\Programmer\Norman\Npm\bin\NJEEVES.EXE
C:\Programmer\Norman\nse\bin\NSESVC.EXE
C:\WINDOWS\System32\alg.exe
C:\Programmer\Norman\Nvc\Bin\nvcoas.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\WINDOWS\SOUNDMAN.EXE
C:\Programmer\VIA\RAID\raid_tool.exe
C:\Programmer\Java\jre6\bin\jusched.exe
C:\Programmer\Norman\Npm\bin\ZLH.EXE
C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
C:\WINDOWS\system32\rundll32.exe
C:\Programmer\Norman\Nvc\Bin\Nip.exe
C:\Programmer\Spybot - Search & Destroy\TeaTimer.exe
C:\Programmer\Norman\Nvc\Bin\cclaw.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Ahead\Lib\NMBgMonitor.exe
C:\Programmer\Launchy\Launchy.exe
C:\Programmer\Ergosensor 2.0\Ergosensor.exe
C:\Programmer\Yahoo!\Widgets\YahooWidgets.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Ahead\Lib\NMIndexingService.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Ahead\Lib\NMIndexStoreSvr.exe
C:\Programmer\Yahoo!\Widgets\YahooWidgets.exe
C:\WINDOWS\system32\cidaemon.exe
C:\Documents and Settings\Søren\Menuen Start\Programmer\Sikkerhed og oprydning\HijackThis\HiJackThis.exe
C:\WINDOWS\system32\wbem\wmiprvse.exe

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings,ProxyOverride = *.local
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O2 - BHO: Yahoo! Toolbar Helper - {02478D38-C3F9-4EFB-9B51-7695ECA05670} - C:\Programmer\Yahoo!\Companion\Installs\cpn\yt.dll
O2 - BHO: Adobe PDF Reader Link Helper - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Programmer\Fælles filer\Adobe\Acrobat\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O2 - BHO: AskBar BHO - {201f27d4-3704-41d6-89c1-aa35e39143ed} - C:\Programmer\AskBarDis\bar\bin\askBar.dll
O2 - BHO: Winamp Toolbar Loader - {25CEE8EC-5730-41bc-8B58-22DDC8AB8C20} - C:\Programmer\Winamp Toolbar\winamptb.dll
O2 - BHO: RealPlayer Download and Record Plugin for Internet Explorer - {3049C3E9-B461-4BC5-8870-4C09146192CA} - C:\Program Files\Real\RealPlayer\rpbrowserrecordplugin.dll
O2 - BHO: Trustpilot.Toolbar.Guard - {5260b01f-6c6d-43af-ba6d-46dc0cb73a3e} - mscoree.dll (file missing)
O2 - BHO: Spybot-S&D IE Protection - {53707962-6F74-2D53-2644-206D7942484F} - C:\PROGRA~1\SPYBOT~1\SDHelper.dll
O2 - BHO: Java(tm) Plug-In SSV Helper - {761497BB-D6F0-462C-B6EB-D4DAF1D92D43} - C:\Programmer\Java\jre6\bin\ssv.dll
O2 - BHO: Java(tm) Plug-In 2 SSV Helper - {DBC80044-A445-435b-BC74-9C25C1C588A9} - C:\Programmer\Java\jre6\bin\jp2ssv.dll
O2 - BHO: JQSIEStartDetectorImpl - {E7E6F031-17CE-4C07-BC86-EABFE594F69C} - C:\Programmer\Java\jre6\lib\deploy\jqs\ie\jqs_plugin.dll
O3 - Toolbar: Easy-WebPrint - {327C2873-E90D-4c37-AA9D-10AC9BABA46C} - C:\Programmer\Canon\Easy-WebPrint\Toolband.dll
O3 - Toolbar: Yahoo! Toolbar - {EF99BD32-C1FB-11D2-892F-0090271D4F88} - C:\Programmer\Yahoo!\Companion\Installs\cpn\yt.dll
O3 - Toolbar: Veoh Browser Plug-in - {D0943516-5076-4020-A3B5-AEFAF26AB263} - C:\Programmer\Veoh Networks\Veoh\Plugins\reg\VeohToolbar.dll
O3 - Toolbar: Winamp Toolbar - {EBF2BA02-9094-4c5a-858B-BB198F3D8DE2} - C:\Programmer\Winamp Toolbar\winamptb.dll
O3 - Toolbar: Ask Toolbar - {3041d03e-fd4b-44e0-b742-2d9b88305f98} - C:\Programmer\AskBarDis\bar\bin\askBar.dll
O4 - HKLM\..\Run: [SoundMan] SOUNDMAN.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [RaidTool] C:\Programmer\VIA\RAID\raid_tool.exe
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvCpl.dll,NvStartup
O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install
O4 - HKLM\..\Run: [Easy-PrintToolBox] C:\Programmer\Canon\Easy-PrintToolBox\BJPSMAIN.EXE /logon
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] "C:\Programmer\Java\jre6\bin\jusched.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [Norman ZANDA] "C:\Programmer\Norman\Npm\bin\ZLH.EXE" /LOAD /SPLASH
O4 - HKLM\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvMcTray.dll,NvTaskbarInit
O4 - HKLM\..\Run: [Adobe Reader Speed Launcher] "C:\Programmer\Adobe\Reader 8.0\Reader\Reader_sl.exe"
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [SpybotSD TeaTimer] C:\Programmer\Spybot - Search & Destroy\TeaTimer.exe
O4 - HKCU\..\Run: [BgMonitor_{79662E04-7C6C-4d9f-84C7-88D8A56B10AA}] "C:\Programmer\Fælles filer\Ahead\Lib\NMBgMonitor.exe"
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'LOKAL TJENESTE')
O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'NETVÆRKSTJENESTE')
O4 - HKUS\S-1-5-18\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'SYSTEM')
O4 - HKUS\.DEFAULT\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'Default user')
O4 - Startup: Ergosensor.lnk = C:\Programmer\Ergosensor 2.0\Ergosensor.exe
O4 - Startup: Yahoo! Widgets.lnk = C:\Programmer\Yahoo!\Widgets\YahooWidgets.exe
O4 - Global Startup: Launchy.lnk = C:\Programmer\Launchy\Launchy.exe
O4 - Global Startup: Microsoft Office.lnk = C:\Programmer\Microsoft Office\Office10\OSA.EXE
O8 - Extra context menu item: &Winamp Search - C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\Winamp Toolbar\ieToolbar\resources\en-US\local\search.html
O8 - Extra context menu item: E&ksporter til Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\Office10\EXCEL.EXE/3000
O8 - Extra context menu item: Easy-WebPrint Add To Print List - res://C:\Programmer\Canon\Easy-WebPrint\Resource.dll/RC_AddToList.html
O8 - Extra context menu item: Easy-WebPrint High Speed Print - res://C:\Programmer\Canon\Easy-WebPrint\Resource.dll/RC_HSPrint.html
O8 - Extra context menu item: Easy-WebPrint Preview - res://C:\Programmer\Canon\Easy-WebPrint\Resource.dll/RC_Preview.html
O8 - Extra context menu item: Easy-WebPrint Print - res://C:\Programmer\Canon\Easy-WebPrint\Resource.dll/RC_Print.html
O9 - Extra button: (no name) - {85d1f590-48f4-11d9-9669-0800200c9a66} - C:\WINDOWS\bdoscandel.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Uninstall BitDefender Online Scanner v8 - {85d1f590-48f4-11d9-9669-0800200c9a66} - C:\WINDOWS\bdoscandel.exe
O9 - Extra button: (no name) - {DFB852A3-47F8-48C4-A200-58CAB36FD2A2} - C:\PROGRA~1\SPYBOT~1\SDHelper.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Spybot - Search & Destroy Configuration - {DFB852A3-47F8-48C4-A200-58CAB36FD2A2} - C:\PROGRA~1\SPYBOT~1\SDHelper.dll
O9 - Extra button: (no name) - {e2e2dd38-d088-4134-82b7-f2ba38496583} - C:\WINDOWS\Network Diagnostic\xpnetdiag.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: @xpsp3res.dll,-20001 - {e2e2dd38-d088-4134-82b7-f2ba38496583} - C:\WINDOWS\Network Diagnostic\xpnetdiag.exe
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O16 - DPF: {05CA9FB0-3E3E-4B36-BF41-0E3A5CAA8CD8} (Office Genuine Advantage Validation Tool) - http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=58813
O16 - DPF: {0A5FD7C5-A45C-49FC-ADB5-9952547D5715} (Creative Software AutoUpdate) - http://www.creative.com/su/ocx/15026/CTSUEng.cab
O16 - DPF: {30528230-99f7-4bb4-88d8-fa1d4f56a2ab} (Installation Support) - C:\Programmer\Yahoo!\Common\Yinsthelper.dll
O16 - DPF: {5D86DDB5-BDF9-441B-9E9E-D4730F4EE499} (BDSCANONLINE Control) - http://download.bitdefender.com/resources/scan8/oscan8.cab
O16 - DPF: {62789780-B744-11D0-986B-00609731A21D} (Autodesk MapGuide ActiveX Control) - http://gis.aarhus.dk/Mapguide%20viewer/mgaxctrl.cab
O16 - DPF: {D216644A-C6DB-49D9-BBCF-D38FE7991BF2} (Util Class) - https://udstedelse.certifikat.tdc.dk/csp/authenticode/tdccsp-0506.exe
O16 - DPF: {F6ACF75C-C32C-447B-9BEF-46B766368D29} (Creative Software AutoUpdate Support Package) - http://www.creative.com/su/ocx/15028/CTPID.cab
O17 - HKLM\System\CCS\Services\Tcpip\..\{C74B8783-A2C3-42A6-83C7-1DB5DEEAA712}: NameServer = 212.242.40.3,212.242.40.51
O18 - Protocol: skype4com - {FFC8B962-9B40-4DFF-9458-1830C7DD7F5D} - C:\PROGRA~1\FLLESF~1\Skype\SKYPE4~1.DLL
O23 - Service: Lavasoft Ad-Aware Service (aawservice) - Lavasoft - C:\Programmer\Lavasoft\Ad-Aware\aawservice.exe
O23 - Service: Apple Mobile Device - Apple Inc. - C:\Programmer\Fælles filer\Apple\Mobile Device Support\bin\AppleMobileDeviceService.exe
O23 - Service: Bonjour-tjeneste (Bonjour Service) - Apple Inc. - C:\Programmer\Bonjour\mDNSResponder.exe
O23 - Service: Creative Service for CDROM Access - Creative Technology Ltd - C:\WINDOWS\system32\CTsvcCDA.EXE
O23 - Service: Norman eLogger service 6 (eLoggerSvc6) - Norman ASA - C:\Programmer\Norman\Npm\bin\ELOGSVC.EXE
O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - C:\Programmer\Fælles filer\InstallShield\Driver\11\Intel 32\IDriverT.exe
O23 - Service: iPod-tjeneste (iPod Service) - Apple Inc. - C:\Programmer\iPod\bin\iPodService.exe
O23 - Service: Java Quick Starter (JavaQuickStarterService) - Sun Microsystems, Inc. - C:\Programmer\Java\jre6\bin\jqs.exe
O23 - Service: NBService - Nero AG - C:\Programmer\Nero\Nero 7\Nero BackItUp\NBService.exe
O23 - Service: NMIndexingService - Nero AG - C:\Programmer\Fælles filer\Ahead\Lib\NMIndexingService.exe
O23 - Service: Norman NJeeves - Norman ASA - C:\Programmer\Norman\Npm\bin\NJEEVES.EXE
O23 - Service: Norman ZANDA - Norman ASA - C:\Programmer\Norman\Npm\Bin\Zanda.exe
O23 - Service: Norman Scanner Engine Service (nsesvc) - Norman ASA - C:\Programmer\Norman\nse\bin\NSESVC.EXE
O23 - Service: Norman Virus Control on-access component (nvcoas) - Norman ASA - C:\Programmer\Norman\Nvc\Bin\nvcoas.exe
O23 - Service: Norman Virus Control Scheduler (NVCScheduler) - Norman ASA - C:\Programmer\Norman\Npm\bin\NVCSCHED.EXE
O23 - Service: Norman's Very Own supplY of resources (NVOY) - Norman ASA - C:\Programmer\Norman\npm\bin\nvoy.exe
O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe

--
End of file - 10959 bytes
Avatar billede enan2n Nybegynder
09. december 2008 - 17:06 #35
Jeg håber, at der er nogen her i forumet, der kan hjælpe mig med at fortolke ovenstående logs - og fortælle mig, hvad jeg har af handlemuligheder.
09. december 2008 - 19:11 #36
Er du en cybercity kunde ?

------------------------------------------------------------------------

[Malwarebytes' Anti-Malware] har jo nappet noget...

------------------------------------------------------------------------

Kør en scanning med Hijackthis,
Du får herunder nogle filer, som du skal fixe. Det, du skal gøre, er at sætte et flueben ud for disse filer. Når du har gjort det, så lukker du alle andre vinduer ned. Det er meget vigtigt at det eneste vindue, som er åbent er HijackThis vinduet. Husk også at lukke dette vindue, når du har markeret filerne. Nu må du fixe. Klik på Fix checked.

Det er disse, som skal/kan fixes:

O2 - BHO: Yahoo! Toolbar Helper - {02478D38-C3F9-4EFB-9B51-7695ECA05670} - C:\Programmer\Yahoo!\Companion\Installs\cpn\yt.dll
O2 - BHO: AskBar BHO - {201f27d4-3704-41d6-89c1-aa35e39143ed} - C:\Programmer\AskBarDis\bar\bin\askBar.dll
O2 - BHO: Winamp Toolbar Loader - {25CEE8EC-5730-41bc-8B58-22DDC8AB8C20} - C:\Programmer\Winamp Toolbar\winamptb.dll
O2 - BHO: Trustpilot.Toolbar.Guard - {5260b01f-6c6d-43af-ba6d-46dc0cb73a3e} - mscoree.dll (file missing)
O3 - Toolbar: Easy-WebPrint - {327C2873-E90D-4c37-AA9D-10AC9BABA46C} - C:\Programmer\Canon\Easy-WebPrint\Toolband.dll
O3 - Toolbar: Yahoo! Toolbar - {EF99BD32-C1FB-11D2-892F-0090271D4F88} - C:\Programmer\Yahoo!\Companion\Installs\cpn\yt.dll
O3 - Toolbar: Veoh Browser Plug-in - {D0943516-5076-4020-A3B5-AEFAF26AB263} - C:\Programmer\Veoh Networks\Veoh\Plugins\reg\VeohToolbar.dll
O3 - Toolbar: Winamp Toolbar - {EBF2BA02-9094-4c5a-858B-BB198F3D8DE2} - C:\Programmer\Winamp Toolbar\winamptb.dll
O3 - Toolbar: Ask Toolbar - {3041d03e-fd4b-44e0-b742-2d9b88305f98} - C:\Programmer\AskBarDis\bar\bin\askBar.dll
O4 - HKLM\..\Run: [Adobe Reader Speed Launcher] "C:\Programmer\Adobe\Reader 8.0\Reader\Reader_sl.exe"
O16 - DPF: {30528230-99f7-4bb4-88d8-fa1d4f56a2ab} (Installation Support) - C:\Programmer\Yahoo!\Common\Yinsthelper.dll

Genstart normalt...

------------------------------------------------------------------------

Ved du selv hvad dette er ->
C:\Programmer\Yahoo!\Widgets\YahooWidgets.exe
C:\Programmer\Launchy\Launchy.exe

------------------------------------------------------------------------

Ta' en oprydning med nævnte CCleaner...
Avatar billede enan2n Nybegynder
09. december 2008 - 22:59 #37
Ja, jeg er cybercity kunde. Hvad skal du bruge den oplysning til?

Når du skriver, at jeg skal fixe de pågældende filer, indebærer det så, at de bliver fjernet eller at de bliver repareret? For umiddelbart ser det på navnene af de pågældende filer ud til, at de stort set alle er nogen, som jeg er interesseret i at have på min computer. Men det kan godt være, at flere af dem ikke virker, som de skal, og derfor trænger til en reparation eller evt. fjernelse og geninstallation.

C:\Programmer\Yahoo!\Widgets\YahooWidgets.exe er et program, jeg bruger til at overvære nyheder og høre radio fra DR.

C:\Programmer\Launchy\Launchy.exe er et lille program, der gør det nemmere at finde filer på computeren.
Avatar billede enan2n Nybegynder
09. december 2008 - 23:01 #38
PS: Jeg har taget en oprydning med CCleaner...
Avatar billede enan2n Nybegynder
09. december 2008 - 23:15 #39
Kan der være en ide i at lave en Systemgendannelse i Windows XP for at se, om det har nogen indvirkning på computerens sløvhedstilstand?
10. december 2008 - 06:20 #40
Elsker du disse
[Yahoo! Toolbar] + [AskBar] + [Winamp Toolbar] + ?
Avatar billede enan2n Nybegynder
10. december 2008 - 20:18 #41
Nej, når jeg skal være ærlig, bruger jeg dem ikke særligt meget - egnentlig kun Winamp Toolbar en sjælden gang... Jeg har iøvrigt ladet Hijackthis fixe alle de filer, du foreslår - og det ser ikke ud til at have fjernet noget!
10. december 2008 - 21:09 #42
De behøver jo ikke at fylde så meget op på skærmen; så ender det let så galt -> http://www.malcolmtech.net/images/toolbars2-small.gif *GH*
Mest derfor...

Hvordan kører PC'en så nu ?
Avatar billede enan2n Nybegynder
14. december 2008 - 23:42 #43
Jeg forstår din pointe, karise_larry *S*

PC'en kører stadig forbandet langsomt og virker indimellem også lidt ustabil, så jeg er nået frem til , at jeg nok bliver nødt til at anskaffe mig en ny harddisk og flytte alle mine dokumenter og programmer derover - og derefter formatere den harddisk, hvorpå jeg nu har mit styresystem. Men da det rejser flere spørgsmål for mig, har jeg valgt at oprette 2 nye spørgsmål:
http://www.eksperten.dk/spm/856468
http://www.eksperten.dk/spm/856467
Mht. denne tråd har jeg tænkt mig at lukke den - men jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal give point, når jeg ikke er sikker på, at jeg helt har fået løst mit problem endnu. Jeg synes dog, at jeg skylder jer alle tak for alle jeres gode råd, som alle har gjort mig lidt klogere... Kan jeg evt. nøjes med at fordele halvdelen af pointene (dvs. 100) til alle jer, som har deltaget?
15. december 2008 - 06:26 #44
http://expfaq.dk/ + http://expfaq.dk/behandling_af_svar#behandling_af_svar

NB: Fordel Styresystemet på én HD/Partion og EGNE DATA på en anden HD/partion!!! http://www.eksperten.dk/artikler/1104
Avatar billede enan2n Nybegynder
15. december 2008 - 22:16 #45
Hvis der er nogen andre end karise_larry af jer, der har hjulpet mig, som vil have point, skal I poste et svar, så skal jeg sørge for at fordele pointene :O)
Avatar billede enan2n Nybegynder
17. december 2008 - 12:54 #46
Nu lukker og slukker jeg dette spørgsmål. Da ingen andre har budt ind med svar, får du hele puljen, karise_larry!
17. december 2008 - 21:52 #47
Takker for Point...