Avatar billede dan_n Nybegynder
02. december 2008 - 14:47 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Forskelligt baggrundsbillede på lige og ulige sider

hej

Jeg benytter memoir med "openright" atributten. Jeg har tilføjet et baggrundsbilleder til samtlige sider i min rapport ved brug af pakken "Wallpaper", det virker sådan set fint.

\usepackage{wallpaper}
\CenterWallPaper{1.0}{billeder/bg.pdf}

Mit problem er at jeg godt kunne mig at der kommer forskellige baggrundsbillede på de lige og ulige sider ? altså noget i stil med

if oddpage
\CenterWallPaper{1.0}{billeder/bg.pdf}
if evenpage
\CenterWallPaper{1.0}{billeder/bg1.pdf}

Nogler der ved om dette kan lave sig gøre med wallpaper eller med en anden pakke
Avatar billede Slettet bruger
02. december 2008 - 15:04 #1
du kan sikkert anvende noget ligende nedenstående, jeg har dog ikke testet det med wallpaper

\documentclass[a4paper]{memoir}
\usepackage{color}
\newcommand\hest{\noindent{\ifodd\value{page}\color{red}\else\color{blue}\fi\rule{5cm}{5cm}}}
\begin{document}
\hest
\newpage
\hest
\newpage
\hest
\newpage
\hest
\newpage
\hest
\end{document}
Avatar billede dan_n Nybegynder
02. december 2008 - 19:30 #2
Hej

Det ser helt sikkert ud til at være det jeg skal bruge.

\CenterWallPaper er kun angivet en enkelt gang i min preamble, og virker så på hele projektet. Jeg har lidt over 100 sider, så vil gerne hvis det kan forsættes med at være en enkeltstående kommando.

Jeg har forsøgt med:

\ifodd\CenterWallPaper{1.0}{billeder/bg.pdf}\else\CenterWallPaper{1.0}{billeder/bg1.pdf}\fi

Men det giver en error:
-------------------------------------------------------------
("C:\Programmer\MiKTeX 2.7\tex\latex\wallpaper\wallpaper.sty"
Package: wallpaper 2004/12/22, v1.00 easy wallpaper formatting (MHFW)
\wpXoffset=\skip197
\wpYoffset=\skip198
\tileXoffset=\skip199
\tileYoffset=\skip200
\tilewidth=\skip201
\tileheight=\skip202
\tileX=\skip203
\tileY=\skip204
)
! Missing number, treated as zero.
<to be read again>
                  \let
l.43 \ifodd\CenterWallPaper{1.0}{billeder/bg.pdf}
                                                \else\CenterWallPaper{1.0}{...
A number should have been here; I inserted `0'.
(If you can't figure out why I needed to see a number,
look up `weird error' in the index to The TeXbook.)
-------------------------------------------------------------

Kan jeg godt skrive \ifodd alene, eller skal den stå inde under en anden kommando fx newcommand, eller \makeatletter\def ?

Har forsøgt lidt forskelligt med får stadigvæk altid den angivne error. Har du et bud, til at komme videre syntes ikke jeg bliver klogere af error teksten og har desværre ikke TEXBook.
Avatar billede Slettet bruger
02. december 2008 - 19:49 #3
\ifodd skal have noget at kigge på, \value{page} i dette tilfælde

har du prøvet med

\CenterWallPaper{1.0}{\ifodd\value{paper}STI1\else STI2 \fi}

igen ikke testet
Avatar billede Slettet bruger
02. december 2008 - 19:55 #4
Du kan sikkert ikke bruge wallpaper på den måde.

Men så kan du jo bare anvende eso-pic direkte, dette ER testet

\documentclass{memoir}
\usepackage{wallpaper,lipsum}
\AddToShipoutPicture{
  \put(0,0){
    \ifodd\value{page}\relax \includegraphics{golfer.eps}\else
    \includegraphics{tiger.eps}\fi
  }

\begin{document}

\lipsum

\end{document}
Avatar billede dan_n Nybegynder
02. december 2008 - 23:44 #5
Det er helt kanon, virker præcis som det skal. Lige et sidste tillægsspørgsmål, hvad er det lige \relax kommandoen gør ?
Smid også lige et svar.
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2008 - 20:31 #6
Det er heller ikke altid at den er nødvendig. Det er for at testen ikke skal læse for langt.