Avatar billede wackey Nybegynder
02. december 2008 - 09:06 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Solid state disk hastighed.

Når man læser spicifikationerne for en solid state disk så skriver de at de eks. har 175 Mb/s Read og 100 mb/s write.

mit spørgelsmål er om dette er peak værdier? eller om den konstant ca kan læse og skrive med denne hastighed.

ved fra en normal sata harddisk som skriver den har en 300 mb/s har når man måler den i gennemsnit kun levere 40 mb/s

er solid state diske virkeligt så meget hurtiger?
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. december 2008 - 11:59 #1
En solid state disk har ikke de store udsving i overførselshastighed. En normal disk har dette problem, fordi det er et læse/skrive hoved der skal finde data på skiven, og data har det med at blive fragmenteret. En solid state disk har ikke læse/skrive hoved.
Derfor er det ikke nødvendig at defragmentere en solid state disk, da elektronikken er fuldstændig ligeglad med hvor i menory tingene "står". Det tager ikke længere tid hvis tingene står spredt.

En toptunet, vel organiseret og hurtig SATA disk kan godt følge en solid state disk. specielt hvad angår skrivning.
Den største fordel jeg ser med Solid State diske, er strømforbruget.
I en bærbar, vil batteri powered drift have en betydelig længere gangtid end med en almindelig disk.
Avatar billede Beach Mester
02. december 2008 - 18:54 #2
Hvis du vil læse lidt mere om de forskellige aspekter inden for SSD, er der massere af danske tests som giver et OK indblik i hvad man skal kigge efter og specielt hvor hurtige de rent faktisk er. Et par Eks--->
http://www.tweakup.dk/articleCategory.php?categoryId=5
http://www.tweakup.dk/article/1494/dk/

Bemærk at der inden for de sidste par uger er kommet nogle stinkende hurtige diske til landet (det første link) som er væsentlig hurtigere end de ældre.

SSD er (tror jeg) fremtiden, men der er stadig nogle børnesygdomme der skal rydes af vejen inden de rigtig slår an for alvor.-

Lige nu er de en dyr løsning, og der er ikke meget plads på dem. Men de bliver konstant bedre og bedre, så mit bud er at der om måske 5 år ikke er mange maskiner der ikke har en masterdisk i SSD formatet. Det kan godt tænkes at der til meget pladskrævende opgaver stadig er helt alm. HDD da disse jo også bliver større og større og stadig er helt suveræne når vi snakker om plads pr krone.

//Beach
Avatar billede jesperpress Nybegynder
03. december 2008 - 01:10 #3
Jeg har efterhånden SSD-diske i en del komputere og det kører rigtigt godt.
Jeg har en lille SSD-disk som C-drev: 16 - 32 GB for XP og en normal disk på 250-500 Gb som D-drev for Dokumenter. Jeg kun prøvet sigle-celler typen og de er ret hurtige men det skal være en CPU som E8400 - E8600 for at man rigtigt kan mærke en forskel. Som i skriver skal man kun defragmentere 3 gange under installation af XP drivere opdatering og programindlægning så er det slut. Sidefiler slår jeg fra og "temp internet filer" og "Dokumenter"-mappen flyttes til D-drevet. Download fra IE og Firefox skal også henføres til en mappe på D-drevet. Men det har kun kørt i 4 - 5 måneder så kun tiden kan vise hvor driftsikkert det er.
Avatar billede jesperpress Nybegynder
03. december 2008 - 01:21 #4
Fluebenet for indeksering af C-drevet skal fjernes straks XP er indlæst.
Avatar billede wackey Nybegynder
03. december 2008 - 11:20 #5
Så fik i mig sku til at købe en disk, har fået det hele op at køre. lige et billede af hvor hurtig den er.
[URL=http://Billedeupload.dk/showpic-5343.jpg][IMG]http://Billedeupload.dk/thumb-5343.jpg[/IMG][/URL]

Tak for svarene, hvem af jer vil have poientne?
Avatar billede wackey Nybegynder
03. december 2008 - 11:20 #6
Avatar billede dragonknight Juniormester
03. december 2008 - 20:37 #7
Vent på de andre !
Avatar billede Beach Mester
04. december 2008 - 01:31 #8
Ping...

//Beach
Avatar billede wackey Nybegynder
21. december 2008 - 13:38 #9
Så gider vi ikke vente længre ;) lukket