Avatar billede ahrensberg Nybegynder
18. november 2008 - 12:28 Der er 6 kommentarer

Hvilken RAID controller skal vælges?

Hej alle

Jeg står og skal til at købe en RAID controller i den billige ende af skalaen. Altså et sted under de 800,- kr.

Jeg har kigget på flere forskellige modeller, men hvad skal man gå efter? Er der producenter der skal foretrækkes frem for andre, og er der producenter der absolut ikke skal vælges?

Jeg skulle gerne have controlleren til at køre på en Win2k8 Server, men umiddelbart står det ikke som understøttet nogen steder, som en Win2k3 Server kan muligvis vælges.

Jeg skal primært bruge serveren til backup, og havde derfor i tankerne at det skulle kører RAID 1, men er der kommentarer til dette er det også velkomment!

Som sagt skal min server primært bruges til backup fra mine andre maskiner, inkl. både alm. "syncroniserings backup" og SVN, men skal bl.a. også køre som webserver (IIS).

Hvad skal man gå efter? MBps (300/150) fremfor antal kanaler i forhold til pris?

Har indtil videre set på disse:

------------------------------

DeLOCK Controller SATA (150MBps, 4 porte, RAID 0/1/0+1) til ca. 250-300 kr.
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=452509

ST Lab A-224 (150MBps, 4 porte, RAID 0/1/0+1/5) til ca. 300 kr
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=390015

Promise FastTrak TX 3200 (300MBps, 2 porte, RAID 0/1) til ca. 650-700 kr.
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=179605

------------------------------

Er blevet fortalt at jeg skal gå efter controllere med Intel (evt. 3ware) chip, men hvordan ser jeg det, og er det noget i vil bekræfte/afkræfte?

Ser frem til jeres hjælp, da jeg er lidt i vildrede?! :S
Avatar billede ahrensberg Nybegynder
18. november 2008 - 12:57 #1
Er der desuden noget jeg ellers skal være opmærksom på?
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2008 - 19:45 #2
den båndbredde der er på fx en sat2 300mbit vil du næppe kunne få igennem en pci slot

men de findes også i pciexpress 1 det lille smalle stik
Avatar billede juleulven Nybegynder
19. november 2008 - 19:47 #3
hvis ikke du vil bruger de 2-4.000,- en ORDENTLIG raidcontroller koster, kan du lige så godt lade være.

de RAID controllere du kigger på der, er mere eller mindre kun et "splitterkabel".
de kontrollere har ikke egen ram & cpu kraft og derfor lægger de hele ressourcestyringen over på den almindelige CPU/RAM.

hvis det er firma vil jeg KRAFTIGT TILRÅDE dig, at finde en bedre kontroller og betale hvad det koster.

du KAN også på din server bruge den indbyggede muliged for, at køre RAID1 via dynamiske konverterede harddiske.

eller købe en ekstra harddisk, at lave backup over på hver nat....
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2008 - 20:31 #4
til firma brug kunne mylex med inbygget cpu bruges .

og til server brug kan det anbefales og købe 2 ens hvis den ene går defekt kan man altid få kontakt med diskene igen .
Avatar billede ahrensberg Nybegynder
21. november 2008 - 11:20 #5
Det er ikke til firmabrug, kun til mig selv og min egen backup, så 2-4.000,- kr er pt. for dyrt.

Juleulven:> Hvad mener du med "den indbyggede muliged for, at køre RAID1 via dynamiske konverterede harddiske"?

Hvad er egentlig holdningen til software RAID?
Avatar billede juleulven Nybegynder
21. november 2008 - 17:13 #6
min personlige holdning er, at software RAID/billige controllere/onboard controllere er spild af tid/penge/ressourcer....

du KAN selvfølgelig godt opsætte et RAID på en billig controller f.eks mirror.... så har du en pænt høj sikkerhed... men den sikkerhed er jo mest hvis en harddisk rent fysisk brænder af....

Og med dagens harddiske er de så holdbare så det ikke sker....  har du prøvet nogle af de gamle IBM Deskstar? (de brændte af for et godt ord)...

Så grundlæggende er RAID en god ting hvis man vil have performance eller sikre sig imod fysisk nedbrud...

Mange tror, at RAID er noget man bruger istedet for backup og det er en STOR FEJL for RAID hjælper jo ikke hvis software-raid laver fejl, den billige raid controller står af eller hvis motherboardet (med onboard raid) stener...

Raid hjælper jo ikke imod infektioner, malware, fejl40, hardware defekte omkring harddiskene....

så jeg vil mene, at du skulle bruge lidt penge på en god ekstern harddisk på f.eks 500GB også opsætte en automatisk opstart af din computer og starte en fuld backup...
du kunne f.eks købe Norton Ghost også lave et fuldt image af HELE din maskine...

du tager 1 harddisk og installere windows helt normalt.
Derefter går du i diskhåndtering, konveterer disken samt de ekstra diske du har isat.
Herefter kan du markere flere fysiske diskenheder og opsætte et "raid" f.eks
DOG er det raid jo noget som windows skal administrere og det er nok den værste form for RAID man kan vælge...

dårligst til bedst
windowsraid (dynamiske diske)
motherboard raid
raid controller (typisk op til prisniveau af 1500,-
RAID CONROLLER (koster typisk på den anden side af 2.000,-)

håber det giver mening :)