Avatar billede steelman Novice
16. november 2008 - 17:19 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Sidehoved på papirets korteste led (landscape)

Hej,

Jeg har knoklet med at få det her til at virke og har søgt efter hjælp herinde, men nu kaster jeg sq håndklædet i ringen:

Jeg har en opgave/dokument, som har et meget simpelt sidehoved med blot noget tekst og en linie til at afgrænse sidehovedet fra brødteksten. I dokumentet har jeg en figur (på et "lærred") som er så stor, at det kræver at siden lægges ned (landscape) for at den kan være på siden. Det har jeg så gjort med sektioner - ingen problem.

Men nu er sidehovedet på papirets lange led, og det ser jo ikke særlig smart ud når opgaven skal printes ud. Så vil det jo være pænere at sidehoved/foden er på papirets korteste led (altså i højre og venstre side set på computeren).

Kan det lade sig gøre at få sidehovedet til at følge den anden kant på papiret?

Jeg har lagt et eksempel på hvad jeg mener her: http://barkan.dk/exp/dokument.doc

Jeg bruger MS Word 2003
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2008 - 17:30 #1
Kan du ikke blot lade være med at lægge siden ned?

Så vil sidehovedet stå i toppen, på den korte led, som normalt. Og så indsætter du blot billedet, så det er drejet en kvart omgang venstreom.

Hvis du også skal have tekst på siden, så kan du blot sætte tekstretningen til at være lodret på den side.

  // Steeven
Avatar billede steelman Novice
16. november 2008 - 17:40 #2
Jo det har også den løsning jeg havde tænkt, men problemer er, at det er et "lærred" som figuren er lavet på, og det kan ikke roteres (Jeg har opdateret dokumentet så du kan se hvad jeg mener).
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
16. november 2008 - 17:54 #3
Du kan prøve en af disse muligheder (prøv først i en kopi a dokumentet):

1. Vælg dit ”lærred” og kopier det (Ctrl+C).
2. Prøv nu at gå til sektionen lige før – hvor du har lodret sideorientering. Sørg for, at du har et tomt afsnit.
3. Vælg Rediger > Indsæt speciel og prøv at indsætte det kopierede som et billede. Jeg prøvede et par varianter på dit dokument, og formatet Enhanced Metafile så ud til at gå godt.
4. Nu er dit ”lærred” blevet til et normalt billede, som du kan rotere.
Hvis det går godt, kan du undlade at ændre sideorienteringen.

Alternativ løsning:
Behold din vandrette sektion. Se denne (engelske) artikel for tips til, hvordan du kan vende dit sidehoved/fod i den sektion:
http://word.mvps.org/FAQs/Formatting/LandscapeSection.htm
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2008 - 19:46 #4
utestet
smid det en i en autofigur og roter det!
Avatar billede steelman Novice
16. november 2008 - 20:05 #5
Hvordan??
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2008 - 20:55 #6
sorry
jeg ved det faktisk ikke!
men det vil lige kigge på om det i hele taget kan gøres sådan.
så tålmodighed.
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2008 - 20:58 #7
Hvis der overhovedet ikke er noget der virker, så kan du jo altid kopiere din tegning over i et billedebehandlingsprogram (Paint er glimrende dertil) og gemme det som .jpg-fil fx. Så kan du indsætte det som et billede igen, og så kan det roteres.

  // Steeven
Avatar billede steelman Novice
16. november 2008 - 21:07 #8
Hmmm - jeg har forsøgt mig frem med lene-fredborg's link og det virker vist - det er noget omstændigt men det virker :-)
Jeg har brug for at kunne rette i figuren, så det kan ikke bare laves til et billed-fil :-(
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2008 - 21:33 #9
jeg smed et billede ind i en tekstboks, og derefter Formater teksboks/Rotation

Men jeg fandt ud af at det var ikke let at få den til acceptere at kunne få lov til at rotere teksboksen?
http://www.nunap-isua.com/dok16nov2008.doc
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2008 - 21:35 #10
16/11-2008 21:33:00> jeg bruger MS Word 2003
Avatar billede lwi Nybegynder
17. november 2008 - 07:32 #11
Hvis du gerne vil have siden til at ligge ned, så gør det, og sæt i stedet det du har i side hovedet i en tekstbox, og drej den 90 grader, så den ligner dine andre side hoved. Du kan vælge at dreje tekstboxen, når du har slået toolbaren Tekstboks til.
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2008 - 09:46 #12
... og så kan du bare lægge en hvid boks henover selve sidehovedet på denne side. Så beholder du sidehovedet på alle sider, men det gøres usynligt på netop denne side, og i stedet har du sidehovedets tekst i en roteret boks i kanten, som Lwi siger.

  // Steeven
Avatar billede steelman Novice
17. november 2008 - 21:46 #13
oldfax --> Hvordan fik du roteret tekstboksen??

Det er sq sjovt, at programmet ikke selv kan klare det. Det burde være muligt at vælge at rotere sidehovedet når selve siden roteres...
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2008 - 23:19 #14
Sorry, det er mig der roder med tingene. Før word 2003 kunne man godt rotere tekstbokse. Men ikke mere, ikke engang word 2007 kan.
Men det er muligt at ændre tekstretningen inde i en tekstboks.
Fra powerpoint 2003 blev det muligt at rotere tekstbokse.

Grabbede tekster:
“Though it is not possible to directly rotate a text box (very
saddening to me the loss of features between Word 2000 and Word 2008),
one can create a text box, type the desired text within it, then
select the text and go to the format menu, choosing "Text
Direction..." This only works if you want it rotated 90 degrees to
the left or right.
Why would Microsoft remove this useful feature? Believe it or not, I
actually used this feature fairly often.
I hope my workaround is good enough for your needs…”

“Text boxes can not be rotated. You can ad text to other shapes
which can be rotated, but even with them the shape rotates but the text
stays horizontal. You can create rotated objects with text in PPt or other
graphics-based program then bring the shape into the doc”

http://www.pcw.co.uk/personal-computer-world/analysis/2225572/hands-word-processing
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2008 - 00:00 #15
prøv at google denne her:
How to Add a Portrait Page Number to a Landscape Page
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
18. november 2008 - 09:18 #16
Det er lige præcis det, der er beskrevet i den artikel, jeg sendte link til for 4 dage siden, og som steelman efterfølgende skrev om, at det virkede... - og ja, artiklen indeholder beskrivelser at metoder, som løser problemet. Her er linket igen:
http://word.mvps.org/FAQs/Formatting/LandscapeSection.htm
Avatar billede steelman Novice
18. november 2008 - 21:10 #17
Jeg brugte lene-fredborgs link afs. 2.3 nok ikke den nemmeste måde, men det er gav det bedste resultat. Tak for hjælpen. Smider du et svar?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
18. november 2008 - 22:35 #18
Kommer her. Jeg tror ikke, du kan finde en nemmere måde. Tingene kommer let til at virke lidt omstændelige, når de skal beskrives - når du først har prøvet det, så du ved, hvad det går ud på, tager det ikke lang tid af få det på plads en anden gang.
Avatar billede steelman Novice
19. november 2008 - 20:51 #19
Det er rigtig nok, men det ville være aller nemmest hvis det nu bare kunne lade sig gøre direkte i programmet. Men tak igen.