Avatar billede ny_medarbejder Nybegynder
13. november 2008 - 23:03 Der er 10 kommentarer

Forbinde 2 routere

Hej

Jeg har brugt denne model til at forbinde 2 routere:
http://kbserver.netgear.com/kb_web_files/n101496.asp

Selvom det ikke er NetGear routere er ideen jo den samme.

Mit spørgsmål er:
Hvorfor virker det efter ovennævnte tegning OGSÅ når jeg konfigurerer det således:
Modem -> (Wan)ZyXel-Router (10.0.0.1) -> (LAN)D-Link Wireless-router (192.168.1.231) -> Ethernet-PC

ZyXel er sat op således:
DHCP server
IP: 10.0.0.1
Gateway: 10.0.0.1
Cybercity DNS

D-Link er sat således op:
DHCP klient
IP: 192.168.0.231
Gateway: (kan jeg ikke huske)
DNS (kan jeg ikke huske)

Mit spørgsmål er altså: Hvorfor er der WAN adgang fra D-Link routeren når de ikke er på samme net (10.0.0.1 - 192.168.0.231)???
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. november 2008 - 01:37 #1
Du har sådan set lavet 2 netværk. DE kører med hvert sit segment, og derfor vil maskiner koblet til Zyxel ikke kunne se maskiner koblet til D-link.

Er det hvad du ville opnå ?
Avatar billede ny_medarbejder Nybegynder
14. november 2008 - 08:59 #2
Hej dragonknight.

Nej det jeg ville opnå var at lave D-link til en accesspoint, således at alt trådløs kører via den. Jeg kunne bare ikke forstå at det der kobler på D-link har adgang til WAN, når D-link henter alt fra ZyXel, og de kører i hvert sit segment...

Som sagt det virker jo, men jeg kan ikke forstå at det virker... jeg ville have troet at jeg skulle have dem til at køre i samme segment hvis der skulle være forbindelse til WAN via Zyxel.
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. november 2008 - 11:56 #3
Kablet der forbinder de 2 skal gå fra zyxel LAN port til D-Link LAN port.
Check lige at det gør det.
Avatar billede ny_medarbejder Nybegynder
14. november 2008 - 12:06 #4
Det er sat op til LAN - LAN (ikke WAN i D-Link)
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. november 2008 - 20:37 #5
Det som undre mig, er at Zyxel 10.0.0.1 tildeler D-Link 192.168.0.231

Check lige en ekstra gang, at DHCP er deaktiveret i D-Link.
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. november 2008 - 10:02 #6
Er du kommet videre ?
Avatar billede ny_medarbejder Nybegynder
20. november 2008 - 13:39 #7
Hej dragonknight

Mange tak for at du lige tilskynder mig til at give respons.

Jeg er desværre ikke kommet videre fordi routerne er sat op ude ved min bror. Det som jeg bare ikke forstår er at der er WAN forbindelse fra D-Link routeren når den kører på et andet NET (192.168.0.x) end Zyxel (10.0.0.x)

D-Link kan jo ikke være DHCP klient til Zyxel når den kører på et andet net. Hvor hulen får den så gateway fra... og dns??

Det virker, men jeg synes ikke at det er logisk...
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. november 2008 - 19:07 #8
Jo den kan. Hvis Zyxel og D.Link er kobler LAN port til LAN port, og DHCP er diaktiveret i D-Link, så vil Zyxel tildele Ip adresser til alle maskiner på både Zyxel og D-Link i området 10.0.0.xxx
Avatar billede ny_medarbejder Nybegynder
20. november 2008 - 23:23 #9
HEj

Jo jo jeg ved godt at den KAN være det hvis den ellers er sat op til at være det. MEn den er jo netop ikke sat op til at være DHCP klient til Zyxel, for det kan man jo se på D-links IP adresse: 192.168.0.x -> den kører på et andet net end Zyxel 10.0.0.x, det var det jeg mente med at den ikke kan være DHCP tildelt fra Zyxel. Hvordan kan den så få WAN forbindelse når gatewayen via LAN til Zyxel må ligge på et andet net (10.0.0.x)? Det er det jeg ikke forstår.
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. november 2008 - 23:40 #10
Beats me.

Hvis du nu resetter D-Link'en på den lille knap, og så kobler den kablet til en PC. Det går du ind i opsætningen, og DEAKTIVERER DHCP. Derefter kobler du et kabel fra Zyxel LAN port til D-Link LAN port. Så er de på samme segment.