Avatar billede blablax90 Nybegynder
11. november 2008 - 20:17 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Macbook Pro brudt sammen. Reklamationsret?

Hejsa Eksperter

Jeg er den mellem-fornøjede ejer af en MacbookPro der er 1 år og nogle måneder gammel.

I nat brugte jeg den og alt var normalt og den kørte fint. Kl. 2 slukkede jeg den helt normalt og gik i seng. Kl. 10 i morges prøvede jeg at tænde den igen, men skærmen var helt sort, ligeledes var min eksterne skærm der er sat til via DVI-porten i siden.

Jeg ringer til Apple-support, snakker med en gut, vi prøver en 2-3 ting og han fortæller mig at jeg skal tage den hen til en serviceprovider.
Jeg hopper op på min cikkel og hjuler til den nærmeste Humac som på Apples hjemmeside står som Service Provider.

I butikken får jeg den melding at de godt kan sende den til rep. men at det vil koste mig 500,- som jeg så vil få tilbage igen hvis det viser sig der er noget galt. Alternativt kan man få et service-nummer af Apple og så koster det ikke en jante. Jeg gribver telefonen og ringer til Apple, får fat i en gut som jeg snakker lidt med. Imidlertid viser det sig at første gang jeg ringede skulle support gutten have bedt om at få serienummeret på min mac og så skrevet det ind i deres system. Den nye gut vil have vi gennemgår 3-4 ting og det gør vi så. Intet virker. Sort skærm. Han konstaterer den skal til rep og jeg spørger hvem der så skal betale for det da garantien jo er forældet. Han siger mig, jeg siger nej og han stiller mig om til en anden gut fra deres reklamationsafdeling. Vi snakker så og han fortæller mig at jeg skal sende den til rep via Humac. Hvis fejlen har været der fra start af, betaler Apple, ellers skal jeg betale for det.

Nu er det så at jeg tænker, at selvfølgelig har fejlen ikke været der fra start af... Den har jo virket fint indtil i morges, men i og med at jeg ikke har spildt kaffe i den eller kastet rundt med den, eller endda tabt den nogen steder, så vil jeg da mene at de bare skal se og reperare den i en fart for deres regning.

Jeg forstår ikke helt... dækker reklamationsloven ikke hvis skidtet går i stykker inden for 2 år under almindelig brug?
Avatar billede amews_aj Nybegynder
11. november 2008 - 20:41 #1
Reklamationsretten gælder principielt kun på fejl der beviseligt har været der fra start af. I mange tilfælde oplever man dog at producenterne lader den gælde som alm. garanti, men det er ikke noget krav.
Hvis fejlen ikke har været der fra start, har du i princippet ikke krav på at få den repareret for deres regning.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
11. november 2008 - 20:44 #2
Det er elektronik og fejlen kan have været der fra startet af, sådan er elektronik!

Men Apple forholder sig korrekt til reglerne. Du har 6 måneders garenti og derefter 18 måneders reklamations ret.

Garenti og reklamations ret er ikke det samme!
Avatar billede blablax90 Nybegynder
12. november 2008 - 14:48 #3
Korrekt.. jeg synes bare det er mega uretfærdigt og føler mig lidt røvpulet her... Jeg indleverer den jo til rep hos dem og så kan de jo sige hvad de vil, for jeg kan jo på ingen måde bevise noget som helst.

Og når man køber en computer til 20.000,- så kan man altså ikke forvente den holder i 2 år? Det er sgu en lidt svag købelov efter min mening =(

Nå men smid et svar..
Avatar billede james_t_dk Juniormester
12. november 2008 - 16:42 #4
Enig i at reklamations retten er ringe. Men havde du haft 1 rås garenti (hvilket du havde før reklamations retten) så var du jo lige dårligt stillet!.

Indlever den og se så på nettet om der ikke er andre der har oplevet samme fejl!
Avatar billede kox Nybegynder
13. november 2008 - 00:19 #5
Blablax90 du har retten på din side. Apple skal reparere computeren uden udgifter for dig. HVIS som du siger apparatet er behandlet som sådan et nu engang må forventes og man med rimelighed kan forvente en levetid over de 2 år (det kan man!). Det er klart at hvis der er overmåde meget slid eller buler efter tab o.l. så kan de med rette sende regningen til dig.
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/7/
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/26/
Der er desværre alt for mange der hænger sig i formuleringen:
Det er rigtigt, at det er forbrugeren, der skal bevise, at der er tale om en oprindelig fejl, når det første halve år er gået. Det siger sig selv, at det ikke er let. Tanken er da også, at forbrugeren skal bevise, at der overhovedet er en fejl.
Det betyder i praksis at hvis genstanden har en levetid på over to år og er behandlet efter hensigten, så er der pr. definition tale om materiale- eller fabrikationsfejl!
Avatar billede kox Nybegynder
13. november 2008 - 00:21 #6
Apple havde en serie dårlige Macbook's i 13" i den forrige model, og der var en fejl på motherboarded som de bonnede kunderne 7-8000kr for. Tror nok de blev klogere.
Bare send din computer ind og er der bøvl så læs på forbrug.dk hvordan du skal forholde dig.
Avatar billede blablax90 Nybegynder
13. november 2008 - 16:51 #7
You're the man kox.

Lige et link jeg kunne bruge.

Takker mange gange. Smid et svar så er pointene dine.
Avatar billede kox Nybegynder
13. november 2008 - 21:38 #8
Super! Ser frem til at høre godt nyt!
Der er iøvrigt mange gode informationer under retogpligt sektionen.
Avatar billede vunde Nybegynder
02. august 2009 - 14:14 #9
Husk på at Apple har 1 års garanti og ingen reklamation derefter. Garanti er hvor producenten har bevisbyrden for fejlen, hvor reklamationsret er hvor forbrugeren har bevisbyrden. Her er det så også op til forbrugeren om han/hun selv vil indsende computeren til et eksternt værksted for at kunne bevise om det er en oprindelig fejl eller ej. Men du ka jo altid skrive en mail til Steve Jobs.. :P
Avatar billede cyfer Nybegynder
02. august 2009 - 21:34 #10
Sludder og vrøvl vunde. Apple skal ligesom alle andre der sælger deres produkter i Danmark, følge dansk lovgivning. Så simpelt er det.
Avatar billede blablax90 Nybegynder
03. august 2009 - 01:24 #11
1: Underligt at ribbe op i så gammel en tråd : /

2: Jeg indleverede den og de erkendte at det var deres fejl og skiftede mit bundkort uden regning.. i samme omgang fandt de dog også ud af at min start-knap var løs/træg og at det ville koste mig 600,- at få den lavet. Min startknap havde altid føltes sådan, men jeg kunne ikke vente på at de skulle nosse sig sammen til at finde ud af om de ville betale for den så jeg endte med at betale for den skidde knap og så få et nyt bundkort gratis.
Avatar billede cyfer Nybegynder
03. august 2009 - 11:28 #12
Jah det har du ret i - jeg så ikke at tråden var så gammel. Den stod på listen over nye tråde pga. vunde's kommentar.
Avatar billede vunde Nybegynder
03. august 2009 - 12:44 #13
Og jeg havde ikke set at det var en gammel tråd da jeg søgte på tråde med det problem. og nej Cyfer.. Det skal de faktisk ikke. Dansk lovgivning er noget der gælder for danske virksomheder, og her har udenlandske virksomheder mht. deres reklamationsret ikke nogen forpligtigelse til at overholde de danske regler mere end andre regler. Tro mig, jeg arbejder selv som service medarbejder i en stor elektronik kæde, og tager ting ind til reparation, hvor jeg kæmper med de forskellige firmaer og deres fortolkning af hvor langt reklamationsret og garanti kan gå. Hvor Apple kører en lidt speciel ordning. Gå ned i din lokale Humac, der vil de fortælle dig det samme mht. apples garanti og reklamationsret.
Avatar billede cyfer Nybegynder
03. august 2009 - 13:03 #14
Vunde, det er dig der ikke har ret! Det kan godt være at du arbejder i en elektronik kæde og er blevet andet bildt ind og eller kæmper med producenter om opfattelsen af om de skal følge dansk lov.

Men faktum er at: "...alle EU-borgere, der handler over internettet, har fortrydelsesret og minimum to års reklamationsret, uanset hvilket EU-land, de handler i".
Min konklusion kommer af at du betaler dansk moms af produkterne samt at Apple er registretet som sælger i Irland (se deres adresse og moms kode under Kontakt). Derfor SKAL de følge europæisk/dansk lovgivning!

Kilde:
http://www.forbrugereuropa.dk/dansk/presse/udenfirmaer/?type=98