Avatar billede mbd77 Nybegynder
11. november 2008 - 19:31 Der er 8 kommentarer

PC genstarter - grafikkort?

Hej.

Jeg har en pc som er begyndt at genstarte.
Midt i at jeg bruger den (nogle gange efter 2 minutter, andre gange efter 7 timer!) så genstarter den uden nogen som helst advarsel.

Når den så har genstartet - laver den genstartsloop. Altså hvor den bliver ved lige at komme til logon-vinduet i XP, hvorefter den genstarter igen.

Hvis jeg holder powerknappen inde i 5 sekunder, genstarter den bare, hvor den ellers altid har slukket helt ned.

Jeg skal have strømmen helt fra den i flere minutter før jeg kan starte den op igen.

Noget kunne tyde på varme, men det har aldrig før været et problem. Det eneste jeg kan komme på som jeg har lavet om, er at jeg har sat en ekstra skærm til, så jeg har udvidet skrivebordet.

Kan det være mit grafikkort som ikke kan klare det?

Det er et XFX 5200
Avatar billede haverslev Novice
11. november 2008 - 19:50 #1
Det kan godt være varme, så kig her og husk at rengøre blæser på grafikkortet også
http://fromsej.dk/html/rens.html

Men når det er XP du har, så prøv ligge dette tillige med:
Smid din XP cd i drevet og boot op på den, i første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på ” R ” for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
(Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på Enter)

Hvilken Windows-installation vil du logge på, tast: 1        (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS > Skriver du nu:  chkdsk c: /p /r  (+tryk på ENTER )
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit + enter
Avatar billede james_t_dk Juniormester
11. november 2008 - 21:08 #2
Når du har renset alle køleprofilerne for støv. Og stadig har problemet så vil jeg overveje at prøve med en anden strømforsyning!!!
Avatar billede mbd77 Nybegynder
12. november 2008 - 09:18 #3
Jeg er lige midt i mine eksamener - men jeg skal nok få den renset én af de nærmeste dage.

Det er ikke verdens vildeste gaming pc - det er såmænd kun en 2GHz cpu med 2 GB RAM - men den har kørt viiildt godt og stabilt. Der sidder i forvejen en Raptoxxx PSU (mener jeg den hedder) i, og den er kun ca. 1½ år gammel.

Igår aftes gik den ned igen, og denne gang skrev den under opstart - "No proper boot-device" altså - den kunne ikke finde HDD.
Det har jeg været ude for før på andre maskiner, og det er gerne når HDD bliver for varm... Sååå - jeg må lige se hvad der sker, men rengøring er ihvert fald det første jeg kaster mig over, for jeg kan se at cpu-køleprofilen er sat lidt til.

PS: haverslev - tak for linket. Der er dog en fatal fejl i vejledningen... Man må altså ikke bruge en støvsuger eller kompressorluft til at rengøre en pc med indvendigt - da dette let forårsager ESD (Statisk elektricitet).
Det sker når luften strømmer hurtigt igennem plastikrøret, så dannes der ESD som svagstrømskomponenterne ikke kan håndtere og derfor brænder af - i værste tilfælde naturligvis.
Avatar billede haverslev Novice
12. november 2008 - 09:56 #4
Det er i andre tråde på E, tidligere blevet afvist at der sker noget ved at bruge støvsuger/luft
Den Statisk elektricitet der evt. opstår, er ikke nok til at lave noget ravage :)
Avatar billede corleonedk Nybegynder
12. november 2008 - 14:19 #5
Ja det eneste der kan være en god ide,er at sætte en finger på blæseren når den støvsuges.Så den ikke drejer rundt..Prøv at kigge her..
http://spywareinfo.dk/#/tip-og-tricks/rens_taern.htm
Avatar billede mbd77 Nybegynder
12. november 2008 - 16:29 #6
He he - ok. Jamen, så er det nok ligesom meget af det andet man har lært på skole (jvf. min påstand om ESD) at det ikke holder IRL :-)

Jeg har nu renset min maskine, og desuden skiftet et rundt IDE-kabel (de har et dårligt ry - ihvert fald den model her...) og et enkelt SATA-kabel, som var vredet totalt skævt i stikket!

Så nu må vi se hvad der sker. Mit grafikkort er forøvrigt passivt kølet, og der var ikke det der minder om støv på køleprofilen (som iøvrigt vender nedad), så min egen teori holder i hvert fald ikke....

Men det var jo også derfor jeg henvendte mig her - for lige at få nogle flere input :-)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
12. november 2008 - 16:45 #7
Er på min 4 strømforsyning på 3 år. De 3 første er skiftet på garentien. Den 4. er en anden model. Slog i bordet og sagde at jeg ville have en anden model!
Avatar billede mbd77 Nybegynder
12. november 2008 - 18:47 #8
Ja, jeg har godt nok også skiftet en del ud igennem tidens løb, og nu da jeg rensede kan jeg se at det ikke er denne her maskine der sidder Raptoxx i...

Så jeg er da tilbøjelig til at give dig ret i din formodning - specielt fordi lortemaskinen lige har haft genstartet for 5 minutter siden!!!

Jeg prøver at smide en anden PSU i, og så får i en melding inden længe.