Avatar billede dorthe-lind Nybegynder
05. november 2008 - 21:22 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Køb af computer

Håber, at der er nogen i dette forum, der kan hjælpe os til at gøre et godt og fornuftigt køb.

Vi skal have fat i 2 computere til vore drenge og vi har følgende kriterier:
1. Billigst muligt
2. De skal størrelsesmæssigt og grafikmæssigt kunne klare spil som Red Alert, World of Warcraft, Command & Conquer, Warhammer, SIMS osv.
3. Original Microsoft styresystem skal være installeret, så vi ikke bliver fristet til at installere noget "juks" :o(

Hvor gør vi det bedste køb?

På forhånd tak
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. november 2008 - 21:55 #1
inkl. skærm, tastatur og mus?
Avatar billede dorthe_lind Seniormester
05. november 2008 - 22:09 #2
Inkl. skærm, tastatur og mus ........... ja

Vi har fået forskellige input mht. om en bærbar er at anbefale.
Vi kunne jo godt selv tænke os at købe en bærbar til dem, men er blevet frarådet det af hensyn til de mange spil. Er der "hold" i den påstand, at en bærbar ikke kan "klare" det?
Avatar billede dorthe_lind Seniormester
05. november 2008 - 22:13 #3
Undskyld, der var jeg for hurtig:

Stationær PC'er skal være excl. skærm, tastatur og mus
Bærbar PC'er inkl. skærm, tastatur og mus ... - gi'r jo sig selv :o)
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2008 - 16:57 #4
En forholdvis billig bærbar vil godt kunne køre World of Warcraft fornuftigt, men du skal nok ikke under 4000,- på det område.

Du taler om Red Alert, Command & Conquer, Warhammer osv. Hvilke versioner er det af dem? De nye? For Det vil ikke nødvendigvis kunne køre på en bærbar hvor f. eks. World of Warcraft godt kan køre godt.

Generelt vil du foretrække en stationær hvis det er til at spille på og måske endda en du bygger selv eller gennem et firma som tager et lille gebyr på at bygge den op.
Avatar billede dorthe-lind Nybegynder
06. november 2008 - 20:13 #5
Spillene hedder:
Warhammer Dawn of war anthology (Warhammer 40.000)
Spore
Red Alert 3 Command & Conquer (Fra i år)
Command & Conquer The first decade
Warhammer 40.000 Dawn of War Soulstorm
World of WarCraft The burning crusade
JTF Joint - Task - Force
WarCraft Reign of chaos
WarCraft Frozen Throne

Ja vi skal da vist snart til at slå bremsen i. Det er da helt vildt, hvad de har af spil. Ikke mærkeligt at de computere, de har, begynder at strejke.

Jeg kan jo næsten ud af dit svar læse, at du også fraråder en bærbar. Hvilke problemer vil man rende ind i. Er det grafikken, der er for dårlig, vil den være for langsom eller hvad er det, der gør, at en bærbar ikke er god nok?

Hvad skal computeren som minimum indeholde for at den vil kunne køre i nogle år fremover?
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2008 - 20:31 #6
Jeg vil nærmere sige at det nok er de økonomiske forhold mellem en god stationær og så en ligeså god bærbar.

Et eksempel:
Lad os sige du køber en "Spille bærbar" til lad os sige.. 15000,- fra Zepto: http://www.zepto.dk/Shop/Notebook.aspx?notebookid=1173 uden styresystem.

Den kan transporteres og den kan køre de spil som du har listet ovenfor og den vil også kunne trække spil på et nogenlunde niveau i "nogle år".

Men... tager du så et eksempel på en stationær PC, lad os sige den her: http://fcomputer.dk/index.php?show=menu&submenu=;1484&menuid=408&sublink=&mshow=&linkid=1484&specialsys=2410 og opgraderer du 9800GT kortet til 1028 MB, vil du få en PC med bedre ydelse til 4.839,- + skærm/tastatur selvfølgelig..

Det er måske at sætte det lidt på spidsen, da jeg ikke er helt sikker på hvordan 9800GT 1028MB performer imod et 9800 M GTX 1028.

Min pointé er bare, at du skal af med mange flere penge for den "nogenlunde" samme konfiguration når du siger stationær vs. bærbar.. hvert fald hvis du vil have den til at køre ovenstående spil og evt. spil i en lille fremtid.
Avatar billede dorthe-lind Nybegynder
06. november 2008 - 21:00 #7
Tak for kaffe.............
- og det er gange 2!!!

Vi er blevet anbefalet denne model:
Producent Toshiba
Varenavn Satellite Pro L300-156, Nordic, Intel Core 2 Duo T2390 (1.86 GHz), 1 GB RAM, 120 GB HDD, 15.4” TFT, Intel GMA X3100 GFX, 54MBIT WLAN, Windows Vista Business / XP Professional
Model PSLB1E-020009N5
Kr. 3500,-

Specifikationer:
Produktbeskrivelse Toshiba Satellite Pro L300-156 - Pentium Dual Core T2390 1.86 GHz - 15.4" TFT
Dimensioner (B x D x H) 36.2 cm x 26.7 cm x 3.8 cm
Vægt 2.5 kg
Lokalisering Dansk, Engelsk, Norsk, Finsk, Svensk / nordiske
Systemtype Notebook
Indbyggede enheder Stereeohøjttalere, trådløs LAN-antenne
Processor Intel Pentium Dual Core T2390 / 1.86 GHz ( Dual-Core )
Cachehukommelse 1 MB - L2
RAM 1 GB (installeret) / 2 GB (maks.) - DDR2 SDRAM - 667 MHz
Harddisk 120 GB - Serial ATA-300
Optisk lagring DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM
Visning 15.4" TFT 1280 x 800 ( WXGA ) - TruBrite
Grafik controller Intel GMA X3100
Hukommelses Allokations Teknologi Dynamic Video Memory Technology 4.0
Lydudgang Lydkort
Telekom Fax/modem - 56 Kbps
Netværk Netværksadapter - Ethernet, Fast Ethernet, IEEE 802.11b, IEEE 802.11g
Trådløs NIC Realtek RTL8187B
Indgangsudstyr Tastatur, touchpad
Effekt AC 120/230 V ( 50/60 Hz )
Batteri Litiumion
Operativsystem Microsoft Windows Vista Business / XP Professional downgrade - dansk/ engelsk / finsk / norsk / svensk

ER DET HELT TOSSET?
HVIS "JA", HVAD VIL SÅ BLIVE PROBLEMET?
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2008 - 21:09 #8
Hvis du vil bruge den til at spille spil, og især dem du nævner, er den bærbar ikke lige den du skal bruge!

Intel GMA X3100 hedder grafikkortet.. jeg har selv dette i min bærbar til studiebrug og det er skam godt til at vise film og grafikprogrammer og du kan evt. spille world of warcraft (har ikke prøvet) på et ret så stort hakke niveau.

Dealen med det grafikkort deri er at det er beregnet til netop "kontorbrug" og derfor deler det ram med de DDR2 ram der er i maskinen!

Word, Excel, GeoGebra, filmvisning, powerpoint, div. grafikprogrammer og forholdsvis gamle spil (Starcraft), ja!

De spil du har listen? Nej! :)
Avatar billede dorthe-lind Nybegynder
06. november 2008 - 21:46 #9
SUK! :o(

Vi må vist se, om ikke vi kan få de eksisterende computere til at "hakke" lidt længere og så bliver det nok en Wii i stedet i julegave.

Det er da også NOGET billigere her midt i finanskrisen :o)
Avatar billede dorthe-lind Nybegynder
06. november 2008 - 21:47 #10
Men tak for input'ene. Smid et svar og du får point
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2008 - 21:48 #11
Oke doke =P. Håber i overlever finanskrisen!
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. november 2008 - 22:01 #12
world of warcraft vil den kunne køre fint.
på en asus med 950GM grafikchip kører det perfekt i max opløsning.

Det eneste spil du muligvis vil få problemer med er Red Alert 3, da dette er det der kræver mest.
De nævnte spil vil kunne køres ok, på en medium klasse stationær pc.

Der er jo også ligte den lille ting at tænke på, at man ikke kan opgradere en notebook med nedre hardware såsom bedre grafikkort, så alene af den grund vil jeg anbefale en stationær.

Hurtigt bud på en maskine der kan trække ovennævnte spil uden problemer overhovedet:
Intel Core 2 Duo E4500 / 2.2GHz / FSB800 / 2MB
Bundkort    ECS G31T-M2 S-775
Ram    4096, DDR II SDRAM PC2-6400
Grafik    768MB GeF 9600GSO PCI-E tv-out/DVI
Harddisk    500GB Fluid 7200 rpm SATA2
Netkort    10/100 Mbit netkort
Lydkort    7.1 CH lyd
Backup    20x DVD Brænder + - Dual Layer

Kr. 3420 pr. stk.
Kan gøres billigere, men den maskine burde være ok de næste par år.
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. november 2008 - 22:02 #13
nedre = bedre
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. november 2008 - 22:03 #14
ovenstående konfiguration er at finde her:
http://fcomputer.dk/?show=sys_make&sysid=1969
Avatar billede dorthe-lind Nybegynder
06. november 2008 - 22:11 #15
john stigers:
Som jeg forstår dig, vil den nævnte maskine også kunne klare Red Alert 3-spillet, er det korrekt forstået?
Avatar billede dorthe-lind Nybegynder
06. november 2008 - 22:15 #16
Nu bliver det interessant igen og mundvigen bevæger sig opad :o)
Er maskinen i top, som den er eller kan det anbefales at installere yderligere komponenter/dele/funktioner/tilbehør?
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. november 2008 - 22:24 #17
Ja uden problemer :)
Maskinen er ok som den er.
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. november 2008 - 22:25 #18
(Det er den stationære jeg linkede til vi nu snakker om ikk?)
Avatar billede dorthe-lind Nybegynder
06. november 2008 - 22:31 #19
Har været på nettet og er ret chokeret over hvor mange negative kommentarer der er om firmaet Føniks Computer. Der tør jeg virkelig ikke at handle, ØV BØV! - mundvigene nedad igen!
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2008 - 23:49 #20
Ja men nu er det jo lige, at min 4 år gamle PC også kan køre world of warcraft (og warcraft 3) ganske udmærket men det siger jo ingenting om de spil som rent faktisk kræver en anelse mere end det, men igen det kommer jo an på hvad man har af behov.

Holder man sig til spil hvor man kan overleve at spille på medium settings og ellers simple strategispil ja så kan den PC du linker da godt holde et par år.
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. november 2008 - 11:11 #21
jesper-b hvor er det den halter efter?
De spil kræver jo ikke noget af ens hardware...

Min søns 4 år gamle pc kører de spil i max opløsning skærmen kan klare 1280*1024 uden problemer.
Eeneste spil han ikke har er Red Alert 3 Command & Conquer. men selv dt kræver ikke meget...
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2008 - 16:53 #22
Jo men jeg troede det var meningen at den PC også skulle kunne køre spil der måtte dukke op i fremtiden og ikke kun de på listen :).
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. november 2008 - 21:08 #23
Det er også det der rådes udfra :)
Avatar billede dorthe_lind Seniormester
18. maj 2009 - 08:39 #24
Så er det da vist ved at være på høje tide at lukke her :o)
Tak for input