Avatar billede waldenb Nybegynder
05. november 2008 - 13:51 Der er 5 kommentarer

WD Caviar Black 640Gb HDD

Jeg har følgene hardware config:

ASUS A8V deluxe motherboard
AMD Athlon 64 3500+ CPU
Radeon 9800XT 256Mb Grafikkort
2x512Mb Corsair XMS + 2x1Gb Kingston RAM
2x74Gb WD Raptor harddiske (Kører RAID0+1)

Og har lige anskaffet mig en WD Caviar Black 640Gb (SATA300) harddisk. Men når jeg tilslutter den kommer der en fejlmeddelelse under opstart (før windows starter):

Hardware initiate failed, please check device!!!
The bios does not be installed. press <g> to continue!

(og nej, jeg formulerer mig ikke dårligt på engelsk, det er ordret hvad der står).

Hvis jeg trykker <g>, så starter den (tilsyneladende?) normalt op.

Jeg ved godt at bundkortet kun understøtter SATA150, men jeg har før haft en SATA300 harddisk sat til uden problemer (indtil den faldt mens den kørte og gik i stykker:( ). Nogle forslag?
Avatar billede corleonedk Nybegynder
05. november 2008 - 18:42 #1
Jeg ville anbefale at tjekke dine ledninger,kan være et knækket eller løst ledning.
Avatar billede waldenb Nybegynder
05. november 2008 - 22:07 #2
Jeg har prøvet at skifte både strøm- og SATA kabel, og sikret at de sidder ordentligt i. Desværre...
Avatar billede corleonedk Nybegynder
05. november 2008 - 22:48 #3
Er der ikke en jumper på disken så den kan sættes til sata1 ?
Avatar billede waldenb Nybegynder
05. november 2008 - 23:32 #4
sata diske bruger ikke jumper (det har jeg i hvert fald ikke i den andre sata diske, og de virker fint). MEn jeg tror jeg har en til at ligge et sted, det skader vel ikke at prøve
Avatar billede corleonedk Nybegynder
06. november 2008 - 10:17 #5
Ud fra hvad jeg kan se skyldes fejlen i 8/10 tilfælde kabel fejl/fortyrrelser,det være sig forkert isat/defekt kabel der ikke er afskærmet ordenligt.

Det muligt du skal have fat i sådan en fætter her
http://66.102.9.104/translate_c?hl=da&sl=en&u=http://www.wdc.com/en/products/wdsc50rcw.asp&prev=/search%3Fq%3DThe%2Bbios%2Bdoes%2Bnot%2Bbe%2Binstalled.%2Bpress%2B%253Cg%253E%2Bto%2Bcontinue!%26hl%3Dda%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:en-GB:official%26hs%3DuNg&usg=ALkJrhiUbfA7_IUQzQlqhH2ts_cGflYBSg