Avatar billede kfd Praktikant
02. november 2008 - 11:57 Der er 9 kommentarer

Fiberbredbånd

Hej

Jeg får fiberbredbånd installeret om et par uger. Jeg skal have investeret i en router så jeg kan gå den trådløse vej med min bærbare.

Hvilken router skal man vælge til fiberbredbånd? Er der noget specielt man skal være opmærksom på, her tænker jeg på nogle bestemte specifikationer ting den skal kunne understøtte etc.....
Avatar billede zagger Juniormester
02. november 2008 - 15:35 #1
Jeg har selv fiberbredbånd, og jeg vil anbefale at du køber en router der har den funktion der hedder PPPoE. På den måde kan du undgå den medfølgende opkaldsklient, som man hurtigt bliver træt af, og lade routeren kalde op i stedet for.

Her er en lille guide til hvordan det sættes op.
http://www.nemli.dk/gfiberrouter.php
Avatar billede zagger Juniormester
02. november 2008 - 15:57 #2
Glemte lige at sige at routeren selvølglelig skal kunne trække 100 Mbit/s. Men det kan de fleste vist nu om dage.
Avatar billede 383ci Nybegynder
02. november 2008 - 20:51 #3
100 Mbit på WAN siden kan blive dyrt, men på LAN kan alle vist.
Køre selv med en Linksys WRT54GL med Tomato 1.17 den spiller maks på en 10/10 fiberforbindelse. Den trækker nemt de 10/10 på WAN siden
Ikke nogen med PPPoE eller andet. Den skal bare køre dynamisk IP
Avatar billede zagger Juniormester
02. november 2008 - 21:28 #4
383ci --> En router hvor der står 10/100 Mbit/s, må vel betyde at den kan trække op til 100 Mbit for både WAN og LAN. Og de koster ikke alverden. Og hvordan havde du tænkt dig at han skulle få fuldt udbytte af f.eks. en 25 Mbit forbindelse hvis WAN kun kører med 10 Mbit?

Og hvis han vil undvære opkaldsklienten og lade routeren kalde op er han jo nød til at bruge PPPoE, så vidt jeg er informeret.
Avatar billede 383ci Nybegynder
02. november 2008 - 22:06 #5
Jeg ved ikke om "de" kan køre 100Mbit på wan. Som jeg forstår det betyder de 10/100 at "de" både kan køre i et 10 og et 100Mbit netværk. Altså intet om WAN hastigheden. Ved blot at problemet har været vendt før, at "de" ikke kan følge med.
Jeg tænker absolut intet om hvordan du ska få fuld udnyttelse af en f.eks 25Mbit forbindelse. Blot påpeger at der er et tænkeligt problem omkring WAN hastigheden.
Jeg er ikke klar over hvad det er for en opkaldsklient der er nævnt. Min kalder ikke op og har aldrig gjort det. Den modtager sin faste IP og har nu beholdt den, og været online over 60 døgn uden stop overhovedet. Ved det fordi der er uptime log i Tomato
Avatar billede kfd Praktikant
03. november 2008 - 18:44 #6
Jeg ved ikke om det gør nogen forskel men det er fiberbredbånd fra Energimidt jeg får...

Beklager men jeg skal lige have noget ind med ske..... 383ci du skriver at du kører selv med en Linksys WRT54GL med Tomato 1.17. Hvad er Tomato 1.17? Ligesom dig er det en 10/10 forbindelse jeg får. Så jeg regner med at investere i den nævnte router.
Avatar billede zagger Juniormester
03. november 2008 - 18:59 #7
Det er også EnergiMidt jeg har fiberbredbånd ved, og de bruger den nævnte opkaldsklient. Så jeg vil klart anbefale at du køber en router med PPPoE.

Du kan læse mere om det her:

http://www.fiberbredbaand.dk/portal/page/portal/Energimidt/forside/tjenester/privatfaq?page=302
Avatar billede 383ci Nybegynder
03. november 2008 - 19:09 #8
-> kfd

Tomato er et lille stykke firmware som Linksysèn opgarderes med, i stedet for den originale firmware, der ikke er så god. Tomato har også langt flere funktioner.
Det er meget simpelt at opgardere dem, jeg lavede en igår, med mobiltelefonen i den anden hånd snakkende om noget helt andet.
Jeg køre med en HEF fiberforbindelse. Her er absolut ingen opkald eller andet der skal gøres før den er på. Som nævnt er min oppetid over 60 dage, nonstop. Den står blot til at optage en IP automatisk/dynamisk.
Blot et kabel fra WAN i Linksysèn og i porten på lysmodemet. Så får den "min" faste IP og forbliver der.
Du kan hente Tomato her. Det er fuldt lovligt og hele procesen tager under 10 minutter, med en smule teknisk forståelse. Husk det skal ske med kabel og kun med kabel. Brug ikke den CD er er med Linksysèn den giver blot bøvl. Det andet spiller fra start.

http://www.polarcloud.com/tomato/
Avatar billede jakobcl Nybegynder
05. november 2008 - 09:22 #9
Køb en DIR-855. Wroom Wroom