Avatar billede syscom Nybegynder
27. juni 2001 - 18:54 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Step by step guide, fra installation af Win2k Server -> kørende Win 2k Web Server

Hej

Følgende har jeg:
  Microsoft Windows 2000 Advanced Server
  Et domæne navn registreret hos dk-hostmaster (lad os kalde det \"testdom\"
  TDC Pro@ccess forbindelse (har åbnet port 21 og 80 -> samme IP)

Jeg har installeret Windows 2000 Advanced Server, \"installeret\" Active Directories.
I øjeblikket har jeg ikke pillet ved noget, og vil gerne vide step by step til hvordan jeg mere eller mindre får lavet min server om til at kunne håndtere websites, som virker som \"alm.\" hotel udbydere.

dvs. følgende skal være muligt.
  \"hvad-som-helst-her.testdom.dk\"
  tilføjelse af et nyt domæne, f.eks. \"mitandetdom.dk\"
  og tilføjelse af flere subdomæner på f.eks. \"mitandetdom.dk\"

- tror det var det hele, ellers kommer jeg nok ind på det senere.

- Afhængige af hjælpen, tildeler jeg yderligere 300-700 points hvis den foregår hurtig, præcis, og rent faktisk virker :)
Avatar billede Slettet bruger
27. juni 2001 - 19:07 #1
Du skal bare installer IIS (Info Server) som medfølger Windows 2K Server installationen.
Genstarte maskinen, så har du adgang til IIS administrations siden, hvor du kan oprette sub webs eller virtuel webs som det også hedder.

Det er nemmere end man lige tror.
Dog er IIS meget hullet for sikkerhed, så der skal man være opmærksom på sikkerhedsopdateringer.
Avatar billede gephion Nybegynder
27. juni 2001 - 19:26 #2
Yep.

Du skal lige være opmærksom på at den FTP server der er indbygget i IIS servicen er som standard sat til at anonym tilgang er tilladt, det bør du for din egen skyld slå fra. Også en god ting, er at disable din hjemmside i IIS, indtil den er klar til at blive vist frem, og du har sikkerheden iorden.

Servicepack 2 skal jo installeres, men HUSK at der er en hotfix der skal installeres LIGE EFTER SP2, for ellers er der et sikkerhedshul.

Udover det, er det lidt \"overkill\" at smække en advanced server op som webserver, medmindre du planlægger at køre SQL server på den også (anbefales at køre sammen med advanced server)

Avatar billede gephion Nybegynder
27. juni 2001 - 19:32 #3
Glemte lige en ting.

Det er også en meget ok ting, hvis du skal have flere sites, at sætte bandwith throtteling på og eller CPU usage, så din webserver ikke crasher hvis/når den bliver for belastet :)
Avatar billede gephion Nybegynder
27. juni 2001 - 19:35 #4
Men ehmm... Hvis du ikke har fået lavet en A-record til din IP, så kan du jo rent teknisk ikke bruge dit domæne!?
Avatar billede syscom Nybegynder
27. juni 2001 - 19:35 #5
service pack, og iis patch er installeret.

okay, men hvad med dns og alt det - hvordan finder den ud af, at hvis jeg indtaster test.testdom.dk at så skal gå til noget specielt, eller f.eks. bare http://testdom.dk
Avatar billede gephion Nybegynder
27. juni 2001 - 19:36 #6
Medmindre du er registreret som DNS zone administrator? Men så langt tror jeg ikke du er nået endnu? :)
Avatar billede syscom Nybegynder
27. juni 2001 - 19:36 #7
A-record ? - er det ikke i dns\'en, eller hvda?
Avatar billede syscom Nybegynder
27. juni 2001 - 19:37 #8
Uddyb!
Avatar billede syscom Nybegynder
27. juni 2001 - 19:38 #9
Jeg har et andet firma til at oprette domæner -> min eksterne ip adresse.
Avatar billede syscom Nybegynder
27. juni 2001 - 19:39 #10
- uden at det går forbi deres servere...
Avatar billede gephion Nybegynder
27. juni 2001 - 19:46 #11
Step 1: installer Internet Information Service, NNTP, SMTP og FTP.

Step 2: Gå ind i adm tools, internet services manager.

Step 3: tryk højre mus, og vælg NEW -Website

Step 4: Next, skriv din beskrivelse, next (læs *1), next, vælg det bibliotek du vil lægge dine filer i, next, sæt flag i Execute (*2) next og finish.

Step 5: Gå ind i IIS manager igen, find dit site, højre mus og properties.

Step 6 : I website flaget trykker du advanced.

Step 7: I advance website configuration, trykker du add, angive din IP, skriver port 80 og i hostheader, skriver du www.ditsite.dk ....

Så skulle den være kringlet :)

*1 Det er normalt at man lader den stå til IP unassigned, uden at skrive noget i hostheader.

Avatar billede gephion Nybegynder
27. juni 2001 - 19:48 #12
Whoops :)

*2 Execute flagger du, hvis du på et tidspunkt gerne vil køre feks. CGI apllicationer :)

Men ellers kan du installere Terminalserveren og lave en brugerkonto. Så kan jeg connecte herfra og hjælpe dig eller checke om det er sat rigtigt op....
Avatar billede gephion Nybegynder
27. juni 2001 - 19:49 #13
Hummm....

Fang mig på ICQ :)  86109519 du kan også få mit mobilnummer
Avatar billede gephion Nybegynder
27. juni 2001 - 19:55 #14
Okay.

Hvis du har fået oprettet domænet hos et firma, så skal de så lave en A-record der peger dit domænenavn til din IP, ellers kan \"vi brugere\" ikke finde din hjemmeside.

Og jow det er rigtigt nok at det er en DNS rekord vi snakker om :)
Avatar billede gephion Nybegynder
27. juni 2001 - 20:00 #15
Sorry...

Havde ikke set du havde skrevet noget, i min \"lave walktrough rus\" :)
Avatar billede gephion Nybegynder
29. juni 2001 - 09:43 #16
Er der andet du gerne vil have hjælp til?
Avatar billede gephion Nybegynder
05. juli 2001 - 12:16 #17
Hmmmm....

Hvis der ikke er andet du vil have hjælp til, lukker du så ikke lige spørgsmålet, og tildeler de point du synes er fair for hjælpen?