Avatar billede martin_dalgaard Nybegynder
29. oktober 2008 - 18:41 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvor meget volt før pærer sprænger

Hej allesammen.
Jeg kom bare lige i tvivl, hvor meget volt skal en pærer bruge før man kan tilslutte den til en stikkontakt og den ikke springer?

Kan man f.eks. tilslutte en pærer som skal bruge 120volt til en stikkontakt uden den springer.
Har søgt lidt på google men kan ik finde noget.

Martin Dalgaard
Avatar billede peet-49 Novice
29. oktober 2008 - 18:49 #1
Nej - det kan du ikke, spængingen skal passe inden for rimelig margen af 240volt i danmark.
Avatar billede martin_dalgaard Nybegynder
29. oktober 2008 - 19:08 #2
så man ville skulle købe en eller anden form for adapter?
Avatar billede peet-49 Novice
30. oktober 2008 - 08:23 #3
Hvad skal du bruge det til, det afhænger af, hvor mange ampere, den skal trække.
Avatar billede martin_dalgaard Nybegynder
30. oktober 2008 - 12:30 #4
0,98 amp og 122 volt
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. oktober 2008 - 12:31 #5
Hvis du har to, kan du sætte dem i serie. De vil så få ca. 115 volt hver.
Avatar billede martin_dalgaard Nybegynder
30. oktober 2008 - 12:38 #6
ja, men har desværre kun 1, og det er forresten et lysstofrør. Hvis det skulle gøre en forskel
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. oktober 2008 - 12:41 #7
Det gør sikkert en forskel - men det er så ligemeget ;)
Avatar billede martin_dalgaard Nybegynder
30. oktober 2008 - 12:42 #8
så jeg vil skulle skaffe en modforvrænger, aka en adapter?
Avatar billede peet-49 Novice
30. oktober 2008 - 12:45 #9
En transformator 220/120volt 1 amp. kan gøre det
Avatar billede martin_dalgaard Nybegynder
30. oktober 2008 - 12:48 #10
kanon tusinde tak
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
30. oktober 2008 - 13:03 #11
Lidt beregning
Hvis det havde været en pære
Strømmen ca 1A !!!
Spændingen ca 120 volt

Det betyder at pærens indre modstand når den er varn er ca 120 Ohm (større når kold en PTC modstand) Ligeledes vil der i dette tilfælde være et effektafsæt (lys +varme) på ca 120 Watt

Da effektafsættet beregnes som kvadratet på spændingen divideret med modstanden vil du hvis du fordoblede spændingen få et effektafsæt der 4 dobledes altså (i et kort øjeblik) 480 Watt og pæren ville sprænges.

Du siger at det er et lysstofrør. Her er forholdene lidt anderledes m ht opvarmning men ovenstående beregning gælder stadig, altså eksplosion ved forsøg.

Der findes ingen seriøse løsninger så drop lampen, med mindre du har et nostalgisk forhold til den. Vil du absolut bruge den er løsningerne her.

Løsning 1 En formodstand 120 ohm 120 Watt koster nok også ca 120 kr derudover skal du montere den og den varmer rummet op med 120 Watt (Lille brødrister)

En 2:1 transformator (altså én der laver 230 volt veksel om til 115 volt veksel) Kan måske findes på et loppemarked (har 2 flade ben ud) ellers koster den mindst 400 kr

For øvrigt er det da en voldsom strøm dit lysrør trækker
standard lysstofrør til rumbelysning er normalt på 36 eller 48 Watt det giver en strøm i nærheden af 0,015A eller 0,02A!! Har du virkelig aflæst rigtig
Vh
Xjens
Avatar billede martin_dalgaard Nybegynder
30. oktober 2008 - 13:55 #12
ja står i produkt beskrivelsen, den er jo også 170cm
Men man vil altså godt kunne lave løsning 1? det vil jeg ihvertfald prøve.
Er meget taknemlig for dit gode svar, skal du have point i ny post?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. oktober 2008 - 13:59 #13
Et lysstofrør yder vist ikke en ren ohmsk modstand. Jeg vil ikke anbefale løsningen med formodstand. Det bliver også hurtigt dyrt i spildt strøm - en transformator har et mindre tab. Tag dog transformatoren lidt større end 1A