Avatar billede dingemann Novice
28. oktober 2008 - 18:11 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

domæne-logon og vbs-script

Hey folkens.

Jeg sidder som sysadmin i en computer-park med en eneste Mac (OS 10.4.11), resten XP/Vista og så Windows2003 domænecontroller. Jeg ved intet om Mac og det giver problemer da det efterhånden er ved at være på tide at mac'en får del i de goder det nu er at logge på domænet - heriblandt tænker jeg på de delte mapper med vores kundebibliotek osv (det har indtil videre kunne ordnes med USB-stick men efter en større serveromlægning er det ikke optimalt længere - hvis det på noget tidspunkt var optimalt).

Jeg har ligeledes lavet et script (vbs) der mounter nogle drev til de enkelte brugernavne og dette virker selvfølgelig klimrende for PC-brugerne men jeg tvivler på at vbs falder i specielt god jord på mac'en.

Spørgsmålene er så nu:

1) hvordan logger jeg mac'en på domænet?
2) hvordan mounter jeg de drev/mapper som brugeren skal have som genvej?
Avatar billede egonspock Seniormester
30. oktober 2008 - 20:29 #1
Jeg har ikke prøvet det selv, men prøv at gå i hjælpeprogrammer (cmd-shift-u) i Finder på en af dine Macs og se om det program, der hedder Biblioteksværktøj eller lignende (jeg har kun adgang til OS X 10.5 her, så det kan hedde noget andet i 10.4). Det bør give dig mulighed for at tilgå Active Directory og andre windows-netværksområder. (blot et godt skud i tågen.)
Avatar billede egonspock Seniormester
30. oktober 2008 - 20:30 #2
Når de er logget på, så i Finder er der en funktion, hvor man kan gå til en server, enten kan man så blot gennemse serverne eller kan man gå direkte til en ved at vælge "gå til server..." i Gå-menuen.
Avatar billede dingemann Novice
15. december 2008 - 23:25 #3
hmmm... du får point for min sløvhed men jeg tror løsningen blev en anden :)