Avatar billede mollebob Nybegynder
26. oktober 2008 - 21:07 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

HD spørgsmål

God aften..
Jeg skal til at lave et billedeshow, som skal vises på en HD-projeker..
Jeg tænker lidt over hvad der så er bedst at gøre: (ang. opløsningen).

Bruge billedfilerne i opløsningen 3888x2592 (fra et 10mp karmera).
Eller om jeg skal køre opløsningen ned til 1920x1080, som projekteren kan visse.

Vil kvaliteten blive bedst jo højre opløsningen er?
Hvad er løsning for at få det bedste resultat?

Ved godt dette er et lidt dumt spørgsmål :)
På forhånd tak!
Avatar billede tiger_dk Mester
26. oktober 2008 - 21:48 #1
Der findens ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar !
Hvis billedet er tage i meget høj opløsning, så ja så vil jeg mene kvaliteten bliver bedst des højre opløsningen er på f.eks en projekter !
26. oktober 2008 - 22:36 #2
Begge løsninger vil give et udmærket resultat.
Men hvis billederne vises i full-screen, og samtidig er lige så store som projektorens opløsning, vil kvaliteten være bedst, da billedet ellers skal skaleres, hvilker kan give ting som små "hakker" i skæve linier i billeder.
Desuden vil mindre billeder jo også loade hurtigere.

Men alt i alt, er der nok ikke mange der kan se forskel på de to løsninger :-)
Avatar billede mollebob Nybegynder
26. oktober 2008 - 22:51 #3
Hej tigr dk og h13..

Takker for svarene, Mente også selv at der ikke var den store forskel..
Ja h13, mindre opløsning giver hurtigere billed skift. -"Showet" skal dog køres på/fra en meget kraftig computer, så det er lidt ligemeget hvad for en løsning jeg vælger. Men jeg vælger 1920x1080, da det helt sikkert vil passe projekteren bedst :-)

Forsat god aften!!
Avatar billede mollebob Nybegynder
26. oktober 2008 - 23:01 #4
Hvordan er det nu jeg giver point?? hehe :D
27. oktober 2008 - 07:22 #5
Vi lægger hver et svar..
Avatar billede kristensen1978 Nybegynder
03. december 2008 - 15:12 #6
...det kommer da i den grad også an på hvad software du afviklere fra, og hvad instillinger den computer der afvikler det har....!