Avatar billede marlboro-man Nybegynder
23. oktober 2008 - 08:50 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Hvor meget RAM

hej jeg er ved at bygge en GAMER pc til min søn.

og kikker på et Asus P5Q-E bundkort.med en Core 2 Duo E8500 6 MB 3,16GB(Intel Boxed)Processor.samt et 98ooGTX grafikkort.

men hvor meget ram skal jeg sætte i er 3GB nok?
vil vi få noget ud af at sætte mere i maskinen skal køre med Win XP. det RAM jeg ser på er
Kingston HyperX 3 x 1 GB (1 GB) / DDR2 SDRAM / PC2-8500CL5 / 1066 MHz
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2008 - 09:02 #1
der er flere ting i det - din bios skal understøtte det

det må være det her bundkort

http://www.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=11&l3=709&l4=0&model=2267&modelmenu=1

The motherboard supports DDR2 memory that features data transfer rates of 1200/1066/800/667 MHz to meet the higher bandwidth requirements of the latest operation system, 3D graphics, multimedia, and Internet applications. The dual-channel DDR2 architecture doubles the bandwidth of your system memory to boost system performance, eliminating bottlenecks with peak bandwidths of up to 19.2GB/s.

xp kan kun håndtere op til 4 gb men viser 3. et eller andet som jeg husker det - er skiftet til vista.
her gælder det samme

vista 32 bit op til 4 gb
vista 64 bit over 4 gb

jeg havde 4 gb i min win xp og ifølge microsoft support kunne den godt håndtere det men ikke vise det.

m.v.h
Avatar billede marlboro-man Nybegynder
23. oktober 2008 - 09:09 #2
Bundkortet skulle jo understøtte denne ramblok så skulle jo være godt nok, jewg er bare itvivel om jeg skal købe 4GB eller 3GB
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2008 - 09:33 #3
jeg ved at da jeg satte en ekstra blok i min fik ungernes "spils" farver bølger på vand og så videre.
så nogen betydning har det.
hvis de ikke er så dyre så sæt 2 styk a 2 gb i.

et godt råd test dem for fejl når du starter med 1 blok ad gangen i maskinen
hent iso fil og brænd den som bootbar og start op på den.

http://www.ultimatebootcd.com/download.html

som du kan læse herinde er der mange der sidder med bsod - blue screen of death og mange af fejlene skyldes fejl i ram.

men i sidtse ende er det jo pengepungen der bestemmer så hvis de er dyre så vent til de falder.

m.v.h
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. oktober 2008 - 12:08 #4
Du bør installere 2Gb eller 4 Gb hukommelse, da du vil halvere båndbredden til RAM, hvis du monterer 3 Gb.
Hvis du monterer 3X1Gb, så vil de 2 af dem køre dual channel, men den sidste vil køre single channel mode.

Derfor skal du købe 2X1GB, 2X2Gb eller 4X1Gb, for så vil alle moduler køre dual channel mode, som teoretisk er dobbelt så hurtig som single channel mode.

Hvis du kun køber 2 moduler, så husk, at de skal i samme farve RAM-sokkel på bundkortet for dual channel.

Af Kingstons 1Gb moduler passer følgende til bundkortet:
KHX8500D2/K2/1G
KHX8500D2/1G

For 2Gb moduler passer:
KHX8500D2/K2/2G
KHX8500D2/K2/2GN
KVR1066D2/N7/G1

Vælger du blandt disse er du sikret kompatibilitet til bundkortet.
Avatar billede marlboro-man Nybegynder
23. oktober 2008 - 17:42 #5
ok
lyder godt så bliver det 4 GB
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=234253

de der er interaseret i point smid et svar
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2008 - 19:50 #6
hvis du mener det er fortjent
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. oktober 2008 - 01:31 #7
:-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. oktober 2008 - 01:36 #8
Du kan for øvrigt med fordel købe dualchannel par RAM blokke.

2 af disse http://www.shg.dk/p/351059 giver 4Gb, og de er på kompatibilitets listen for bundkortet.
Avatar billede marlboro-man Nybegynder
30. november 2008 - 14:44 #9
beklagr det tog så lænege glemte det fuldstændigt undskylder
Avatar billede marlboro-man Nybegynder
30. november 2008 - 14:47 #10
kan oplyse at maskinen ikke ville køre med 1066MhZ ram låste sig fuldstændig op så nu er der sat 4 Gb 800Mhz ram i