Avatar billede eSKape Nybegynder
19. oktober 2008 - 14:24 Der er 10 kommentarer

Box til fair sharing af netforbindelse mellem 10 pc'er

Hej folkens

Vi er 10 mennesker der bor i et bofællesskab og deler en 6/512 Cybercityforbindelse. Der er forskelligt brug, nogen henter.. linuxdistributioner.. nogen spiller på højt plan og andre bruger bare nettet til internetbrowsing.

Vi har problemer med, at især pga. den lille uploadhastighed, at nettet virker utrolig sløvt, hvis bare en enkelt downloader (eller nok rettere uploader), så falder latency i spil og internetsider bliver langsomme til at svare.

Vi har derfor brug for en box, der kan lave det der vistnok hedder fair share, dvs. hvis der kun er to der bruger nettet, så deler de to forbindelsen, men uden at den ene kan bruge hele båndbredden. Hvis der kun er en der bruger forbindelsen, er der fuld hul igennem.

Vi har en boks på arbejdet der kan det, men det er en boks til 15.000 kunder og en pris jeg ikke tør nævne :)

Findes sådan en boks til privatklasse-segmentet?

Dbh Svend
Avatar billede leif Seniormester
19. oktober 2008 - 14:41 #1
www.smartshare.dk hvis du vil købe

Jeg kender IKKE pris og produkt, har blot hørt det omtalt.
Avatar billede hartnet.dk Nybegynder
19. oktober 2008 - 14:45 #2
Vil give Leif ret.
smartshare virker rigtig godt.
Avatar billede eSKape Nybegynder
19. oktober 2008 - 18:37 #3
Jeg har sendt en mail til EL:CON for at høre mere. De er de nærmeste forhandlere.

Hvis andre har anbefalinger og erfaringer, vil jeg meget gerne høre dem.
Avatar billede leif Seniormester
19. oktober 2008 - 21:11 #4
Jeg ser frem til at høre hvad det endte med.
Avatar billede eSKape Nybegynder
20. oktober 2008 - 12:35 #5
Svar fra EL:CON:
------------------------------------------
En SmartShare DT-10 DeskTop router til 10 brugere 5.930,00 kr. eks. moms.

Der til kommer evt. installation og konfiguration.

RM - 20 RackMount router til 20 brugere 7.600,00kr., hvor der er muligt at tilkøbe Anti-Terror-Logning (kun tilgængelig til RM modeller) 6.388,00kr.
------------------------------------------

Det er desværre lidt udover vores budget.
Nogen der kender til nogen andre metoder/bokse?

Har spurgt Linksys hvad de vil anbefale til et privatklassesegment som os. Afventer svar fra dem
Avatar billede eSKape Nybegynder
28. oktober 2008 - 23:17 #6
Hej igen.

Jeg købte følgende, men har endnu fået tid til at sætte den trådløse til og afprøve QoS. Jeg håber så sandelig at det kan gøre noget smart.

Jeg vil vende tilbage når jeg har afprøvet QoS
Avatar billede eSKape Nybegynder
28. oktober 2008 - 23:19 #7
Glemte da at skrive hvad jeg havde købt... :

Linksys SR216, 10/100 16 Ports switch
Edimax BR-6504N, 802.11n Router med QoS
Avatar billede eSKape Nybegynder
23. august 2013 - 00:24 #8
Leif og Hartnet, vil I give svar? Som I kan se, kommer jeg ikke forbi eksperten så tit, men I skal nok få, hvis I smider et svar :D
Avatar billede hartnet.dk Nybegynder
23. august 2013 - 00:30 #9
kommer heller ikke så tit forbi ;)
Avatar billede leif Seniormester
23. august 2013 - 08:41 #10
;-)