Avatar billede noopy Nybegynder
15. oktober 2008 - 17:53 Der er 6 kommentarer

Strømbegrænsning - hvilken effekt har det?

jeg er begyndt at gå på et meget basal elektronik aftenkursus i ungdomsskolen. Er der en der kan fortælle mig hvilken effekt det har når strømforsyningen går i strømbegrænsning.

Falder spændingen også? eller hvad sker der egentlig?

Og hvorfor går det i strømbegrænsning? Jeg tænkte på om der var en kortslutning måske?
Avatar billede knaste Nybegynder
16. oktober 2008 - 07:40 #1
Hvilken strømforsyning taler du om?
Avatar billede t-bee Novice
16. oktober 2008 - 10:52 #2
En strømbegrinsning sætter som navnet siger en grænse for, hvor stor en strøm du kan få fra forsyningen. Strømmen der løber i et kredsløb er som udgangspunkt styret af den spænding du påtrykker kredsløbet, og da Ohms lov siger at U=R*I så vil f.eks. en spænding på 10V over en modstand på 10ohm give en strøm på 1A (10V = 10ohm * 1A). Hvis du nu begrænser den strøm forsyningen kan give til f.eks 0,5A, så vil spændingen falde tilsvarende (5V = 10ohm * 0,5A).
Kan strømforsyningen levere større strømme f.eks. 5A gør det ifølge Ohms lov ingen forskel, sålænge spændingen stadig er 12V vil strømmen der løber i kredsløbet stadig være 1A.
Avatar billede t-bee Novice
16. oktober 2008 - 10:54 #3
Hov, ikke 12V, 10V selvfølgelig, sorry:)
Avatar billede klaro Nybegynder
16. oktober 2008 - 21:28 #4
At din strømforsyning kun kan levere den strøm den er indstillet til.
Avatar billede noopy Nybegynder
22. oktober 2008 - 19:57 #5
tak for svaret t-bee. smid et svar...
Avatar billede t-bee Novice
23. oktober 2008 - 00:11 #6
Det kommer her:)