Avatar billede finn-r Nybegynder
15. oktober 2008 - 09:17 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan laver jeg spøgelse

Hej..
Jeg har et seriøst problem som jeg håber at en eller anden kan hjælpe mig med.
Jeg har Photoshop 7 (dansk version)
Jeg prøver at lave følgende....
1: Jeg har et billede (tegning) af en sture, med møbler og det hele.
2: Jeg har en tegning af en mand (ganske alm. blyantstegning på hvid baggrund)
3: Jeg skal have lavet denne mand gennemsigtig
4 Jeg skal sammenlægge de to billeder, så det ser ud som om manden er et spøgelse der står i stuen... Altså man kan se væggen og møblerne igennem ham.

Jeg har lånt nogle bøger på biblioteket, men de er ikke særlig hjælpsomme...

Er der en der vil hjælpe mig, og evt. skrive en instuktion (for Dummies som mig ) Så jeg kan lave dette billede?

På forhånd tak for hjælpen.
Mange hilsner
Avatar billede uap Nybegynder
15. oktober 2008 - 09:24 #1
Har du prøvet at justere Opacity? (ved ikke hvad det hedder i den danske version, men måske noget med gennemsigtighed?)

Du finder den i Layers-vinduet. Du kan også bare dobbeltklikke på dit layer med manden på, så popper der et nyt vindue op, hvor du kan justere hvor tydelig manden skal være på den baggrund du har :-)
Avatar billede destorebriller Nybegynder
15. oktober 2008 - 09:42 #2
Du skal have de to billeder i to forskellige layers, manden øverst. Sæt gennemsigtighed/opacity til ca. 25 i dit layer med manden. gennemsigtighed kan justeres lige over dine layers. 25 er bare et bud, prøv dig frem.

held og lykke :)
Avatar billede finn-r Nybegynder
15. oktober 2008 - 10:54 #3
Tak for hjælpen..
Jeg vil prøve, og så ellers krydse fingre...
Avatar billede uap Nybegynder
15. oktober 2008 - 11:06 #4
Ellers så skriv din mail, så kan jeg sende dig et billede, der illustrerer det lidt bedre :-)
Avatar billede mikkelmandal Nybegynder
15. oktober 2008 - 11:11 #5
Forudsætningen for at kunne gennemføre nedenstående handling er, som "destorebriller" også skriver, at du har manden/spøgelset liggende i et separat lag, som skal være placeret øverst.

Vælg det nederste spøgelses-lag sæt opacity til ca. 25.

For at få en rigtig god effekt, bør du få ridset skitsen op.
Det gør du på følgende måde:

Lav en ny kopi af spøgelses-laget og læg den øverst, så du nu har to spøgelses-lag placeret ovenpå hinanden.
Vælg det øverste lag og sæt opacity til 100%.
Typisk vil lag-typen være sat til "Normal". Du finder dropdown-menuen til venstre for opacity i layers-vinduet. Sæt lagtypen til at være "Multiply".
Avatar billede finn-r Nybegynder
15. oktober 2008 - 13:31 #6
Hej UAP...
Du må meget gerne sende mig et billede der illustrerer det bedre..
Min mail er: Ros_2711@hotmail.com

På forhånd tak
Avatar billede uap Nybegynder
15. oktober 2008 - 14:24 #7
Så har jeg sendt lidt billeder der viser, trin for trin, hvordan du kan få din mand til at se gennemsigtig ud :-)