Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
13. oktober 2008 - 18:01 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Lysdæmper

Hvordan er princippet i en lysdæmper af den type hvor man ændrer lysstyrke ved at berøre lampen?
Kan man på en nem måde afbryde funktionen (jeg har ikke noget diagram).

Baggrund:
Jeg har købet en Svalen Ditte LED Pendel, en led-lampe med integreret touch lysdæmper.
Lampen fungerer fint, bortset fra at lyset svinger, især når temperaturen i lokalet ændres.

http://www.lite-house.dk/shop/ditte-597p.html
Avatar billede fun22 Nybegynder
13. oktober 2008 - 18:34 #1
hvad skal du røre ved før den dæmper??
Avatar billede t-bee Novice
13. oktober 2008 - 19:46 #2
Man kan sikkert omgå lysdæmperfunktionen hvis man tør skille dæmperen ad, men jeg ville brokke mig til producenten hvis en lampe til den pris ikke fungerer tilfredstillende.
Hør dem evt. om hvorvidt funktionen kan afbrydes, det ville være dumt at risikere en evt. garanti bortfalder fordi man piller ved noget.
Men vil selv rode med den, skal vi nok vide noget mere, tag evt nogle billeder af den adskilte lysdæmper, så kan man måske lure om der er en let løsning.
Avatar billede t-bee Novice
16. oktober 2008 - 11:04 #3
Er du kommet videre?
Avatar billede klaro Nybegynder
16. oktober 2008 - 21:31 #4
Dem jeg kender har en spole en chip og en triac, da det er chippen funktionen ligger i, så skal du have meget små fingre for at omgå disse :-).
Avatar billede klaro Nybegynder
16. oktober 2008 - 21:34 #5
FUN22. Som regel en lille plade hvor der på indersiden sidder en impedans/admitans på 1 - 10 MOhm før den ser 230V's nettet. Men jo, derudover er det direkte :-). Kan selvfølgeligt også være en slags kontakt.
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
17. oktober 2008 - 09:41 #6
Tak for kommentarerne, jeg prøver at kigge på det i weekenden. Har overvejet at kontakte leverandør, men da det står med småt i brugervejledningen at lyset kan svinge ved temperaturændringer, så tror jeg ikke der er så meget at gøre. Problemet er at lampen hænger i et højloftet lokale, så der skal ikke ret meget træk til, før temperaturen svinger omkring lampen. Jeg kan måske få pengene tilbage - jeg tvivler på at leverandøren vil ændre i elektronikken, eller oplyse om hvad man skal gøre.

fun22: Man rører ved den plade hvor LEDerne sidder på. LEDerne forsynes af de to kabler som lampen hænger i (1 + leder i det ene kabel, 1 - leder i det andet kabel. Kablerne går til en lille sort boks, som ligner en almindelig strømforsyning, men som må indeholde lysdæmperen.
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2008 - 22:15 #7
den halogen pære der sidder i lampen er det en 12v eller en 230v

hvis det er en 230v halogen så bør det være enkelt og omgå denne lysdæmper der ikke virker .

men du har købt en dyr lampe og den virker ikke optimalt ,så bare retur med den ,jo flere der gør det med produktet det kan få producenten til og lave et ordentligt produkt .
Avatar billede t-bee Novice
18. oktober 2008 - 12:15 #8
Beskrivelsen siger LED lampe, så det er jo nok en lavere spænding, men det er jo også let nok at lave. Men hvis den ikke fungerer ordentligt har jetdirect ret, så skal de have den lige tilbage, ellers bliver det næste de laver måske lige så ringe.
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
26. oktober 2008 - 10:47 #9
Jeg prøvede at skille strømforsyningen ad, men kunne (selvfølgelig) ikke gennemskue det, Jeg har også fundet strømforsyningsproducentens specifikationer, men der står ikke noget brugbart.

Jeg lukker, tak for kommentarerne, selvom der ikke var noget direkte jeg kunne bruge.