Avatar billede gugii Nybegynder
12. oktober 2008 - 16:18 Der er 10 kommentarer

Harddisk med Windows xp til en anden PC

Er det muligt at flytte harddisken fra en gammel stationær PC til en splinter ny stationær Computer. Da jeg gerne vil beholde hele windows xp og personlige filer på den nye så jeg ikke behøver at indstallere xp en gang til.

Eller vil det nye bundkort sige at det er en anden computer end den oprindelige?

mvh
Gugii
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. oktober 2008 - 16:24 #1
Pga. chipsæt m.m. kan du ikke bare flytte harddisken over i den nye pc og køre videre i den ny på gammel installation.

Det du kan gøre er at køre guiden filer og indstillinger - find den via Hjælp.
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. oktober 2008 - 16:24 #2
Og importere denne på den ny pc med frisk windows installation.
Avatar billede gugii Nybegynder
12. oktober 2008 - 16:32 #3
Det er fordi at jeg har en oem version af windows xp home edition og de gange som man har måtte intastet windows xp har jeg brugt. altså aktiveret windows
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. oktober 2008 - 20:18 #4
2 muligheder:
1. købe ny XP
2. aktivere over tlf - og ja, det er lovligt.
Avatar billede locke Nybegynder
12. oktober 2008 - 20:35 #5
Jeg sidder lige og læser http://www.microsoft.com/danmark/licens/programmer/oem.mspx
Der står:

1. Må jeg flytte min Windows OEM-licens fra en gammel pc til en ny pc? NEJ
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. oktober 2008 - 20:39 #6
Glem nr. 2 - det er nonsens, for en ting er Microsofts regler, en anden til er hvad du må iflg. dansk lovgivning...
Avatar billede locke Nybegynder
12. oktober 2008 - 20:41 #7
Hvordan kan dansk lovgivning bestemme hvilke licensregler Microsoft sætter for deres produkter?
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. oktober 2008 - 20:44 #8
Det kan jeg af gode grunde ikke svare på...
Jeg har ikke lavet den danske lovsamling!
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. oktober 2008 - 20:50 #9
Prøver at forklare...
Microsofts EULA accepteres først når forsegling er brudt og softwaren er ved at blive installeret. Man skriver ikke under ved køb af softwaren at det er en OEM.

DERFOR kan en EULA ikke overgå dansk lovgivning.
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. oktober 2008 - 20:54 #10
XP kan altså flyttes til ny PC, og aktiveres over telefonen.

Vista derimod er en anden sag da den låses til den aktuelle hardware konfig ved. 1. aktivering, så her kan man ikke stille noget op.