Avatar billede illemann Novice
06. oktober 2008 - 14:07 Der er 12 kommentarer

C5 bistand - opgradering til v 2008

Hej
Er der nogen af jer "skrappe", der har "tid og lyst" til at hjælpe et par dage med en opgradering af C5 fra v.3.0 til v. 2008
Der er rigtig mange tilpassede elementer, hvor nogen sikkert kan slettes. Database er på  2,8 Gb og kører SQL.
Kender du evt. en som har tiden og lysten vil jeg gerne vide det.
Det er på vestsjælland.
Avatar billede nimrod1 Nybegynder
06. oktober 2008 - 15:37 #1
Hej, drejer "det" sig bare om en migrering til standardopsætningdokumenter? Dvs overførsel af uændrede debitorer, finans, kreditorer osv? Så kan vi godt indgå en aftale. Men det vil blive i firmaregi, da det er jeg lever af. Ren migrering skulle kunne overstås i løbet af en - to dage, men hvis der er forskellige specielle opsætninger, så vil det tilsvarende tage længere tid, da der bl.a. er forskel på kartoteksnavnene ...
Avatar billede nimrod1 Nybegynder
06. oktober 2008 - 15:40 #2
For god ordens skyld, så er her en email-adresse:

mn@macroware.dk
Avatar billede illemann Novice
06. oktober 2008 - 15:44 #3
Hej
Det er ikke rigtig standard. Er ved at gennemgå tilpassede elementer (udskrifter, forms mm.) Der er nye kartoteker, nye felter i eksist. kartoteker.
Og så er der jo lige det at kernen bliver oversat til engelsk.
Avatar billede nimrod1 Nybegynder
06. oktober 2008 - 15:55 #4
At kernen bliver oversat til engelsk er knap så kritisk. Det er dybest set bare et spørgsmål om at holde tungen lige i munden, når kartoteksindholdet bliver overført. Men de forskellige kørsler, forms, rapporter osv kan tage noget tid. Vi snakker formentligt effektivt ½ - 1 time pr brugeropsætning, alt afhængigt af, hvor omfattende, at den er. Dertil selve opsætningen af Dynamics C5 2008, samt overførslen. Eks. hvis der er 10 brugerrettelser alt i alt, så er der tale om ca. 16 - 20 arbejdstimer.

Det vil sige, at vi snakker om
Avatar billede nimrod1 Nybegynder
06. oktober 2008 - 15:56 #5
2 - 3 effektive arbejdsdage.
Avatar billede mariaf Juniormester
06. oktober 2008 - 19:12 #6
Det kommer helt an på hvordan det er rodet ind i standard macroerne. En del af dem er ændret til functions, og har man så tabeller, der bruger disse, kan det give en masse sjovt arbejde. Desværre også meget tidskrævende.

Desuden skal den op på version 4 sp1 først, og det kan også tage en del tid, da der kome sproglag i version 4.0

Med andre ord, så er det nødvendigt at se applikationen for at kunne give et realistisk bud. Umiddelbart vil jeg sige at et par dage er for lidt.
Avatar billede illemann Novice
06. oktober 2008 - 21:48 #7
Det lyder godt nok fra jer begge. Jeg regner med selv at deltage. Ved jo selv hvilke elementer der er vigtige. Men ville godt have en erfaren rotte ved siden af.
Min foreløbige plan er at planlægge en torsdag. Konvertere fredag og så rette elementer lørdag og søndag. Så møder medarbejderne mandag og så skal vi være klar når de begynder at teste. Implementerede moduler: Anlæg, kontaktpersoner, Inline Løn, MPS, Projekt er ændret radikalt.
Nimrod:  Der er rigtig mange tilpasninger. Enkelte er kritiske og skal overvejes.
Og så skal de nye muligheder implementeres.  Bl.a Bærer og formål
Mariaf: Det med sproglag drillede mig i en mindre native version.
Jeg har heldigvis ikke rodet så meget i macroerne.
Avatar billede mariaf Juniormester
06. oktober 2008 - 22:42 #8
Min plan ville være at stoppe alt udvikling nu, konvertere alle elementer og etablere et testmiljø. Når der er ok (hvilket i sig selv er noget af en opgave), så lave selve konverteringen. Dermed kan du nøjes med oversættelseskittet på tabellerne, og så bare indlæse de rettede elementer. Det gør nedetiden meget kort, og du slipper for panik med at skulle være færdig på tid.
Omkring løn, så afskaf inline løn medmindre du selv kan rette i den fremover. Vælg standard C5 løn. Anlæg kan du få leveret både til 4.0 og 2008, så der har du ingen bekymringer.
MPS lyder også som et færdigt modul - kan opdateret version hentes hos leverandøren? Ændringer i projekt er kritiske. Der er ændret en del i bogføringen i version 2008, så den skal formentlig skrives helt om.

Afhængig af ændringerne i projekt og hvad din MPS helt præcis er for en størrelse, så lyder det mere af 50-100 mandtimer end 20.
Avatar billede flexdata Nybegynder
07. oktober 2008 - 16:33 #9
Jeg er helt enig med mariaf!

Det er vildt at kørere på et lønsystem der der special, selv om det virker, dog har Microsoft også været langsomme om visse e-indkomst ting.

Endvidere en database på den størrelse bør ud og indlæses samt trunkeres her kan der spares en del, mht. køb af database.

Brugerprofiler, special rapporter, mm. skal løftes til multi layer sproglag, og mest af alt skal visse tilretninger "flyttes" over med programmering.

Alt dette arbejde tager mere end 2 dage! også hvis man vil have ny funktionalitet over i de tilrettet elementer.

Dem der vælger at gøre det på 2 dage - er kun ude efter kunden og ikke løsningen.
Avatar billede illemann Novice
07. oktober 2008 - 19:37 #10
Tak for jeres kommentarer.
Mht. løn har vi besluttet at skifte til C5løn. Anlæg er bare 2 felter i finpost som filtreres i anlæg, så det er ret enkelt. Men som sagt er projekt måske det ømme punkt.
Men det jeg er lidt bange for er selve konverteringen og at få det planlagt rigtigt.
Det er SQL, så kørsler arbejder hurtigt.
Skulle der være nogle udskrifter, som skal bygges forfra er det småting. Jeg er ikke ude efter kunden. Kommer der hver uge og har gjort det i 15 år. Men vil gerne lave en konvertering, som bliver så smertefri som muligt for alle. Også mig efterfølgende.
Så for mig er det vigtigt at komme rigtigt igang - med hjælp fra en af jer erfarne rotter.
Avatar billede cfive Juniormester
07. oktober 2008 - 23:13 #11
flexdata skriver "dog har Microsoft også været langsomme om visse e-indkomst ting."

Her er jeg ikke helt enig. Microsoft har været på forkant, men som andre lønudbydere har man været nødt til løbende at frigive opdateringer i takt med ændringer hos SKAT.

Held og lykke med projektet.
Avatar billede nimrod1 Nybegynder
08. oktober 2008 - 10:53 #12
En ting man også skal være bevidst om er, hvor mange penge, der kan afsættes økonomisk. Fx svarer 100 arbejdstimer med en timetaksering på 500 - 1.000 kr til en engangsudgift på op til 100.000,-. For et større firma er det peanuts, men for en mindre virksomhed er det mærkbart.