Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2008 - 17:59 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Energi/Strøm

Nogen der har et bud på hvor mange Kwh en person kan producere med håndkraft. Eks. via en træningscykel tilkoblet en dynamo?
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
01. oktober 2008 - 18:42 #1
Jeg har set tal på det som jeg ikke kan huske mere. Men det er latterlig lidt man får ud af at knokle på en træningscykel med en generator på.
Jeg har set en stillet op på El-museet, og der skal knokles for bare at få en sølle KWh.
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2008 - 20:03 #2
Ja ok, dinne æøå er fu..ced
har du et link?
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2008 - 22:16 #3
Cykelrytterne Lance Armstrong og Jan Ullrich kunne træde ca. 450-480 watt, på deres storhedstid, op igennem bjergene. Men jeg aner ikke, i hvor lang tid af gangen de kunne det.
Og da benene er den største samlede muskelgruppe på et menneske, skal du nok ikke regne med, at tallet kan overgås med hånd- og arm-kraft.
Men var det overhovedet det du spurgte efter...?
Avatar billede thov Forsker
02. oktober 2008 - 02:11 #4
Det antages at almindelige, og utrænede, mænd kan yde 1/10 hk (70-75W) over længere tid.
Trænede sportsfolk ligger væsentlig højere - en kaproning indebærer et arbejde på 16000kpm på ca. 6 min. (omkring 430W).

Med et kondital på 65-70 (som ikke er voldsomt højt), kan man uden besvær yde 200W på en testcykel (Egne erfaringer for lææænge siden).
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2008 - 09:09 #5
Ja ok, så skal jeg nok ikke lige opsige mit elværk :-)

Smid et svar. først til møllen
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2008 - 09:43 #6
Ingen points til mig, tak.
Avatar billede thov Forsker
02. oktober 2008 - 13:44 #7
I en TV serie for mange år siden, skulle seerne gætte sand/falsk om stribevis af påstande - meget underholdende.

I et tilfælde, så man en fyr trampe af alle kræfter på en ergometercykel. Et par ledninger førte fra cyklen over til noget, som kunne være en dyppekoger i en kop vand.

Spørgsmålet gik så på, om knægten kunne få vandet i kog, ved at hjule rundt på pedalerne.
Påstanden var falsk, for det kan ikke lade sig gøre - vandet vil uden tvivl blive varmet op, men aldrig komme i kog.

Så behold elværket - medmindre du bor et ensomt og vindblæst sted, eller har en fossende elv i baghaven.
Der skal ikke så meget vand til - 75 liter som falder 1m hvert sek. svarer til 736W (1 hk.).

Tag bare pointene selv  :-) :-)
Avatar billede Slettet bruger
24. oktober 2008 - 17:32 #8
taget