Avatar billede fr4gm3nt Nybegynder
30. september 2008 - 21:35 Der er 9 kommentarer

Strømforsyning / PSU spørgsmål..

Dav, jeg har i øjeblikket et problem med en PC der crasher når der kræves for meget af den (d.v.s. i de fleste tilfælde når jeg gamer) og er i tvivl om det er fordi min PSU er for svag, eller om det bare er en PSU af dårlig kvalitet..
Mit rig består af:

Bundkort: Asus P5N-E SLI nForce650I SATA2 DDR2 (LGA775)
CPU: Intel Core 2 Duo E6850 3GHz FSB1333 4MB Box
CPU Køler: NQ-3580 Siberian Tiger
RAM: 4x Kingston Value RAM DDRII 1GB PC800 Kit CL5
HD: Samsung Spinpoint T166 500GB 16MB SATA2 7200RPM
GPU: MSI Nvidia GeForce 8800 Ultra 768MB PCI Express x16
DVD/CD-R: Samsung DVD+RW SH-S182D/BEBE bulk Black
Lyd Kort: Soundblaster Audigy SE 7.1, 24bit/96kHz, EAX3.0
Kabinet: Thermaltake Shark Black Windue
OS: Windows XP Prof.
PSU: LC-Power Silent Giant Green 550W 140mm

Burde jeg investere i en kraftigere PSU, eller blot et mere pålideligt mærke såsom NorthQ, Zalman eller Corsair?

En ven foreslog det også kunne være fordi pc'en prøver at udnytte alle ram'ene og al hukommelsen fra GPU'en men at XP kun tillader 4GB hukommelse i alt, der kunne være problemet?.. I så fald burde jeg jo skaffe Vista 64-bit.

Jeg har prøvet med Vista 32-bit og det er det samme problem, så det må næsten være en af de to?..
Avatar billede fr4gm3nt Nybegynder
30. september 2008 - 21:38 #1
Det er for resten ikke BSOD eller skærm frysning jeg får, computeren lukker bare ned, hvilket også er grunden til jeg tror det er PSU'en den er gal med.
Avatar billede nopsen Ekspert
30. september 2008 - 23:25 #2
de første 2 ting der umiddelbart slår mig, er enten ram fejl, eller for dårlig køling.
prøv at køre en mem test på dine ram, fejler de ikke noget, så prøv at pille den ene side af kabinettet og se om det hjælper, da det så vil tyde på at den bliver for varm, evt på grund af for dårlig blæser "flow" i kabinettet.
Avatar billede fr4gm3nt Nybegynder
01. oktober 2008 - 00:14 #3
Jeg har konstant åbent til kabinettet, har også prøvet bare at holde det lukket, og endda med en ventilator til at stå og blæse, det forekommer mig heller ikke umiddelbart særlig varmt når jeg selv mærker efter.

Så skulle jeg eventuelt investere i noget extra køling til GPU'en, men det ville være nitte at bruge penge på hvis det ikke er det, og så igen, det er vel altid godt med en ekstra sikring.

Men kan ram fejl forårsage at pc'en lukker ned?.. Jeg har haft ram problemer tidligere og der fik jeg bare en blå skærm, og det er kun krævende spil den har svært ved, eller hvis der sker for meget på én gang.. Kan sagtens spille spil som WC3, WoW og lignenden, men nyere spil er den ikke så glad for, og pc'en lukker ned mellem 10 - 30 min. inde i spillet.

Jeg vil selvfølgelig helst bruge udelukkelses metoden uden at skulle investere i alt muligt, men er jeg nødsaget til det må jeg jo pille lidt hist og her indtil den funker.
Avatar billede fr4gm3nt Nybegynder
01. oktober 2008 - 00:14 #4
Hvordan kører jeg for resten en memory test?.. :P
Avatar billede nopsen Ekspert
01. oktober 2008 - 00:31 #5
ram fejl kan sagtens resultere i en pludselig nedlukning.

følg evt brugeren haverslev´s vejledning i memtest her
http://www.eksperten.dk/spm/835970
Avatar billede fr4gm3nt Nybegynder
01. oktober 2008 - 00:36 #6
Kigger lige på det og vender tilbage senere :)
Avatar billede fr4gm3nt Nybegynder
13. oktober 2008 - 15:12 #7
Har testet det et par gange, og det ser ikke ud til at være ram fejl.
Så pt. er teorierne:

1. Kølings-problemer (GPU)
2. PSU-problemer (For svag eller dårlig strømforsyning)
3. Sofware problemer (Vista-/XP-32 bit kan ikke håndtere mere end 4GB ram, hvis grafikkortet prøver at udnytte al hukommelse men ikke kan, og lukker ned istedet)..

Hvilken lyder mest logisk?
Avatar billede nopsen Ekspert
14. oktober 2008 - 17:34 #8
hvis du har mulighed for at låne en psu, ville jeg prøve at skifte den først, dernæst med et andet grafikkort.
jeg tror ikke på softwarefejl, da fejlen er sket både med xp og vista, og du istedet for blå skærm eller genstart, får en direkte nedlukning.
Avatar billede fr4gm3nt Nybegynder
14. oktober 2008 - 17:37 #9
Jeg har desværre ikke mulighed for at låne en PSU, men har et gammelt grafikkort liggende et sted jeg kunne prøve, men det sker for det meste kun under krævende spil/situationer, og jeg tvivler på hvor meget det andet grafikkort kan klare.