Avatar billede lillholm Nybegynder
30. september 2008 - 20:24 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Batteriers interne modstand

Hvis jeg har 4 bilbatterier sat sammen i en parallel forbindelse(fx. 12V 200Ah). Hvor meget betyder den interne modstand i batteriet i forhold til hvor meget de vil aflade/oplade hinanden?

På det her punkt er jeg totalt blank.

Kan man afhjælpe dette problem ved at sætte en dioede(ensretter strømmen så den kun kan gå den ene vej) på plus inden de samles fra hver deres batteri?

Håber der er nogen kloge hoveder der kan gøre mig lidt klogere :)

På forhånd tak
Lasse
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
30. september 2008 - 20:57 #1
hej Lasse
Når udtrykket "Den interne modstand" bruges så diffust giver det ingen mening men jeg skal prøve at hjælpe dig. Måske er du stødt på udtrykket i forbindelse med en artikel.
Et batteri har principielt sin spænding fuldt ud til det afgår ved døden. For Blyakkumolatores vedkommende ca 1,2 volt. Men mellem batteriets EMK og udgangsterminalerne optræder der en modstand der vokser ved den kemiske omdannelse af batteriet. Over denne dannes et spændingsfald der er proportionalt med strømmen og den aktuelle modstand En konstant belastningsmodstand vil derfor få en lavere og lavere spænding hen over sig og dermed give anledning til en lavere strøm (der så igen giver anledning til et lavere indre spændingsfald)
med mindre et af batterierne er defekt har dette ingen som helst betydning ud over den totale udnyttelse.
Aflader du også alle fire batterier på samme tid kan du glemme alt.
Der findes så mange andre faktorer der skal tages med som forringer batteriet (omgivelsestemperatur afladningsgrad odv) Ketner har et udmærket datablad med forklaringer men som udgangspunkt almindelige gode bilakkumolatorer regn med at kapaciteten er ca den halve af hvad fabrikanten opgiver.
Dioderne kommer ind i billedet hvis du skal aflade ét batteri uden det andet.
Jeg brugte et til køleskab og skulle stadigvæk kunne starte bilen på det andet med et fladt køleskabsbatteri.
Nu ved jeg heller ikke hvordan du oplader batteriet men er det bil så sluger hver diode 0,6 volt og lader du i kæde vil det være et tab på min 1,8 volt og så bliver det sidste batteri aldrig opladet og afgår ved en snarlig død.
Brug i stedet Relæer i en sådan situation Relæspændingen kan du med en mekanikers hjælp tage fra hjælpespændingen på Dynamoen Så er der kun forbindelse batterierne imellem når motoren kører, Men husk det eer kodyle ladestrømme hvis et er afladet og et er fuldt opladet. I så fald skal der et noget mere kompliceret anlæg med begrænsermodstande til.
XJens
Avatar billede lillholm Nybegynder
01. oktober 2008 - 15:04 #2
Hej Jeb_ats

Det hjalp mig rigtig meget til at forstå :)

Jeg er blevet meget klogere.

Men det har ført til flere spørgsmål jeg håber du kan svare på.

I mit setup har jeg bare 4 bilbatterier sat sammen. De bliver ladet op med en lader der levere max. 40A ved 12v.

De vil hele tiden side sammen både under opladning og afladning.

Vil der være noget problem i det? Selv hvis batterierne er fra forskellige producenter og tilmed forskellig kapacitet?

"regn med at kapaciteten er ca den halve af hvad fabrikanten opgiver."
Det betyder at når jeg har et batteri hvor der står 60Ah så skal jeg kun regne med at kapaciteten er 30Ah? Er det korrekt forstået?

Kan der være nogen fordel i at ha en DC(10v)->DC(12v) adapter som slår til når strømmen ryger under 10 volt ???

Findes der nogen kurver på hvor man ca kan se sammenhængen af volt og kapacitet(procent)?

Jeg har lidt en teori om at når et batteri gaar under 10volt saa er det næsten så tæt på afladt som det kan være.
Avatar billede lillholm Nybegynder
01. oktober 2008 - 15:08 #3
og kom forresten lige med en svar istedet for en kommentar :)

Lige en tilføjelse til den der.
"De vil hele tiden side sammen både under opladning og afladning."

De sider også sammen når de hverken bliver opladt eller afladt og kan nogen gange stå i op til 7 dage efter opladning inden de bliver taget i brug.
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
01. oktober 2008 - 15:44 #4
Hej Lasse
Det er ikke så tit jeg skriver her men nu opdagede jeg at man kan flytte en prik
det være hermed gjort.
Vil der være noget problem i det? Selv hvis batterierne er fra forskellige producenter og tilmed forskellig kapacitet?
næ egentlig ikke MEN Det vil altid være det svageste batteri der bestemmer!

Ja det skal forstås at under visse omstændigheder kulde mv så har du max 30Ah til rådighed ved 60Ah

Jeg havde selv bygget en Comperator der slog fra når spændingen faldt til 7 volt  jeg kan ikke lige huske hvorfor 7 Jeg havde læst det et eller andet sted men måske havde ham der skrev det tallet fra G.T. Under alle omstændigheder Der var kun et spændingsinterval fra 12 til 7 volt = 5 volt at gøre godt med Det skal så ganges med strømmen men da min belastningsimpedans (*den modstand som min belastning modsvarer) var stort set konstant  kunne effektudtaget beregnes ved hjælp af nogle lidt indviklede differentialligninger. Men praksis overtrumfer altid teorien. Prøv systemet af ved at sætte nogle modstande på, som kan klare den effekt du aflader med se så hvor længe der går før du når 7 eller 10 volt regn det som tilnærmet liniær (læg 7% - 10% til) Men det hele afhænger jo som sagt af hvad du bruger det til og det har du vist ikke skrevet. (billygter kan bruges som belastningsmodstande sæt 4 i Parallel Du kan dæmpe/øge belastningen ved at skifte mellem kort/langt lys)
Kræver dit system at du har exakt 12 volt så må du have en DC-DC converter med konstantspændingsudgang.
Blyakkumolatorer har det altid bedst når de er fuldt opladede så hvis du blot ikke aflader dem er det intet problem at de står ubrugte i længere tid Dog anbefales en regenereringsopladning på nogle få 100 mA med jævne mellemrum
Xjens
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
01. oktober 2008 - 18:47 #5
Du kan ikke lade bil akkumolatorer med 12V du må nødvendigvis over 12V for at lade noget.
En generator lader med 14,4V som er det maks. fabrikanter anbefaler, fuldt opladet vil batteriet ubelastet ligge på 13,7V.
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
01. oktober 2008 - 18:49 #6
Der er forresten rigtigt med de 10V som minimum afladning. Herunder begynder batteriet at tage skade.
Avatar billede lillholm Nybegynder
17. marts 2009 - 18:34 #7
dunderfjert >>

Kan du ikke komme med et svar saa vi kan faa lukket spoergsmaalet..

Det er rigtig fin hjaelp du har givet mig.. jeg er saa smaat ved at ha bygget mit lille projekt faerdig :)
Avatar billede lillholm Nybegynder
02. september 2009 - 15:41 #8
Nu bliver det lukket :)