Avatar billede skovbjerg Nybegynder
30. september 2008 - 16:55 Der er 6 kommentarer

Ydelse på grafikkort

Hvordan er det muligt at se hvor meget ens grafikkort arbejder. Er der en Task Manager for grafikprocessoren ligesom der er for CPU en, hvor man kan se procent belastning. Jeg er nemlig i tvivl om det er min processor, eller mit grafikkort som bremser mig.
Avatar billede simlau Nybegynder
30. september 2008 - 17:34 #1
Hvis du beskriver dit hardware og hvad for nogle problemer du har er det meget nemmere at hjælpe dig.

/simlau
Avatar billede skovbjerg Nybegynder
30. september 2008 - 19:12 #2
Det er en HP NW9440 mobile workstation med et Nvidia Quadro FX1500 grafikkort. PC`en kører OK, jeg bruger den til Inventor 2009 (3D cad). Men jeg sidder nogle gange og skal vente på den, men jeg synes ikke at CPU´en bruger 100% mens jeg venter. Derfor har jeg en fornemmelse af, at det er grafikkortet jeg venter på, men jeg er ikke sikker.

MVH

Jan
Avatar billede Jensen DK Novice
01. oktober 2008 - 06:56 #3
Hvad med ram, hvor mange ram har du i PCen?
Avatar billede simlau Nybegynder
01. oktober 2008 - 09:51 #4
Hej Jan

Da det er en bærbar, kan det også nemt være fx harddisken der er langsom. Du kan ikke forvente at din cpu burger 100% når den arbejder, den skal jo "have" dataen inden den kan regne på den. Så en kombination af langsom harddisk og for lidt ram kan også gøre den langsom.

Du sidder med en computer der koster 15k+ og har et 512 mb gfx, så tror ikke på du kan få mere ydelse ud af den bærbar end du har pt.

Desuden mener jeg det er forkert at bruge en laptop til 3d arbejde, du for aldrig en lige så god ydelse som på en stationær. Køb dig en potent quadcore med 8gb ram og et nyt Firepro eller Quadro gfx, og nogle hurtige diske i raid, så kan vi begynde at snakke om en maskine til at lave 3d arbejde på, hvor du ikke skal vente på samme måde.

Hvis du kun har 2 gb og en 5400 rpm's harddisk kan det nok godt hjælp at skifte til 4 gb og en 7200 rpm's disk  eller SSD. Du kan alligevel ikke skifte cpu eller gfx da det er en bærbar, så hvis det er der du har problemer med ikke at have ydelse nok, er den eneste mulighed at købe en ny.

Hilsen Simlau
Avatar billede skovbjerg Nybegynder
01. oktober 2008 - 14:06 #5
Hej Simlau

Tak for svaret.

Jeg kører med 4 GB ram, og jeg har nu prøvet at opdatere alt hvad der opdateres kan, for at se om det giver fart. Alternativt har jeg også overvejet som du skriver at skifte til en stationær og Vista 64 Bit. Men det er ikke bare lige at gøre, da workstations i den ende har så mange forskellige valg, at jeg synes det er svært, at sætte de rigtige komponenter sammen.

MVH

Jan
Avatar billede simlau Nybegynder
01. oktober 2008 - 15:02 #6
Hej Jan

Det var så lidt.

Du kan bare oprette en tråd så skal vi nok finde en workstation der passer til dine behov.

Hilsen simlau