27. september 2008 - 22:41 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Installere Win98 efter XP uden floppy drev

Hej,

Jeg vil gerne installere Windows 98 på en partition af en harddrev, hvor der er XP installeret i forvejen. Jeg har det hele klar: En partition formateret i FAT32 i starten af drevet, installations-CDer, osv. Det eneste er... Der er ingen floppy drev i PCen og alle de vejledninger jeg har set går ud fra det (fx
http://www.petri.co.il/install_windows_98_after_windows_xp.htm). Hvad gør jeg nu?
Avatar billede rebecca Novice
27. september 2008 - 23:31 #1
Hvis du har lidt teknisk snilde kan du prøve at lave en cd til formålet se her hvordan >>> http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/bootcd/index.htm
Avatar billede rebecca Novice
27. september 2008 - 23:51 #2
Avatar billede peet-49 Novice
28. september 2008 - 09:14 #3
www.bootdisk.com, der ligger en win98 startdiskette.
28. september 2008 - 09:55 #4
Tak, tak.

Hvis jeg følger petri-IT's vejledning skal jeg kunne styre indholdet af boot-CD-Rommen, så der er Bjarne Duelunds vejledning nok mest brugbar. Spørgsmålet er, om jeg slavisk skal følge petri-IT's vejledning eller bare kan installere Win98 fra installations-CD'en og derefter reparere bootsektoren vha. XP's installations-CD?

Jeg vil nødigt ødelægge noget, derfor er jeg meget forsigtig...
Avatar billede peet-49 Novice
28. september 2008 - 10:00 #5
Det nyeste operativsystem, skal altid indstalleres sidst.
Avatar billede jhkl Nybegynder
28. september 2008 - 10:45 #6
Mht at installere nyeste til sidste, så skal man vel bare udføre lidt manuelt arbejde, hvis man er nødt til at gøre det i omvendt rækkefølge.
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. september 2008 - 12:13 #7
Win98 cd-rommer er bootbare, så det er bare at boote på den så installerer du windows.
28. september 2008 - 13:01 #8
Jeg er klar over, at, når man installere 98 efter XP, skal man lave nogle fiksfakerier. Det er jo det der blev beskrevet i linket (http://www.petri.co.il/install_windows_98_after_windows_xp.htm). Problemet er bare, at det kræver at man laver nogle specielle filer og lægger dem på en windows start diskette. Så kan jeg jo ikke bruge en færdig bootdisk på CD-ROM, som man ikk kan ændre i. Derfor er nu mest interesseret i den løsning som rebecca foreslår.

Spørgsmålet er så, om det er den eneste måde at gøre det på. Eller kan det gøres på en anden måde, der ikke kræver bootdiskette? Kan man fx bare installere win98, og så brug XP installationen til at reparere bootsektoren? Og hvordan?

Noget andet: Var der ikke også noget med, at man skal sætte den partition, hvor man vil installere WIN98 på til at være aktiv inden man starter installationen?
12. oktober 2009 - 14:04 #9
Nå nu lukker jeg den her altså...