Avatar billede Rune Sommer Mester
26. september 2008 - 23:13 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Installering af XP fra USB-pen?

Hej.

Jeg har to computere uden CD-drev (Ibm ThinkPad X40 og en Dell X1). Jeg er bange for, hvis der kommer for meget skidt i maskineriet, at jeg bliver nødt til at re-installere enten WindowsXP eller Linux Ubuntu. Det kan jeg bare ikke finde ud af at gøre, uden et CD-drev tilknyttet.

Derfor er mit spørgsmål: Kan man lave en boot-bar USB-stick hvor jeg kan installere enten WindowsXP eller Ubuntu 8.04 så det fungerer på præcis samme måde som med et CD-drev?

Hvis ja, hvordan??
Avatar billede coderdk Praktikant
27. september 2008 - 00:26 #1
Avatar billede Rune Sommer Mester
27. september 2008 - 00:55 #2
Er i gang med at teste linket :)

Vender tilbage med point om en lille uges tid - såfremt der er sucess (hvilket jeg kraftigt antager der er).

Men super mange tak indtil videre. :D
Avatar billede Jensen DK Novice
27. september 2008 - 09:13 #3
Her er en vejledning på Dansk.
http://www.helgec.dk/xp_fra_usb.html
Avatar billede pimanx Nybegynder
27. september 2008 - 09:43 #4
Og her er en vejledning til Ubuntu fra USB:

https://help.ubuntu.com/community/Installation/FromUSBStick
Avatar billede Rune Sommer Mester
27. september 2008 - 10:54 #5
Oho. Nu skal jeg både teste XP og Ubuntu install. fra USB-key.
Det bliver ski da spændende og se, om jeg kan få det til at fungere. Som nævnt, vender jeg tilbage med points i slutningen af næste uge når jeg har fået testet det hele.

Mvh. Thorun
Avatar billede Jensen DK Novice
27. september 2008 - 12:40 #6
Du skal lige være sikker på at den kan boote fra USB.
Avatar billede Rune Sommer Mester
30. september 2008 - 00:09 #7
Jeg har forsøgt det første link og har læst om en masse andre metoder. Desværre kan jeg ikke efter gentagne forsøg, få det til at virke. Jeg får 4 fejl med det der BartPE-program hvorefter det stopper med at lave min boot-iso. Jeg har også læst om andre metoder hvor man ikke installerer Windows direkte fra USB-pennen, men blot booter på den, kopierer installationsfilerne over og så booter derfra i stedet for. Ikke den optimale løsning synes jeg, men måske noget jeg kan hitte ud af.

Jeg har også læst om at lave en linux-boot, men det ser lidt mere avanceret ud end jeg er parat til at rode med pt.

Hvorfor kan man ikke blot købe en WinXP på USB-stick i stedet for kun at kunne programmet på CD?!
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2008 - 06:52 #8
Avatar billede Jensen DK Novice
30. september 2008 - 06:57 #9
Har ikke prøvet men hvis man kan boote fra USB så kan man vel bare kopire ISO filen over på en USB key.
Du kan lave ISO filen med Nlite og samtidig få SP3 flettet ind samtidig.
http://translate.google.dk/translate?hl=da&sl=en&u=http://www.technipages.com/slipstream-windows-xp3-cd.html&sa=X&oi=translate&resnum=5&ct=result&prev=/search%3Fq%3Dslipstream%2Bxp%2Bpro%2Bsp3%26hl%3Dda%26sa%3DG
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2008 - 07:37 #10
Du kan finde en let men farlig anvisning på http://helgec.dk/xp_fra_usb.html
Avatar billede Rune Sommer Mester
30. september 2008 - 12:27 #11
helgec - der er vist et andet link som silbidor har givet mig til den samme side som du også beskriver (den farlige side). Jeg har valgt at springe over den, da jeg ikke synes det lyder rart at få en virus-lignende genstand med en frisk installation af winxp.

Er i gang med at læse dit første link igennem og prøver muligvis også med nlite. (synes blot jeg har læst noget om at under win-installationen, så deaktiverer windows USB-portene hvorfor installationen går i stå. Også selvom man har bootet fra usb. Det er vist derfor man skal have kopieret nogle filer fra WinServer2003 over - som beskrevet i "Vandomburg"'s guide.
Avatar billede Rune Sommer Mester
08. oktober 2008 - 10:45 #12
Er ikke nået videre i mine tests. Har ikke givet op, men har mistet modet lidt da jeg ikke kan få skidtet til at virke med det jeg har prøvet.
Tror løsningen kan være:

1. købe et par nye USB-penne på 1GB og teste om der er forskel.

2. Høre, om nogen af jer andre har en funktionel USB-installationspen (Helst XP-home DK (den har jeg en lovlig serial til)) jeg kan købe.
Det er snart kritisk da min computer begynder at lave BSOD efter en reboot (ikke systematisk.

3. Finder ud af hvordan og om man kan installere en computer fra bunden af via netværket?! (selvom jeg tror dette er ganske meget sværere).
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2008 - 10:54 #13
Hvis du følger anvisningen på http://www.eksperten.dk/spm/836559 så virker det altså ellers kontakt mig via min e-mail
Avatar billede Rune Sommer Mester
14. oktober 2008 - 04:52 #14
Så lykkedes det endelig at få lavet en boot-bar Windows XP installations USB-key efter adskillige forsøg.

7 af 10 guides henviser til BartPE systemet til at lave en bootbar USB-key med og den sidste 3/10 af guidesene bruger lidt forskellige metoder: HP-format-tool, USB_MultiBoot, BePe, osv. Der iblandt findes også muligheden for at lave en simpel boot-bar USB-key med windows-filerne på hvor man så i DOS skal kopiere filerne over på HD'en og så installere Windows derfra. (Ikke helt sådan en løsning jeg søgte, men god at vide hvis det en dag brænder på).

Jeg har fulgt denne
http://www.boot-land.net/forums/index.php?showtopic=4900
guide (efter 3 forsøg) og fået det til at fungere. Der er altid noget man ikke helt forstår, men jeg fik prøvet mig frem og fik til sidst hul igennem.

Jeg synes alle herinde har været med til at give gode bud og links til guides.

En detalje til mig selv (og måske andre) er:
Jeg brugte: PeToUSB - og formaterede i FAT16
Jeg indstatede alle info på forhånd.
Jeg bootde op på USB-keyen 3 gange hvorefter installationen var fuldført. 1. gang skal man trykke 1. Anden gang skal man trykke 2 og tredje gang man booter op på USB-keyen skal man trykke 3.
Derved bliver man fint guidet igennem en almindelig installation som den ville se ud fra CD.

Dem der er interesserede i points lægger blot et svar. Så skal jeg dele rundhåndet ud.
Avatar billede Rune Sommer Mester
30. juli 2009 - 20:35 #15
Der er stadig ingen der har gjort krav på pointsene. En uges tid mere, så lukkes tråden og jeg løber selv med hele gevinsten.
Avatar billede Jensen DK Novice
31. juli 2009 - 06:17 #16
Du kan da godt få et svar fra mig, kan kun sige, at det er første gang siden 30-09-2008 at jeg får mail om denne tråd.