Avatar billede heramir Nybegynder
20. september 2008 - 21:55 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Sletning af partition i XP

Hejsa

Jeg har lige købt en MSI U100 laptop med Windows XP præinstalleret. Der er 2 partitioner, men på den ene er der ingenting overhovedet. Så hvordan kan man slette den partition, så den anden partition får det antal gigabyte den partition som der intet er på?? Findes der en nem måde at løse dette problem på??

Mvh Heramir
Avatar billede pazau Nybegynder
20. september 2008 - 22:15 #1
Det kan du ved hjælp af en Windows CD. Og for at kunne fjerne partitionen, skal du formatere harddisken.
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. september 2008 - 22:25 #2
jeg tror det er en recovery partition! .... Det giver ingen mening at lavere en computer med 2 partiotioner....
Avatar billede jhkl Nybegynder
20. september 2008 - 22:27 #3
Hvorfor skulle det ikke give mening? Det har jeg da i hvert fald set før
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. september 2008 - 22:29 #4
http://compreviews.about.com/od/netbooks/gr/MSIWindU100.htm

"Because the OS requires a bit more than Linux versions, MSI includes an 80GB hard drive to store the user partition along with a recovery partition."
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. september 2008 - 22:30 #5
Ja det giver menung hvis den nee partition er en recovery partition....
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. september 2008 - 22:30 #6
I må finde jer i stavefejl for IE ( Beta 2 viser ikke tekst på skærmen når men skriver herinde...
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. september 2008 - 22:31 #7
IE8 Beta 2 skuklle der ståå...
Avatar billede jhkl Nybegynder
20. september 2008 - 22:31 #8
Jeg sidder her med en acer, 80 GB harddisk, som blev leveret med 40GB til OS, og 40GB til data
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. september 2008 - 22:33 #9
Det er da godt for Acer, de sådan skal bestemme om foilk vik have flere partitioner foor dem :)

Syntes stadig et er pjat...
Avatar billede jhkl Nybegynder
20. september 2008 - 22:36 #10
Når han siger der ikke er noget på den, så formoder jeg han kan se den i stifinder - og det kan man ikke med en recovery partition
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. september 2008 - 22:36 #11
Lige min pointe...
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. september 2008 - 22:37 #12
MaMan kan for det meste se en recovery partition i stifinder, men den vil se tom ud...
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. september 2008 - 22:37 #13
MaMan ( Man kan
Avatar billede langbein Nybegynder
20. september 2008 - 22:47 #14
Jeg setter alltod opp mine XP pc med 2 partisjoner. Partisjon A setter jeg opp med systemfilene. Partisjon B setter jeg i første omgang helt tom. Jeg forrmaterer den så for så å bruke den til lagring av alle data. Grunnen til dette er at når Windows med tid og stunder må installeres på nytt, så igger alle datane på den ekstra partisjon slik at ingen ting går tapt.

Det kan være to altenative grunner tio en ekstra partisjon. Den ene er at det er en data partisjon. Det annet er at det er en system resque partisjon. Hvis den ekstra partisjon er en datapartisjon vil den typisk være større enn 20 GB. Hvis det er en system resque partisjon så vil den være mindre enn 10 GB.

Slik som jeg setter opp PC'ene så lager jeg en stor kombinert data og resque partisjon, og så legger jeg en ekstra resque image under en directory /backup på data partisjonen. Har ikke sett noen leverandører som gjør det på akkurat denne måten, men jeg synes dette er praktisk.

Det finnes noe programmer, for eksempel partision Magic som kan dette med å slå sammen eksisterende partiisjoner, men jeg anbefaler det ikke. Man ødelegger hurtig installasjonen slik at det hele må installeres på nytt, hvis man ikke har den rette treningen med dette.

Hvis det er kun en lille partosjon som ikke er i btuk, da er dette typisk en system restore partisjon, og da er det ikke så smart å slette eller å formatere denne. Se på menyen under booting. På noen pc'er så kan man komme inn på system restore menyen ved å trykke en av F knappene under booting.
Avatar billede pazau Nybegynder
20. september 2008 - 23:58 #15
Jeg har en HP Pavilion Entertainment Notebook PC, 160GB Harddisk, 142GB til OS, resten til Recovery Data.
Avatar billede osigaard Nybegynder
21. september 2008 - 01:55 #16
jhkl
Vedr. 20/09-2008 22:36:30
Kommer det helt an på, hvilken computer der er tale om.
På Acer kan du ikke se Recoverypartion i Stifinder.
På HP Pavilion ligger Recovery på D:drevet og kan også ses i Stifinder
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2008 - 07:36 #17
1) Jeg vil helt klart anbefale dig at beholde de 2 partitioner det er der rigtig meget logik i
2) Løsningen på dit spørgsmål - højreklik "Denne computer" -> Administrer -> Diskadministration -> Højreklik på den ønskede partition -> slet partition og herefter kan du udvide den tiloversblevne med f.eks. www.helgec.dk/gparted.html
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. september 2008 - 11:49 #18
helgec - han skal altså ikke slette noget som helst...
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2008 - 12:42 #19
Nå OK! så har jeg nok misforstået noget
Avatar billede corleonedk Nybegynder
21. september 2008 - 13:04 #20
Lige til John stigers..Dit IE8 problem løser du ved at få den til at vise eksperten.dk i compatibility view :)
Avatar billede jhkl Nybegynder
21. september 2008 - 13:08 #21
Lidt googling:

U100 kommer med tre partitioner: recovery, os, data

recovery partitionen er en ESIA partition, og kan derfor kun ses i diskhåndtering.
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. september 2008 - 13:20 #22
Hmmm...
Mener bestemt ikke at en U100 skal komme med mere end 1 synlig partition, men jeg kan jo tage fejl..

Kontakter lige min kontakt ved MSI imorgen.
Avatar billede jhkl Nybegynder
21. september 2008 - 13:28 #23
hvis heramir kommer på igen, kan vi jo lige høre hvordan disken ser ud i hans diskhåndtering
Avatar billede heramir Nybegynder
22. september 2008 - 14:11 #24
Ved "Denne computer" -> Administrer -> Diskadministration" er der 3 partitioner. 1 til recovery(den kan kun ses igennem Diskadministration), 1 til styresystem og til sidst en partition, der bare er der...uden der er noget på. Derfor vil jeg gerne have den slettet. Og angående det med back-up. Tja, har jeg både en ekstern harddisk, som jeg laver back-up på en eller 2 gange om ugen og en stationær computer med 1 terabyte. Så det er ikke et problem. Den partition som jeg gerne vil have slettet nupper omkring 70gb af min harddisk, hvilket er ret meget efter min mening. Er det muligt igennem Diskhåndtering at få de 2 partitioner samlet i en(og lade recovery-partitionen blive som den er)?? Desuden medfulgte der en recovery cd, så det er ikke et problem at få geninstalleret styresystemet hvis det en dag går galt.
Avatar billede Slettet bruger
22. september 2008 - 14:44 #25
Du fik jo løsningen 21/09-2008 07:36:31
Avatar billede heramir Nybegynder
22. september 2008 - 15:06 #26
Har set din guide, helgc. Men ærlig talt er jeg en smule forvirret over første del af guiden. Gparted...er det ikke et linux program??? I så fald, kan det så ikke kun køre i Linux?? Problemet er at jeg kun køre Win XP, og i så fald at GParted kun er et Linux program, er jeg på den. Kan du måske opremse en måde, hvor jeg kan få Gparted til at fungerer under Win Xp hvis det da er muligt??
Avatar billede Slettet bruger
22. september 2008 - 15:13 #27
Problemet opstår ved at du er blevet guidet lidt forkert og det er min fejl, se www.helgec.dk/livecd.html så tror jeg du kan forstå fremgangsmåden
Avatar billede heramir Nybegynder
24. september 2008 - 21:00 #28
Fandt ud af det...kunne igennem den medfølgende Recovery CD vælge hvor mange partitioner der skulle være, og valgte så kun at der skulle være en enkelt...men mange tak for de mange svar. Skal lige finde ud af hvem der skal have point:D