Avatar billede sporgejorgenk Nybegynder
19. september 2008 - 19:34 Der er 31 kommentarer

Min computer slukker efter 5 sek

Hejsa jeg har skilt min computer ad. Og har prøvet og samle den igen men når jeg tænde den slukker den efter 5 sek ?? Nolge der ved hvorfor eller kunne komme med nogle ideer til hvad det er ??

Hilsen sporge
Avatar billede fastwrite Nybegynder
19. september 2008 - 19:39 #1
Slukker sådan helt - eller går den i konstant genstart? Prøv at fjerne hardwaren en efter en... det kunne også være din RAM klodser der ikke sidder rigtigt i maskinen. Prøv at tjekke efter at det hele sidder som det skal.
Avatar billede sporgejorgenk Nybegynder
19. september 2008 - 20:07 #2
Den slukker helt ?? Help
Avatar billede fastwrite Nybegynder
19. september 2008 - 22:30 #3
Har du prøvet med en anden strømforsyning? Har du prøvet at fjerne rammen, for at se om den holder sig tændt, når du tænder igen?

Prøv at pil enhederne fra - harddisk, grafikkort, lydkort (hvis det ikke er onboard), ram. Pil et ad gange af maskinen - tænd, se om der sker noget. Sluk pc. Fjern det næste stykke hardware etc.
Avatar billede Slettet bruger
19. september 2008 - 23:17 #4
og så lige klassikeren - bruger grafikkortet ekstra strøm og du har glemt et ekstra stik.
Avatar billede Jensen DK Novice
20. september 2008 - 09:12 #5
Er det 4 benede stik som sidder nær CPU monteret?
Avatar billede sporgejorgenk Nybegynder
20. september 2008 - 14:08 #6
Fastwrite: Nej ikke endu men prøver i aften.

Treatmenice: Er der ikke.

Silbidor: Har jeg tilsluttet.

Til jer alle: Ligger billeder ind i aften hvad jeg har og hvordan jeg tilslutter du fleste ting.:D
Avatar billede Jensen DK Novice
20. september 2008 - 14:35 #7
Det var om du havde glemt det 4 benede stik.
Avatar billede aaberg Nybegynder
20. september 2008 - 15:16 #8
Jeg har en gang ødelagt en bærbar da jeg skulle sætte en ekstra ramblok i. Det viste sig at jeg var statisk opladet. Den opførte sig præcist som det du beskriver. Der var desværre ikke noget at gøre. Jeg håber ikke for dig, at du har samme problem. Men det kunne godt tyde på at der er noget på computeren der er ødelagt.
Avatar billede sporgejorgenk Nybegynder
20. september 2008 - 16:53 #9
aaberg hvsi du skulle gætte hvad tror du saa der er ødelagt ??
Og hvis jeg rør en radiator er jeg så ordenligt statisk afladet ?
Avatar billede sporgejorgenk Nybegynder
20. september 2008 - 18:15 #10
Hej igen. nu tænder den og slukker hurtigt og min cpu lugter ?? Kunne det tyde på at den har en finger med i spillet ??
Avatar billede djras Nybegynder
20. september 2008 - 21:58 #11
Måske er der for meget kølepasta mellem CPU og køler. Prøv at fjerne det meste.
Jeg har haft samme problem,og løste det på denne måde.
Avatar billede sporgejorgenk Nybegynder
20. september 2008 - 22:10 #12
Hejsa tror ikke der er kølepasta på min cpu eller skal der være det ??
Avatar billede Jensen DK Novice
21. september 2008 - 06:58 #13
Der skal være kølepasta mellem køleklodsen og din CPU et ganske tyndt lag, det gamle kølepasta skal renses helt væk først.
Avatar billede aaberg Nybegynder
21. september 2008 - 12:08 #14
Hvis kølingen ikke er i orden, kan det sagtens forklare dit problem, da cpu'en slår sig selv af hvis den bliver for varm, for at den ikke skal blive ødelagt.
Avatar billede sporgejorgenk Nybegynder
21. september 2008 - 20:34 #15
er der en måde at ungå total statisk elektricitet?? HVis jeg sidder ved siden af en radiator hele vejen igennem?? eller rører den hver 30 sekund???
Eller hvad skal jeg gøre
Avatar billede Jensen DK Novice
21. september 2008 - 20:45 #16
Du skal bare rører ved computeren og radiatoren samtidig en gang imellem.
Avatar billede sporgejorgenk Nybegynder
21. september 2008 - 20:53 #17
hjælper det at tage handskeR/Gummihandsker på ?
Avatar billede Jensen DK Novice
21. september 2008 - 21:27 #18
Aner det ikke.
Avatar billede aaberg Nybegynder
22. september 2008 - 08:19 #19
Det hjælper ikke at tage plastikhandske på. Den kan også blive statisk opladet. Bare tænk på en ballon du stryger på blusen, og derefter kan hænge på væggen. Dette er pga statisk elektricitet, og den er jo lavet af plastik/gummi!

Du skal sørge for at være ens opladet som computeren hele tiden. For at blive ens opladet som computeren, skal du bare røre ved kabinettet. Problemet er, at kommer du til at røre ved noget andet elektrisk (f.eks. skærmen), eller noget som har sit eget potentiale (f.eks. en radiator), så er du pludselig ikke ens opladet som computeren. I mange computerbutikker kan man købe ledning, som man sætter på fingeren i den ene ende og kabinettet i den anden ende. Så "rører" du hele tiden ved kabinettet. Derudover kan man købe antistatiske hansker, som kan være en god indvistering, hvis man tit roder med computeren.

Ellers nogle råd. Undgå at rode med computeren på knastørre dage, hvor solen skinner. Tør luft gør at du bliver nemmere opladet. Det er derfor man altid får stød af bilen om sommeren. Så, en dag det regner, er der meget større risiko for at computeren overlever.
Avatar billede Jensen DK Novice
22. september 2008 - 10:11 #20
Det bliver gjort værre end det er, efter det aaberg cc skriver så er det næsten umuligt at rører ved noget indeni dyret.
Avatar billede aaberg Nybegynder
22. september 2008 - 11:53 #21
silbidor: Det er ikke ualmindeligt at komponenter bliver ødelagt af statisk elekrisitet. Hvis du tager dine forholdsregler, og tænker lidt over hvad du gør, så går det for det meste godt. Men det er ikke uden grund at garantien forsvinder på din computer, når du åbner den og roder med den selv!
Avatar billede Jensen DK Novice
22. september 2008 - 12:50 #22
Jeg har repareret PC i 10 år og ved godt at man skal passe på, men både livrem og seler har jeg aldrig haft brug for.
Avatar billede aaberg Nybegynder
22. september 2008 - 13:26 #23
De fleste komponenter er rimeligt solide, så man skal være forholdsvis uheldig for at ødelægge noget. Men jeg har selv ødelagt en bærbar computer, da jeg skulle sætte en ekstra ramblok i, fordi jeg var uforsigtig. Og det kunne jo tyde på at sporgejorgenk måske nu er i en lignende situation.

Men jeg håber da ikke at jeg får det til at lyde værre end det er! Det er i hvert fald ikke meningen. Hvis man er forsigtig, går det for det meste fint. Også uden antistatiske handsker.
Avatar billede djras Nybegynder
22. september 2008 - 19:05 #24
Hallo...
Hvordan gik det? Jeg er stadig overbevist om at det handler om kølepasta,på
den ene eller anden måde.
Avatar billede Slettet bruger
22. september 2008 - 20:18 #25
cpu er måske stået af.

bare en anelse
Avatar billede fastwrite Nybegynder
22. september 2008 - 22:53 #26
silbidor - ja, jeg har også ordnet PC'er de sidste 20 år, og har aldrig oplevet problemer med statisk. Dog hvis jeg sidder ved en 100.000 kroners server, har jeg et armbånd med et krokodillenæb jeg sætter på enten en radiator eller andet der kan aflade.

spørgejørgen - har du fået ordnet dit problem? For hvis det er din CPU der lugter, så prøv at følge rådet med pasta. Ring til en computerforretning og sig at du skal bruge kølepasta til en CPU. Der følger en tube med hvor der er nok til flere CPU'er - husk det skal kun være et meget tyndt lag, og husk først at fjerne evt. andet pasta.

Og sørg endelig for at sætte CPU'en rigtig på plads igen. Den skal nærmest falde ned af sig selv, og bagefter sætter du køleren på.
Avatar billede sporgejorgenk Nybegynder
23. september 2008 - 07:10 #27
Hej har været ude og købe et nyt bundkort, cpu, cpu køler, ram. Så nu vil jeg prøve igen nogle foreslag inden jeg begynder ??
Avatar billede Jensen DK Novice
23. september 2008 - 08:28 #28
Husk nu kølepasta mellem CPU og køleklods.
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2008 - 08:38 #29
Avatar billede Jensen DK Novice
27. januar 2009 - 08:27 #30
Hvad er det endt med? er der nogen som skal have point?
Avatar billede Slettet bruger
14. december 2011 - 08:43 #31
var det løsningen