Avatar billede nph12 Nybegynder
17. september 2008 - 19:17 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

PS2 spil på en PS3?

Hej
Jeg har lige købt en PS3 80 GB. Er det rigtigt, at man ikke kan spille PS2 spil på PS3? Jeg kan godt spille PS1 på min PS3.

Hvorfor kan man ikke spille PS2 på en PS3? Er det noget man vil kunne komme til med tiden (opdateringer til PS3)?
Avatar billede aaberg Nybegynder
17. september 2008 - 19:29 #1
Det er helt rigtigt at PS2 spil ikke virker på en PS3. Den indeholder en PS1 simulator (eller hvad sådan noget hedder(Software)). Det er derfor at PS1 spillene virker. Så vidt jeg ved kom de første udgaver af PS3 med en PS2 chip installeret i tillæg til PS3 CPU'en, men da Sony brugte flere penge på produktionen af maskinerne end de kostet, var det noget af det de sparede væk.

Men, du kan læse mere om det her. Der står noget under overskriften "Retail configurations"
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. september 2008 - 19:35 #2
Hvor kan man læse???
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. september 2008 - 19:35 #3
:D
Avatar billede nph12 Nybegynder
17. september 2008 - 21:31 #4
Mange tak for svaret. Nej, jeg kan ikke læse din henvisning.

Som forbruger er det bare ikke en OK løsning, som Sony har lavet. Er der nogen som ved, om det bliver understøttet med en Firmware opdatering (Software emulator)?
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. september 2008 - 21:43 #5
Nej, der kommer ingen firmware opdatering fra Sony der gør at flere PS2 spil kan spilles på en PS3.
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. september 2008 - 21:47 #6
Her kan du se hvilke PS One og PS2 spil der er kompatible med PS3: http://www.ps3comp.com/view.asp
Avatar billede aaberg Nybegynder
18. september 2008 - 07:46 #7
Doh, jeg glemte linket!:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ps3
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
18. september 2008 - 10:22 #8
Det er åbenbart blevet lidt en ny trend, med at tingene ikke er bagud kompatible som man insisterede meget på tidligere.
Vista er jo heller ikke Bagud kompatibel.

Producenterne forklarer sig med at hvis de skal se bagud hvergang de udvikler nyt så sætter det store begrænsninger i det nye, og prisen stiger.

Iøvrigt så undrer det mig at du farede ud og købte en PS3 uden overhovedet at have opdaget/undersøgt om den kunnne køre dine gamle spil.
Avatar billede nph12 Nybegynder
18. september 2008 - 21:25 #9
"Iøvrigt så undrer det mig at du farede ud og købte en PS3 uden overhovedet at have opdaget/undersøgt om den kunnne køre dine gamle spil."

Det er ikke ligefrem noget Sony reklamerer med, at den nye PS3 ikke understøtter PS2 spil. Det gjorde den tidlige PS3 model understøttede PS2 spil. Nej, jeg har ikke undersøgt om PS3 understøttede PS2 spil. Det gik jeg udfra den gjorde.

Jeg har kun et PS2 spil, som jeg har købt efter jeg har købt min PS3, så problemet er ikke så stort. Jeg undrer mig bare, at PS3 ikke understøtter PS2 spil.
Avatar billede aaberg Nybegynder
19. september 2008 - 07:31 #10
nph12: Du er ikke den første der er blevet skuffet. Hvis man søger lidt på google, finder man mange som er irriterede over dette. Der burde stå et stort WARNING skilt på pakken "WARNING, you cannot play PS2 games on this machine!"
Avatar billede nph12 Nybegynder
19. september 2008 - 08:19 #11
aaberg_cc: Det havde været fair med et sådan Warning skilt.

OK. Jeg glæder mig over, at jeg kan spille mine gamle PS one spil og til, at jeg får købt nogle nye PS3 spil.

Hvorfor kan man spille SP1, men ikke PS2 på PS3? Er det teknik eller penge? PS3 med 60 GB understøtter da PS2 spil? Men PS3 med 80 GB gør ikke.
Avatar billede aaberg Nybegynder
19. september 2008 - 09:17 #12
PS1 spil virker, fordi den har en SP1 emulator installeret. En SP1 emulator er et program som opsnapper alle kommandoer som sendes fra et SP1 spil, og oversætter dem til noget en SP3 forstår. Dette kræver dog en masse processorkraft, derfor vil et SP1 spil nok kræve lige så meget af SP3 processoren, som et gennemsnitlig SP3 spil! Desværre er en SP3 ikke kraftig nok til at kunne køre en SP2 emulator. For at få SP2 spil til at virke, må hardwaren i maskinen understøtte dem. I de første udgaver af SP3 havde de noget hardware i maskinen, som gjorde at mange SP2 spil virkede. Sony blev dog nød til at sælge disse maskiner med underskud. Derfor har de fjernet denne hardware i de nyere udgaver, for at undgå at måtte sætte prisen op.
Avatar billede nph12 Nybegynder
19. september 2008 - 10:20 #13
aaberg_cc>> Mange tak for dit svar.

Det er helt sikkert, at der ikke kommer en Software emulator til PS3, så man kan køre PS2 spil?
Avatar billede aaberg Nybegynder
19. september 2008 - 11:37 #14
nph12: Jeg aner ikke om der kommer noget til playstation. Der findes emulatorere til PC, så måske det kommer til PlayStation en gang!

Herunder er der et link jeg fandt, til nogle ps2 emulatorere til PC.
http://www.emulator-zone.com/doc.php/ps2/
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. september 2008 - 20:23 #15
Kommentar: nph12
19/09-2008 10:20:51 aaberg_cc>> Mange tak for dit svar.

Det er helt sikkert, at der ikke kommer en Software emulator til PS3, så man kan køre PS2 spil?

Ja!