Avatar billede jtofte Nybegynder
17. september 2008 - 10:54 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Matematik program Linux

Hej

Er det nogen der kender et godt program til at løse differential ligninger, integraler, differentiere. Det skal kunne gøre det analytisk, men det gør ikke noget at det også kan numerisk.

Programmet skal bruges på min minibærbar, jeg bruger Matlab på min hoved computer, men min bærbar har ikke kræfter nok til det.

jeg bruger xubuntu på den.
Avatar billede langbein Nybegynder
17. september 2008 - 16:21 #1
Jeg har en TI-89 kalkulator i virkeligheten som kan utføre integrasjon og derivasjon i alle varianter og på en meget bra måte.

Til denne så har jeg også en Windows emulator, slik at jeg kan kjøre en slags virtuell kalkulator under Windows XP.

http://mathematics.mc.maricopa.edu/seims/TI-Emulator.htm

Jeg har aldri testet det ut under Linux, men jeg googlet litt og fant fram til en link for en tilsvarende Linux basert TI-89 emulator.

http://lpg.ticalc.org/prj_tiemu/

Hvis du tester den kan du legge et par ord om hvordan det eventuelt fungerte ?!
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2008 - 19:49 #2
Gnumeric
Den kan du installere i openSUSE fra Yast. Har ingen ide om det kan lade sig gøre i ubuntu
Avatar billede langbein Nybegynder
19. september 2008 - 02:41 #3
Googlet litt. Den finnes til Ubuntu også. Det viste jeg ikke. Går litt surr i distroene og husker i farten ikke om Ubuntu er en yum eller apt-get distro. ER det ikke yum ?
Avatar billede langbein Nybegynder
19. september 2008 - 02:55 #4
Laget en liten test sånn midt på natten og før sengetid. Kom på at jeg hadde en virtuell Ubuntu jeg kunne kjøre i gang, og det hele fungerte faktisk.

1. Installer program: sudo apt-get install tiemu

2. Start det opp, fra shell: tiemu

Og så kjører det.

En annen sak er den at open souce ROM'en nok ikke er like bra som den originale til TI89. Får man tak i en original TI89 ROM dump så fungerer nok funksjonene litt bedre.

(De ligger på nettet, men det er ikke lov å bruke dem uten lisens. Jeg har som nevnt selv lisesns, ved at jeg har kjøpt et par slike kalkulatore.)
Avatar billede langbein Nybegynder
19. september 2008 - 02:56 #5
.
Avatar billede jtofte Nybegynder
21. september 2008 - 17:15 #6
Hej

Tak langbein, jeg har fået det til at virke rimeligt, jeg skal lige lege lidt med forskellige ROM dump.
Avatar billede langbein Nybegynder
22. september 2008 - 14:49 #7
Takker for points.

Hvis du får det til å virke med Linux og original ROM dump vil du da legge to ord. Interessant å vite.