Avatar billede underscor1980 Nybegynder
12. september 2008 - 15:43 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

elektronik diagram 12 volt, 1 kanal's musik styret lys show

har prøvet at finde hjælp i div danske og udlanske forum's unden held så må jo også lige prøve her da denne side har hjulpet mig med at finde mange svar.
ved godt det nok ikk helt høre til i det her forum men det kunne jo være man var heldig at der var en der kunne hjælpe.

jeg skal have lavet et 12 volt musik styret lys show som jeg vil sætte på sub woffer udgangen på mit anlæg i bilen så jeg kan få et neonrør til at følge bassen.
Avatar billede m_soender Nybegynder
12. september 2008 - 21:38 #1
nu kender jeg ikke sådan lige til neonrør til biler og sådan noget lir, men bliver neonrøret forsynet med 12V eller har du noget styring til neonrøret.

Skal du bare have tændt/slukket lyset, eller ønsker du at det skal fade op og ned i lysstyrke til musikken/bassen.

Hvis du kan finde et produkt navn på dit neonlys gejl kan det også være til hjælp hvis der skal designes noget.

Med hensyn til forum er du nok ikke helt ved siden af, endeligt et rigtigt elektronik spørgsmål :-)
Avatar billede underscor1980 Nybegynder
12. september 2008 - 23:53 #2
der er noget med at neon rør blinker som et lysstofrør inden det tænder så det er vist ikke optimalt. skal nok bruge nogle store kraftige LED/dioder i stedet (nogle forslag - anbefalingere?) har kigget på evt købe 4 af dem her http://www.thansen.dk/product.asp?c=2098123435&n=1227367445&pn=1219298795 det er godt nok halogen og spørgsmålet er om de kan tåle at blive tændt og slukket så meget?
vil havde det sidende under bilen :)
er glad for jeg er havnet i det korekte forum :)
Avatar billede fluse Nybegynder
13. september 2008 - 03:23 #3
Uden at vide noget om lysshow, så kan jeg sige dig at halogen ikke kan holde til at tænde/slukke hele tiden... Alle typer pære der har en glødetrød vil før eller senere bukke under pga. tænd sluk, nogen før andre selvsagt. LED derimod kan meget bedere holde til det. Du kunne jo evt. bruge sådan nogle "plastslanger/rør" (aner ikke hvad jeg ellers skal kalde dem) med en masse dioder på en række. de kan holde til det, og burde enda være meget nemme at montere. Strips? hehe

Hvis du ikke kan finde noget om 12v, hvorfor så ikke se om det er nemmere med 230v? Det er jo ikke svært at skaffe en omformer til bilen fra 12v til 230v.

Fluse
Avatar billede m_soender Nybegynder
13. september 2008 - 11:40 #4
havde også lidt min tvivl ved et neonrør. Så vidt jeg husker bruger de også en noget større spænding end blot 12V til selve røret. Hvis du kan få fat i nogle kraftige LED's vil jeg også mene at det er vejen at gå.

De er også utroligt nemme at styre, og hvis du vil have skiftende lysstyrke kan et PWM signal bruges og du vil have utroligt nemt ved at styre lysstyrken fra dem.
Avatar billede m_soender Nybegynder
13. september 2008 - 11:43 #5
Du kunne evt købe sådan en bjælke her http://www.thansen.dk/product.asp?c=2099599856&n=1199149603&pn=1307268763 Det er vidst næsten det du søger. Med den vil det være du nemt kunne få lavet en lille styring til, eller bare bruge den som følger med.
Avatar billede underscor1980 Nybegynder
14. september 2008 - 10:02 #6
hmm har tænkt det igennem og tror jeg vil se om jeg kan finde de der lysdioder med en diameter på størrelse med en 1 krone har set dem en gang, nogle der hved hvor de kan købes ? vil bruge 4 stk af de dioder. og så vil jeg have det så lyset tænder med det samme og så fader ud. tror det vil blive det pæneste resultat. har en line out på mit anlæg der kun er beregnet til sub så det er der jeg vil have sat den på.
Avatar billede klaro Nybegynder
16. oktober 2008 - 21:53 #8
Jeg har nu været til en del koncerter hvor de bruger lysstofrør, så jo det kan man godt. De små koldcatode rør tænder og slukker rimeligt momentant og har kunnet holde til det ved fester og deslige siden 2001. Men jeg har aldrig forsøgt at dæmpe dem dog.
Avatar billede underscor1980 Nybegynder
21. januar 2009 - 23:46 #9
lukketid
Avatar billede underscor1980 Nybegynder
21. januar 2009 - 23:47 #10
!