Avatar billede lyden Nybegynder
10. september 2008 - 19:44 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

CMYK eller RGB i pdf

Hej !

Hvordan kan jeg se om en PDF er i RGB eller CMYK?

VhLyden
Avatar billede kringleraket Nybegynder
10. september 2008 - 20:27 #1
Hvilket program åbner du den i?
Avatar billede lyden Nybegynder
10. september 2008 - 20:33 #2
....tjaa, det havde måske været en ide at skrive det, beklager ;o)

Jeg åbner i Adobe Acrobat Proffesional.
Avatar billede lyden Nybegynder
10. september 2008 - 21:23 #3
Det burde vel være muligt at se info om Resolution, samt om det er CMYK eller RGB?

.... eller kan jeg bruge et andet prg. for at se den info!
Avatar billede prodic Mester
10. september 2008 - 21:52 #4
Kør filen igennem et preflight i Acrobat Pro.
Der findes standard-preflights som tjekker for billeder/elementer under en given opløsnng samt for billeder/elementer der er(eller ikke er) i CMYK/RGB.
Lyder umiddelbart som den nemmeste løsning for dig.
Avatar billede lyden Nybegynder
10. september 2008 - 22:08 #5
Hej Prodic

Det virkede som en god løsning, det er dog et yderst "kraftfuldt stykke værktøj, og kan umiddelbart være lidt svær at gennemskue.

Men jeg tror det er lykkes! Fimndes der andre muligheder?

NB. Læg et svar .........

Og tak!
Avatar billede lyden Nybegynder
15. september 2008 - 12:02 #6
prodic, vær så venlig at lægge et svar ........
Avatar billede prodic Mester
16. september 2008 - 17:02 #7
Du smider bare et svar selv og accepterer det.
Avatar billede lyden Nybegynder
16. september 2008 - 17:15 #8
Næ, næ .... se så lige du ;o)
Avatar billede prodic Mester
16. september 2008 - 18:08 #9
Ser skam helt lige.;-)
Avatar billede lyden Nybegynder
16. september 2008 - 18:20 #10
ok, så lad os udvide spm. lidt ..... måske føler du dig ikke helt fortjent. Men det synes jeg nu......!

Jeg har taget dette ud af sammenhæng, men det burde være til at svare på for en haj som dig...

//Det anbefales, at de samlede trykværdier ikke overstiger 310%//

Hvordan måles de værdier, og hvad er det konkret der måles?
Avatar billede prodic Mester
16. september 2008 - 18:36 #11
Jamen så får du da lige et bonus-svar.

Det betyder såmænd bare, at den procentvise del af C,M,Yog K-værdierne ikke sammenlagt må overskride 310%.
Har du f.eks. en CMYK-værdi på 100,100,100,100 så er din totale trykværdi 400%.
Hedder værdien 50,50,50,50 så er værdien 200%.

Der findes flere måder at tjekke det på, men én af dem - for nu at blive i Acrobat-programmet - er at vælge Advanced->Print Production->Output Preview
I den dialogboks kan du "måle" værdierne for et specifikt område ala Eyedropper-toolet i Photoshop, men du kan også se Total Area Coverage. Indtaster du 310 i feltet, så Acrobat vise dig de områder der overstiger 310% med en herlig neongrøn farve.

Skulle du udarbejde filen i f.eks. InDesign, så kan vinduet Separations Preview lave samme trick for dig en tak tidligere i produktionsforløbet.

I Photoshop kan du tilmed også måde den samlede værdi. Her gøres det bare i Info-paletten og indstille en af Eyedropperene til Total Ink.
Avatar billede lyden Nybegynder
16. september 2008 - 18:55 #12
Hej igen prodic

Yderst fyldstgørende svar ....... lige havd jeg skulle bruge, super!

Så er de sq ikke nogen vej udenom ..... KLIK på svar og få de velfortjente "guldmønter"

Lyden//
Avatar billede prodic Mester
16. september 2008 - 19:25 #13
Tak for tilbuddet, men jeg springer igen over. :-)
Avatar billede lyden Nybegynder
16. september 2008 - 20:12 #14
Ok, prodic & endnu engang tusind tak!