Avatar billede hjaelp Nybegynder
10. september 2008 - 13:48 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvor høj opløsning?

Hvor høj en opløsning skal der til, for at kunne printe et A4 foto pænt?
Avatar billede jokkejensen Novice
10. september 2008 - 14:08 #1
det kommer an på hvor mange dpi "pænt" er..

dpi afspejler hvor mange px der er pr "fysisk på papir" inch.

Hvis vi siger 300dpi, A4 (210mm x 297mm) - bliver det 2480 x 3508 px = 8,7 Mpx.

/JJ
Avatar billede vejmand Juniormester
10. september 2008 - 14:08 #2
Avatar billede hjaelp Nybegynder
10. september 2008 - 14:18 #3
Tak til begge.
Specielt linket fra vejmand, var rigtig godt. Vil du ikke svare?
Avatar billede vejmand Juniormester
10. september 2008 - 14:24 #4
Velbekomme, svar kommer her.  :-)
Avatar billede milter Ekspert
12. september 2008 - 17:09 #5
.... bortset fra, at denne tekst fra linket:

"....og til en pc-skærm er en dpi-opløsning på 72 et udmærket alternativ"

For billeder vist på en PC-skærm er DPI komplet ligegyldigt. DPI-begrebet har kun relevans ved printning og skanning, og et billede med et fast antal pixler vil på en skærm vises i akkurat samme størrelse og kvalitet, uanset DPI.
Avatar billede milter Ekspert
12. september 2008 - 17:13 #6
Der forsvandt vist lidt af teksten. Den skulle lyde sådan:

.... bortset fra, at denne tekst fra linket:

"....og til en pc-skærm er en dpi-opløsning på 72 et udmærket alternativ"

er misvisende.

For billeder vist på en PC-skærm er DPI komplet ligegyldigt. DPI-begrebet har kun relevans ved printning og skanning, og et billede med et fast antal pixler vil på en skærm vises i akkurat samme størrelse og kvalitet, uanset DPI.