Avatar billede columbus Nybegynder
02. september 2008 - 15:10 Der er 4 kommentarer

Udstyr til afladning af kondensator

Hej,

Nogle der ved hvor man can få noget udstyr der kan aflade kondensatorer så man undgår stød?
Her tænker jeg især på kondensatorer i TV, som kan have stor spænding.
Jeg ved godt man kan kortslutte med en skruetrækket el. men søger en professsionel løsning, så man undgår stød og gnister.
Dermed søger jeg heller ikke selv at bygge en modstand man kan sætte på...

Et sidespørgsmål (som ikke har noget med ovenstående at gøre): Nogen der ved hvor man kan få et såkaldt "Pry tool". Altså fx. en plastikpen til at åbne plastikket på fx en mobil eller en bærbar. I stil med: http://www.cellphone-store.com/prytoolb.html
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
05. september 2008 - 22:14 #1
Hej der er intet problem i at aflade en kondensator ud over at du kan få et rap over nallerne hvis der er en høj spænding på (fjernsyn ca 25kv) du tager ganske enkelt et par gamle prober til et voltmeter dem forbinder du med en passende modstand 10 tio 100 kOhm isolerer dem godt og anbringer proberne hen over kondensatorens poler et stykke tid. Så er den som regel afladet. Du kan også anbringe en 12 volts pære i serie med en 10 kohms modstand så får du ved større kondensatorer et lille blink når den aflader. Er du bange for stød kan du jo købe et par højspændingsprober. Eksperimenter dog ALDRIG med kondensatorer over 10 mikrofarad hvis der er mere end 100 volt på
Avatar billede klaro Nybegynder
16. oktober 2008 - 22:01 #2
Så ville jeg nok købe en højspænding "finger". En lang tyk dims med 33 - 100 MOhm i.
Avatar billede columbus Nybegynder
17. oktober 2008 - 12:23 #3
det lyder som det er sådan en jeg skal have fat i.
Men ved du hvad det tekniske navn er for sådan en, eller hvor man kan købe den?
Evt. link?
Avatar billede olebole Juniormester
17. oktober 2008 - 12:29 #4
<ole>

Nu skriver du ikke, hvad du mener med en 'professionel løsning', men jeg har aldrig set en radiomekaniker bruge andet end en skruetrækker. Jeg er selv gammel lydtekniker, som begyndte i den branche på den tid, hvor enhver ordentlig forstærker var udstyret med 'lygter', så der var 'problemet' altid present. En skruetrækker har altid været løsningen for mig og alle kollegaer, jeg har set åbne en rør-forstærker  =)

/mvh
</bole>