Avatar billede bolle88h Nybegynder
28. august 2008 - 13:51 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

RAID problemer

Hej alle mand.

Jeg kører et system med 4 500GB, med henblik på at køre disse i et RAID5 setup, samt en 320GB system disk. Jeg har senere erhvervet mig en Adaptec 2610SA Raid controller til formålet. Ingenting til meget lidt ved jeg om at køre RAID, og jeg har været noget skeptisk overfor tanken om at konvertere de 4 diske samt alt data-inhold til et RAID setup, men valgte til sidst at tage chancen (temmelig dumt ser det ud til). Det skal nævnes at jeg undlod at fylde noget som helst på en enkelt af diskene.
Efter at controlleren havde stået og konverteret i en 26-timers tid, var jeg fuld af forventning, men ak. Jeg kan ikke boote fra min 320GB systemdisk. Jeg booter derefter fra en windows-installations disk og ser med gru at der kun er 128GB allokeret plads, der ikke engang har noget filsystem. Så efter at have installeret windows, i håb om at komme videre, og drivere til controlleren, kan jeg nu ikke se nogle af diskene. Jeg smider herefter diskene direkte i motherboardets SATA porte og ser at også disse har præcis 128GB allokeret plads. Så to spørgsmål herfra:

1. Har jeg mistet alle mine data?
2. HJÆLP! hvad skal jeg gøre? :S

Hilsen Morten
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
28. august 2008 - 18:30 #1
1. Lyder meget sandsynligt. Man bliver altid advaret om at data slettes ved oprettelse af RAID.
2. Glæd dig over at du har så meget plads nu :)
Avatar billede fluse Nybegynder
28. august 2008 - 18:37 #2
Skal lige have noget på det rene. Var der allerede data på de 4 500gb diske eller var du tomme da du forsøgte at sætte raided op? for hvis der lå data på dem i forvejen er det blevet slettet da den byggede raid arrey'et.

Hvis de var tomme, så er det data'en fra din 320gb system disk der er væk nu?

Fluse
Avatar billede bolle88h Nybegynder
29. august 2008 - 09:50 #4
1. sn0wflake. Jeg fik ikke nogen advarsel om at data slettedes, men skidt være med det nu, som du siger: Har masser af plads.

2. fluse: der var data på 3 af diskene, mens én var tom. Og ja, på forunderlig vis påvirkede det også 320GB disken som slet ikke var en del af array'et. Og jeg synes lidt at sidde fast her, nu er jeg ved at formattere diskene via. controllerens BIOS men det tager et par dage pr. disk. :S
Det virker alt sammen lidt suspekt.

Hilsen Morten
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
29. august 2008 - 16:56 #5
Ved ærlig talt ikke hvor lang tid det tager at oprette et RAID 5 array med 4 x 500 GB. Nogen eksperter der ved det?

Har du kigget i din BIOS for at undersøge hvilken harddisk controller du bruger med RAID controlleren?
Avatar billede bolle88h Nybegynder
29. august 2008 - 17:41 #6
HDD controller. Er ikke helt med? :p

Men jeg er lidt mere bekymret for hvordan jeg kommer videre, nogen der har et kvalificeret bud?

Hilsen Morten
Avatar billede fluse Nybegynder
30. august 2008 - 01:59 #7
Sidste raid jeg har haft med at gøre var 5x 500gb diske, og det tog ikke så lang tid. 4-5 timer MAX. men det var ikke i en pc, men en linux NAS server.

Jeg kan dog ikke tro at det burde tag så lang tid som beskrevet, det er næsten for absurd.

Fluse
Avatar billede bolle88h Nybegynder
31. august 2008 - 18:56 #8
Men hvorfor i alverden er mine harddiske lige pludselig blevet reduceret 370GB i størrelse, hver? I diskhåndtering vises alle mine 500GB HDD'er med 128GB allokeret plads, og det er det!?

Hilsen Morten
Avatar billede bolle88h Nybegynder
05. september 2008 - 18:32 #9
Hej igen

Jeg tror der måtte have været sket en fejl under opretningen af RAID'et. For efter lidt hutlen frem og tilbage kører det nu (næsten) perfekt. Jeg kan både se og benytte arrayet.

Årsagen til det med at jeg kun ku' se diskene som 128GB var XP preSP1 og at denne ikke tillod partitioner over 128GB.