Avatar billede tombo Nybegynder
26. august 2008 - 21:15 Der er 41 kommentarer og
2 løsninger

Crash og langsom opstart af system.

Hej.
Jeg har lige opgraderet en pc eller rettere jeg har købt og samlet en ny pc. Ville prøve Vista så det røg med oven i.

Jeg har 2 problemer men tror nu af en eller anden sjov årsag at de sikkert følges ad.

1. Første gang jeg starter pc'en op køre den helt fint og der er ingen problemer. Hvis jeg så har fx brug for et genstart så går det pludseligt MEGET langsomt ved Vista Loading screen.
Dette har jeg fundet ud af der kan afhjælpes ved at slukke for strømmen fuldstændig til pc'en. Nemlig på strømforsyningen. En opstart derefter og den fungere fint igen. Dette kan ikke afhjælpes ved et normalt genstart har prøvet.

2. Jeg kan sidde ved min pc og spille spil eller arbejde med skole ting osv. Jeg kan så gå fra min pc på ubestemt tid og hvor den faktisk ikke laver andet end at stå på skrivebordet. Når jeg så kommer tilbage har den selv været genstartet. Den siger det er pga et uventet system lukning eller noget i den retning.

Den siger så at følgende 3 filer kan beskrive problemet men det kan jeg ikke selv lige hitte ud af;) Det er så her i kommer ind i billedet:)
titlerne er:
WER-45068-0.sysdata
WERC689.tmp.version
Mini082608-04.dmp

Ved ikke lige om det er muligt at uploade det til denne side eller hvordan jeg ellers kan give jer de informationer i har brug for. Men sig endeligt frem :)

Den finder forresten ingen ting når den selv søger efter et svar. :(

Håber i kan hjælpe mig og har i brug for oplysninger om andre ting så sig endelig frem! :) Jo mere jeg kan hjælpe jer i at hjælpe mig jo bedre er det vel ;)

Mvh
Tombo
Avatar billede agazoth Nybegynder
26. august 2008 - 21:52 #1
Hej,

Havde samme problem med et Asus Commando bundkort. Ingen strøm til 1. boot var helt fint. Herefter var opstart efter nedlukning eller dvale umuligt. Jeg kunne dog, hvis jeg fjernede min bluetooth dongle inden første opstartsforsøg fra dvale starte maskinen i 2 forsøg med en fejl der ligner den du beskriver.

Jeg søgte hjælp på en bunke fora og endte med Asus support, der rådede mig til at nulstille BIOS. Efter reset virkede alt normalt.

Så mit råd: Prøv en BIOS reset.
Avatar billede tombo Nybegynder
26. august 2008 - 23:57 #2
Ok. Betyder dette at jeg risikere at skulle re installere Windows??
Og hvordan resetter jeg nemmest BIOS?? Er det det med den jumber der??
Avatar billede Jensen DK Novice
27. august 2008 - 07:32 #3
Det lille runde batteri på bundkortet skal afmonteres og ingen strøm på maskinen imens, efter 5 til 10 min er den 0 stillet, så montere du batteriet igen, du skal så i bios og indstille ur og dato.
Avatar billede agazoth Nybegynder
27. august 2008 - 16:05 #4
De fleste bundkort har en jumper, som man kan resette BIOS med, men den med batteriet virker også.

BIOS reset påvirker ikke din Windowsinstallation.
Avatar billede tombo Nybegynder
27. august 2008 - 18:18 #5
Ok well jeg har nu testet det og umiddelbart lader det ikke til at have hjulpet. :( Desværre. Ellers et godt bud. Ved ikke lige hvad der så kan være galt.
Avatar billede agazoth Nybegynder
27. august 2008 - 19:19 #6
Hvilket bundkort, processor og ram bruger du?
Avatar billede tombo Nybegynder
27. august 2008 - 20:57 #7
Bundkort: ASUS M3A
Ram: Corsair XMS2 Dominator 2 x 2 GB
CPU: Phenom X4 9550 2 MB (AMD Processor in a Box (PIB)) (Cooler(fansink))
GPU: ASUS EAH4850/HTDI/512MB (et ATI kort)
HDD: 2 gange Maxtor Sata2. Mere præcis mærke husker jeg ikke men er det nødvendigt tjekker jeg gerne.
Power Supply: Corshair HX620W
Styresystem: Windows Vista Home Premium 64bit.

Håber det er info nok ellers sig til. Som sagt er der også de tre filer der skulle beskrive problemet ifølge Windows men det er jo kun angående det med crash.
Avatar billede Jensen DK Novice
28. august 2008 - 06:24 #8
Find din Vista DVD frem, og sørg for at den kan boote fra dvd drevet, og når Vista-installationen starter, så skal du vælge Reparer Windows, Det tager et stykke tid.
Avatar billede tombo Nybegynder
28. august 2008 - 14:44 #9
Ok det at reparere det betyder ikke noget for min dokument mappe osv.? Eller skal der tages en backup af C-drevet inden??

Lige lidt forhåndsinfo om mine Hdd’er som nok er nødvendigt til det næste stykke.
Mine to hdd’er kan køre det der vist hedder SATA2 men man kan stille en jumper så den er bagudkompatibel til almindeligt SATA. På mit gamle system kørte jeg så det almindelige SATA da mit motherboard ikke kunne SATA2. Men det kan mit nye motherboard så jeg har nu flyttet jumperen så de skulle køre SATA2 i stedet.

Forresten fik jeg en ”skør” idé i går. Jeg har efterhånden holdt mere og mere øje med hvornår den crashede mens jeg var væk. Jeg kom så i tanke om at computeren jo selv går i en form for standby mode hvis man er væk for længe. Jeg gik så ind og tjekkede strømopsætningen. Og jo ganske rigtigt Hdd’erne skulle slukke efter 20 min. Jeg ændrede så dette til aldrig og den har nu kørt hele natten uden at crashe! Så det tror jeg faktisk har været problemet. Det ”sjove” er bare at den aldrig har haft problemer med det på mit gamle system. Og tror nu ikke at Xp og vista er den store forskel der.
Så det jeg har tænk på er om nu hvor de er sat til at skulle køre SATA2 får for lidt strøm når de bliver smidt i standbymode af strømopsætningen og det så snyder computeren til at tænke ”hov hvor blev hdd’erne af jeg må sku hellere genstarte”.
Derudover tror jeg at jeg har fundet forskellen i måden hvorpå den starter op. Dog undre det mig stadig at jeg kan fixe det ved at cutte strømmen fuldstændigt.
Men det jeg altså har bemærket er følgende:
Normal opstart: Der er ingen lydsvingninger store nok til at bemærke som sådan.
Langsom opstart: Her lyder det til når den kommer til loading sekvensen at der er noget der falder i omdrejninger. Jeg har her mistanke til at det måske er mine Hdd’er men er ikke 100% sikker.

Så spørgsmålet er vel så om jeg skal forsøge at sætte jumperne tilbage til Sata1 mode og så se hvad der sker?? Synes bare det lyder underligt. Men hvis jeg skal gøre dette vil jeg bare lige sikre mig noget.
Er det nødvendigt at tage backup inden jeg giver mig i kast med det eller burde det ikke være nødvendigt da jeg jo som sådan ikke ændre på andet end hvor stor en mængde data de kan sende og modtage ad gangen?
Håber sku ikke det er nye hdd’er der skal til for synes jeg ville være mærkeligt da jeg ikke har haft problemer med dem før samt det ville sku være ØV at skifte dem for derefter at finde ud af at det ikke var dem der var problemet.

For resten vil jeg gerne takke jer for jeres hurtige svar og hjælpsomhed. Det er meget værdsat:) tak
Avatar billede Jensen DK Novice
28. august 2008 - 17:26 #10
Dine dokumenter og billeder skulle være sikre, der skulle ikke ske dem noget, men der er aldrig nogen garenti, du kan godt sikre de vigtigste ting på et andet medie eller den anden HD.
Avatar billede agazoth Nybegynder
28. august 2008 - 19:47 #11
Hvilken BIOS version? Hvis den er lavere end 1001 kan en BIOS upgrade med fordel forsøges! Det er MEGER nemt på Asus bundkort og kan gøres fra Windows brugerfladen via Afudos BIOS update tool V2.38
Avatar billede tombo Nybegynder
28. august 2008 - 21:46 #12
Ville gerne men deres Afudos BIOS update tool v.38 er ikke 64bit compatibel =/
Avatar billede tombo Nybegynder
28. august 2008 - 21:52 #13
eller jo det burde den være men Vista siger den ikke er og at jeg skal tjekke hvilken version jeg skal bruge når jeg forsøger at åbne den.
Avatar billede agazoth Nybegynder
28. august 2008 - 22:11 #14
Aah, samme styresystem (og stadig samme problem) som hos mig. Du kan bruge denne: ASUS Update V7.13.04 Install Program for Windows 2000, 2003, XP (32 & 64 bit)
til at opdatere din BIOS med.
Avatar billede tombo Nybegynder
29. august 2008 - 01:12 #15
Ok og det vil så fungere selvom vi ikke har samme type motherboard??
Avatar billede tombo Nybegynder
29. august 2008 - 01:43 #16
Og så lige en anden ting hvor mere præcist kan jeg finde den? ^_^
Avatar billede tombo Nybegynder
29. august 2008 - 02:08 #17
Well jeg har selv fundet en løsning mht bios update og det er nu fixet. Så skal det bare tjekkes om det fungere.:)

Forgående Biosversion var en pænt gammel en faktisk kan jeg ikke lige se den på deres hp men den hed noget med 400 underligt nok. Har nu opgraderet til 1001. synes bare det er lidt underligt der ligger en så gammel bios på et nykøbt bundkort.
Avatar billede Jensen DK Novice
01. oktober 2008 - 07:38 #18
Sker der noget her?  Kan der afsluttes?
Du kan læse her hvordan man giver point / lukker sine spørgsmål.

http://expfaq.dk/behandling_af_svar#behandling_af_svar
Avatar billede tombo Nybegynder
01. oktober 2008 - 19:37 #19
Hej igen.
Undskyld der ikke er kommet mere respons tilbage på tråden, men tog udenbys i et stykke tid og kom faktisk fra det igen.
Nej desværre har det ikke løst problemet med en bios update.. :(
Så ved ikke lige hvilke andre løsninger der som sådan er. Og så ved jeg ikke om jeg bare skal lukke tråden og leve med det??? =/
Avatar billede Jensen DK Novice
02. oktober 2008 - 07:05 #20
Hvilket antivirus program bruger du??
Avatar billede tombo Nybegynder
02. oktober 2008 - 09:43 #21
Jeg bruger for tiden AVG antivirus free.
Kan det da have en betydning for opstart?
Avatar billede Jensen DK Novice
02. oktober 2008 - 10:07 #22
Ja, men der skulle ikke være problemer med AVG 8.0 free, har du husket at nul / reeset din bios efter opdateringen
Avatar billede tombo Nybegynder
02. oktober 2008 - 10:37 #23
hvad mener du?
Hvordan reesette?
Avatar billede Jensen DK Novice
02. oktober 2008 - 10:54 #24
Du kan gøre det i bios men det er nemmere at tage det lille runde batteri i bundkortet væk i 5 min og så holde tænd knappen inde et øjeblik, ingen strøm til computeren før batteriet er mont igen, du skal nok stille dato og tid igen.
Avatar billede Jensen DK Novice
17. oktober 2008 - 06:30 #25
Sker der noget her?
Avatar billede tombo Nybegynder
17. oktober 2008 - 10:26 #26
Jeg er desværre ude at rejse for tiden så har ikke muligheden for at tjekke op på det.. men regner med at være hjemme her i næste uge.
så undskyld for de langsomme responstider.
Avatar billede Jensen DK Novice
17. oktober 2008 - 12:42 #27
Det er helt ok, tror bare nogen gange at man har opgivet, når der ikke følges op.
Avatar billede Jensen DK Novice
02. november 2008 - 06:49 #28
Sker der noget her?  Kan der afsluttes?
Du kan læse her hvordan man giver point / lukker sine spørgsmål.

http://expfaq.dk/behandling_af_svar#behandling_af_svar
Avatar billede tombo Nybegynder
03. november 2008 - 20:05 #29
Jeg har nu tæstet det weekenden over og nej det har desværre ikke hjulpet at update bios og reesette systemet. Så jeg aner ikke lige hvad mere der er at gøre.
Avatar billede Jensen DK Novice
04. november 2008 - 06:30 #30
Prøv at kør en sfc /scannow.
Sfc /scannow løsning på Vista problemer.
http://209.85.135.104/translate_c?hl=da&sl=en&u=http://support.microsoft.com/kb/929833&prev=/search%3Fq%3Dsfc%2B/scannow%2Bi%2BVista%26hl%3Dda%26sa%3DG&usg=ALkJrhhVBbjXmg_t2n0gYtCFnSxed-gwCg

Virker det ikke så er der kun geninstallering tilbage.
Avatar billede tombo Nybegynder
04. november 2008 - 13:55 #31
"Windows Ressourcebeskyttelse har ikke fundet intefritetsfejl."

Er hvad den siger efter scan. Så går udfra at det betyder at den ikke kunne finden nogen fejl..??

Jeg har prøvet geninstallering gjorde det et par gange til at begynde med for at se om det ville løse problemet.. så ved da ikke om noget skulle ha ændret på den konklussion nu??

Men det jeg selv bider mærke i er følgende:

Jeg har strømmen cuttet fuldstændig til maskinen. Jeg starter den op og det går fint, ingen problemer der. Jeg slukker Computeren og tager ikke strømmen fuldstændig. Næste gang jeg sætter mig til den og starter op så vupti problemet er der!... Jeg kan så altid løse dette ved at slukke maskinen ned og cutte strømmen i en 10-15 sekunders tid og så starte den op igen hvorefter problemet er løst og væk... Så det er faktisk det jeg har gjort det sidste lange stykke tid.. slukket fuldstændig for strømmen til maskinen.
Avatar billede Jensen DK Novice
04. november 2008 - 14:34 #32
Har du mulighed for at prøve en anden driver til grafikkortet?
Avatar billede tombo Nybegynder
04. november 2008 - 15:03 #33
Mit grafik kort er et
Asus EAH4850
Ati kort.
Kan da prøve en anden driver version..
Avatar billede tombo Nybegynder
04. november 2008 - 15:39 #34
Jeg søgte på mit grafikkort på Google og fandt andre der har samme problem som jeg.
Det lader til at være driveren der skaber problemerne.
Så jeg er gået ind på AMD - ATI's hp og fundet den sidste nye og vil nu prøve at se om den ændre på noget.
I samme omgang kan jeg vel lige så godt spørge til hvad HydreVision pakken gør??

PS.
Her er den side hvor problemet var beskrevet: http://hwt.dk/forumthread.aspx?ThreadID=248458
Avatar billede Jensen DK Novice
04. november 2008 - 15:57 #35
Det var en mistanke til grafikkortets driver, så nu er det bare om det er løsningen med en anden med en anden driver, jeg vidste godt at andre har samme problem, men kan ikke huske om der er en løsning på problemet.
Avatar billede tombo Nybegynder
04. november 2008 - 17:35 #36
Well jeg vil i hvert fald teste det. Der er jo heldigvis kommet nyere drivere siden de post blev lavet i sin tid.
Avatar billede Jensen DK Novice
19. november 2008 - 12:55 #37
Hvad så nu er vi kommet nærmere en løsning? eller kan der lukkes her.
Avatar billede tombo Nybegynder
19. november 2008 - 14:26 #38
Stadig ikke nej.
Jeg aner bare ikke hvad det kan være længere.. var ellers lige så forhåbningsfuld da jeg læste den post om at de havde det samme problem. Og har pt ikke tid til en formatering, måske i næste uge men kan ikke sige det med sikkerhed. Men tror det det ville hjælpe?? og så lægge ud med de nye drivere fra starten af?
Avatar billede Jensen DK Novice
29. november 2008 - 09:27 #39
Du må lukke her, og genstille dit spørgsmål,i en ny tråd, så er der større mulighed for at få det løst, der kommer nok ikke flere nyheder her.
Avatar billede tombo Nybegynder
29. november 2008 - 12:21 #40
Ok mange tak for din tid og dit svar.
hvis du lige smider et svar så får du de point der høre til denne tråd.
Da jeg synes du har gjort et godt forsøg i at hjælpe mig og brugt din tid på det.
Avatar billede Jensen DK Novice
24. december 2008 - 08:43 #41
Så lægger jeg et svar mere og ser om det hjælper.
Du skal lige makere mit navn ude til venstre, og så klikke på accepter, så har du givet point og lukket tråden.
Avatar billede tombo Nybegynder
24. december 2008 - 14:00 #42
Undskyld må ha overset at du havde lagt en i forvejen.
Well her er dine point og glædelig Jul. :)
Avatar billede Jensen DK Novice
24. december 2008 - 14:08 #43
Glædelig jul.