Avatar billede gic2k3 Nybegynder
19. august 2008 - 22:52 Der er 4 kommentarer

Back-up løsning

Hej Eksperten

Vi har haft et mindre nedbrud på jobbet og tabt en del data...
Vi havde en synology nas-server stående som lavede back-up på en ekstern USB HD......Begge blev slettet og fejlen er ikke fundet..
Hva er den billigste og nemmeste løsning på et nyt opsæt af filserver og back-up???..
Vi skal selv kunne styre det, så en server 2003 er nok en for stor mundfuld..
Er der andre løsninger???
Avatar billede human Nybegynder
20. august 2008 - 00:13 #1
Før i begynder at kigge på nye løsninger, burde i nok finde ud af hvordan sådan en fejl kunne ske.

Bare et råd :)
Avatar billede fluse Nybegynder
20. august 2008 - 01:31 #2
En synology nas-server er faktisk en rigtig god backup løsning, men ikke ned på en USB HDD!

Det burde være direkte ned på NAS-serveren selv, og så burde det være en DS508 sat op i Raid 5. Eller som minimum en DS408 sat op i raid 5. Sådan at hvis en HDD ryger, kan man smide en ny i, uden at miste sin Data. Hvis der er vigtig data på, burde man også en have en UPS løsning på, i tilfælde af strøm nedbrud.

Fluse
Avatar billede gic2k3 Nybegynder
21. august 2008 - 20:54 #3
Fluse smid et svar, vi har købt en ny Synology NAS Server og prøver igen..

Human, vi har faktisk søgt på alle pc'er efter diverse filer og vira som ikke hører hjemme, men intet held..

Har også haft fat i TDC. Om de har kunnet se noget trafik på forbindelsen i tidsrummet hvor der har været ferie...Intet..
Avatar billede fluse Nybegynder
23. august 2008 - 19:35 #4
Så håber jeg at i ikke løber ind i data tab igen :)

Havde faktisk selv en episode med den DS508 jeg har sat op der hvor jeg arbejder, hvor den ene disk havde lavet en skrive fejl i boot sektoren. Smed en ny HDD i skuffen, åbnede softweren og fik den til at køre en repair. det tog den godt nok 7 timer at rebuilde data fra den udskiftede disk, men vi kunne fint bruge den imens, dog med noget nedsat arbejds hastighed. Hvilket jo er temmelig meget bedere end data tab.

Fluse