Avatar billede dalle16 Nybegynder
14. august 2008 - 11:07 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Skabelon kigger

Hej Alle.

Hvis man laver en skabelon, og kopiere den 30 gange over i en anden mappe.

Er det herefter muligt at kunne opdatere typografien for en skabelon og derefter lade de 30 andre skabeloner kigge efter typografien i den ene. Det vil sige de opdateres automatisk?

Håber i forstår mit spørgsmål og kan give mig et hurtigt svar ;)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
14. august 2008 - 11:47 #1
Du kan ikke uden programmering få det til at ske automatisk, hvis alle de 31 filer er .dot-filer. Men det kan lade sig gøre at løse det sådan:

Du kan i ”basis-skabelonen” slå Funktioner > Skabeloner og Tilføjelsesprogrammer > ”Opdater automatisk typografier i dokumenter” _til_. Den indstilling vil blive nedarvet til alle de dokumenter, der baseres på ”basisskabelonen”.

Du kan dernæst oprette de 30 øvrige skabeloner som .doc-filer baseret på ”basis-skabelonen”. Hvis .doc-filer ligger i Words skabelonmappe eller undermapper deri, kan de bruges, som om de er .dot-filer). Det vil betyde, at alle dokumenter, der oprettes på basis af et af de 30 .doc-dokumenter, reelt peger tilbage på ”basis-skabelonen” – det er den, der vil være vist i dialogboksen ”Skabeloner og tilføjelsesprogrammer”.

VIGTIGT:
Hvis du slår ”Opdater automatisk typografier i dokumenter” til, betyder det, at ethvert dokument, der er skabt på basis af en af de 31 skabeloner, og som stadig på den måde er knyttet til ”basis-skabelonen”, vil få overskrevet typografidefinitionerne med friske definitioner fra ”basis-skabelonen”, hver eneste gang nogen åbner et sådant dokument. Det kan godt være, at det er præcis det, du ønsker, men kan godt give nogle overraskelser for brugerne og nogle uønskede ændringer! Hvis man nu bare åbner et dokument for at læse et eller andet, så vil dokumentet blive ændret. Hvis der er sket ændringer i typografi-definitioner i basis-skabelonen, kan det jo principielt ændre udseendet og opsætningen af indholdet i dokumenterne radikalt - tekst kan flytte til næste eller forrige side osv.

Jeg har brugt metoden i forbindelse med skabeloner til brugerdokumentation i en stor virksomhed. Der var det meningen, at alle manualer mm. altid skulle følge samme layout, dvs. at ændringer altid skulle overføres til eksisterende manualer, og de dokumentationsspecialister, der skrev dokumentationen, vidste hvad de havde med at gøre (og de blev desuden altid informeret, hvis der var lavet ændringer i typografierne, for det var altid nødvendigt at sørge for at åbne og efterfølgende tjekke eksisterende manualer). Jeg ville være meget forsigtig med at bruge metoden i almindelige skabeloner, som skal bruges af mange forskellige personer til mange forskellige formål.

Vha. makro-programmering kan det lade sig gøre at lave en løsning, som kan opdatere typografierne, uden at man har slået indstillingen ”Opdater automatisk typografier i dokumenter” til.
Avatar billede dalle16 Nybegynder
14. august 2008 - 13:03 #2
Hej Lene, super mange tak for hjælpen, det var også det jeg havde rodet med, men jeg tror jeg havde fået lidt hoved kulder af det ;) Efter frokost så jeg din besked og læste det igennem og fik det lige som jeg ville have det.

Så jeg siger super mange gange tak..

Smid et svar, og så får du point.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
14. august 2008 - 13:30 #3
Glæder mig at jeg kunne hjælpe. Her har du et svar.